Każda mała firma powinna podejmować przemyślane decyzje dotyczące wdrażanych działań marketingowych. Wiadomo jednak, że szczególnie przy stawianiu pierwszych kroków w biznesie przedsiębiorca nie dysponuje budżetem na zatrudnienie agencji marketingowej czy specjalisty w tej dziedzinie. Większością rzeczy zajmuje się na własną rękę. Właśnie dlatego powinien znać przynajmniej podstawy e-marketingu w małej firmie.
Spis treści
W świecie marketingu łatwo się zgubić
Z marketingiem jest pewien duży problem – wiele się w nim zmienia. Naprawdę trudno jest pozostać na bieżąco, bo to, co sprawdzało się jeszcze rok temu, teraz może być przynajmniej częściowo nieaktualne. Oczywiście nie tyczy się to całkowitych podstaw czy pewnych głównych zasad rządzących tą branżą. FOMO w marketingu, efekt przynęty czy AIDA od wielu lat zdają egzamin. Pewne trendy albo wiedza na temat SEO czy algorytmów szybko się jednak dezaktualizuje.
Dla właściciela firmy, który chce wszystkim zajmować się samodzielnie, jest to duże utrudnienie. Tym bardziej, że z każdym rokiem rośnie też liczba narzędzi i aplikacji, z których – zgodnie z reklamami i artykułami – „każdy koniecznie musi korzystać”. Na szczęście nie jest tak źle. Same podstawy e-marketingu w małej firmie sprowadzają się do kilku aspektów. Jeśli przedsiębiorca się z nimi zaznajomi, będzie miał już solidną podstawę do dalszego rozwijania biznesu.
1. Projektowanie stron internetowych
Witryna internetowa to wizytówka firmy – z tym chyba nikt nie będzie dyskutował. To właśnie na stronę internetową trafiają potencjalni klienci, którzy chcą zapoznać się z oferta i dokonać zakupu. Przedsiębiorca powinien więc znać przynajmniej pewne podstawy związane z projektem strony. Nie znaczy to wcale, że musi sam ją stworzyć czy napisać teksty sprzedażowe. Ważne jest natomiast, by miał pojęcie o tym, jak taka strona powinna wyglądać. Dzięki temu będzie w stanie łatwiej stwierdzić, czy realizacja projektu strony przez programistę albo napisane przez copywritera teksty rzeczywiście spełniają swoje zadanie. Tutaj warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy strona jest intuicyjna?
- Czy prezentuje się estetycznie?
- Czy jest przyjazna także dla urządzeń mobilnych?
- Czy jest zgodna z zasadami SEO?
- Czy teksty zachęcają do zakupu?
- Czy treść odpowiada na pytania użytkowników?
2. Tworzenie treści
Przedsiębiorca, który chce poznać podstawy e-marketingu w małej firmie, dużo uwagi musi poświęcić tworzeniu treści. Zakładając, że dysponuje małym budżetem, prawdopodobnie wiele tekstów będzie chciał stworzyć sam. W takim wypadku przyda się wiedza na temat tego, jak dobierać słowa kluczowe, ale także, jak tworzyć dobre wpisy na bloga czy jak tworzyć dobre opisy produktów.
Na tym etapie warto zrozumieć, że pisanie w internecie nie jest sztuką dla sztuki. Każdy tekst na stronie czy blogu firmowym ma duże znaczenie marketingowe. Jego zadaniem jest sprzedawać. Bezpośrednio – opisami skłaniać do konkretnego działania lub pośrednio – poprzez wysoki content budując zaufanie i autorytet.
3. Opracowanie i wdrożenie strategii
Każda firma powinna mieć konkretne, wyznaczone cele, zarówno te krótko-, jak i długoterminowe. Opracowanie takiej strategii, która będzie realna do wykonania i przyniesienie określone efekty, nie jest wcale łatwym zadaniem. Przedsiębiorca musi zastanowić się, do jakiego miejsca chce dojść w ciągu najbliższych miesięcy, ale też lat.
Ilu klientów chce pozyskać? Jak chce to zrobić? Jaką strategię cenową zamierza przyjąć? Czy planuje poszerzyć asortyment? A może chce zatrudnić pracowników? – to tylko kilka z wielu pytań, na które musi sobie odpowiedzieć. Wiadomo, że celem jest zwiększenie sprzedaży. Tylko kiedy można uznać ją za „zwiększoną”. I w jaki sposób to osiągnąć? Nawiązując współprace, inwestując w PPC czy inne rodzaje reklam? Nie można działać na oślep, bo to droga nie do sukcesu, a do zmarnowania dużej ilości pieniędzy.
4. Analiza danych
A skoro już mowa o wdrażaniu strategii, to trzeba jeszcze umieć sprawdzić, czy zdała ona egzamin. Analiza danych to podstawa. Przyglądając się im, można wiele dowiedzieć się o zwyczajach i potrzebach potencjalnych klientów, jak i o skuteczności podejmowanych działań. Każdy odwiedzający stronę, przeglądający ją czy udostępniający treści zostawia po sobie ślad. Właściciel firmy może więc łatwo sprawdzić, skąd pochodzi ruch, w jaki sposób dane osoby najczęściej trafiają na stronę i co najbardziej je interesuje. A to już spora dawka wiedzy, która pozwoli zoptymalizować podejmowane działania.
Pozostałe elementy stanowiące podstawy e-marketingu w małej firmie
To oczywiście nie koniec informacji i umiejętności, jakimi powinien dysponować każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w internecie. Nie sposób w jednym tekście dokładnie omówić wszystkich aspektów e-marketingu, ale warto przynajmniej wspomnieć o pozostałych elementach. A są to:
- Znajomość social mediów – każda firma powinna być obecna przynajmniej na kilku z social mediów takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn. Umiejętne posługiwanie się w mediach społecznościowych pozwala znacznie zwiększyć zasięgi i pozyskać wielu klientów
- Umiejętność adaptacji – świat zmienia się błyskawicznie. A wraz z nim zmienia się internet. Wystarczy spojrzeć na modne 10 lat temu strony internetowe czy sposób tworzenia reklam. Przedsiębiorca musi być w stanie podążać za zmianami, by nie pozostać w tyle
- Marketing automation – nie ma po co utrudniać sobie życia, wiele działań marketingowych można zautomatyzować. To idealny sposób, by oszczędzić czas i pieniądze i zająć się innymi kwestiami związanymi z prowadzeniem firmy
- Outsourcing – w marketingu ważne jest także, by nie robić wszystkiego samodzielnie. Przedsiębiorca nie jest w stanie sam prowadzić firmy, zdobywać klientów, zajmować się księgowością, sprzedażą i obsługą mediów społecznościowych. Część tych zadań warto delegować, tym samym zyskując więcej czasu na to, co najważniejsze.
Zobacz też: Czym są Google Ads i jak z nich korzystać?