w , ,

Polscy spece od ubezpieczeń, słodyczy, piwa, radiostacje i centra handlowe w świecie YouTube. Kto wypadł blado, a kto rządzi? [Raport MUSE]

Polscy spece od ubezpieczeń, słodyczy, piwa, radiostacje i centra handlowe w świecie youtube. Kto wypadł blado, a kto rządzi? [raport muse]

Muse – eksperci od badania YouTube`a i prowadzenia kampanii wideo opublikowali właśnie nowy raport analizujący działania wideomarketingowe w kolejnych pięciu branżach. Wnioski są zaskakujące.

To piąty z cyklu raportów publikowanych co miesiąc przez dynamicznie rozwijającą się polską firmę. W poprzednich publikacjach eksperci z Muse analizowali YouTube`ową aktywność takich branży jak ogrodnicza, telewizyjna, kosmetyczna, macierzyńska, motoryzacyjna, prasowa, czy polityczna.

Jak przyznaje Karol Modzelewski z Muse, praca nad każdym z takich raportów to połączenie żmudnej części analitycznej, i miękkiej, merytorycznej. Ta druga część jest również czasochłonna, polega bowiem na analiza merytoryczna treści na kanałach które podlegają badaniu. W raporcie brana jest pod uwagę zarówno oglądalność, jak też dynamika przyrostu nowych subskrybentów, umiejętność wchodzenia w interakcję, wreszcie sama zawartość i to, jakie wzbudza reakcje (czy w ogóle potrafi je wzbudzić).
W części twardej wykorzystywane są autorskie narzędzia analityczne MUSE (funkcjonalność, która pozwala śledzić dowolne konkurencyjne kanały w serwisie YouTube). Pozostałe zadania wykonywane są osobiście przez pracowników firmy.

– W większości przypadków polskie kanały marek traktują YouTube jako magazyn dla reklam i materiałów promocyjnych, dlatego nie jest to łatwa część pracy – przyznaje Karol Modzelewski.

Skąd w takim razie pomysł, by angażować energię i czas na przygotowywanie autorskich badań?

– Postanowiliśmy tworzyć cykliczne raporty, aby z jednej strony pokazać markom na pozytywnych przykładach jakie efekty może przynieść wykorzystanie potęgi YouTube. Z drugiej strony, obnażając słabość działań w niektórych branżach udowadniamy, jak niewiele trzeba, aby stać się liderem w swojej kategorii na YouTube, a następnie przełożyć to na sprzedaż, budowanie społeczności i świadomości marki – mówi nam Karol Modzelewski.

Jakie wnioski płyną z październikowego raportu? Kanały wideo każdej z badanych w tym miesiącu branży mają olbrzymi, ale niewykorzystany potencjał. Grzechem głównym tym razem jest brak optymalizacji treści. Ponownie też okazuje się, że działające na polskim rynku marki zapominają o tym, że YouTube to więcej niż tylko miejsce do wrzucania filmików, magazyn reklam i wrzucanych bez pomysłu wideorelacji. YouTube to przede wszystkim medium społecznościowe, na którym można, a nawet warto wchodzić w relacje z użytkownikami. Tymczasem przedstawiciele producentów słodyczy, piwa, właściciele dużych centrów handlowych, firm ubezpieczeniowych obecni na YT odnotowują niski wskaźnik interakcji.

Muse102015

Paradoksalnie – dobrze radzą sobie wiodące stacje radiowe. Za pośrednictwem YT przyciągają odwiedzających własne serwisy, zwiększają lojalność odbiorców. Lider tabeli odsłon, RMF według analizy MUSE zawdzięcza pierwsze miejsce dużej ilości zamieszczonych treści i dobrej optymalizacji opisów i tagów. “Żaden z kanałów w tej branży nie stosuje call -to- action, ale często same treści, aktywność zaangażowanie, motywują odbiorców do subskrybowania”.

Sytuacja w branży cukierniczej nie prezentuje się tak słodko. Przedstawiciele marek i firm nie dbają o użytkowników YT, rzadko dodają nowe treści, zazwyczaj są to jedynie znane z telewizji filmiki reklamowe. Firma E.Wedel, która zajmuje trzecie miejsce w tabeli odsło, oferuje autorskie dreści dedykowane dla użytkowników YT, ale, zgodnie z wnioskami analityków z MUSE “choć aktywnie prowadzi swój kanał, traci na braku profesjonalnej optymalizacji treści. Kanał Wedel może się pochwalić najbardziej angażującymi widzów treściami (…) Warto zauważyć, że Wedel współpracuje z vlogerami przy tworzeniu swoich filmów, co zwiększa zaangażowanie odbiorców. Ogólne wyniki interakcji są jednak słabe i wskazują na złą optymalizację i niewłaściwe prowadzenie kanału”

Przedstawiciele branży ubezpieczeniowej nie potrafią jeszcze wyorzystać kanału promocyjnego, jakim jest YouTube, jednak – co wynika z raportu MUSE – pierwsze kroki stawiane są we właściwym kierunku.
“Pozostaje tylko czekać, kiedy firmy, kierujące swoją ofertę do indywidualnych klientów zrozumieją, że YouTube może pomóc zwiększyć konwersję sprzedaży przez angażowanie widzów”.
Liderem października jest PZU, na ich kanale można znaleźć wartościowe i przygotowane specjalnie z myślą o medium, jakim jest YT, treści. Niestety, jak czytamy w raporcie MUSE: “Żaden kanał w branży nie zdołał jeszcze zbudować mocnej społeczności subskrybentów.
Wszystkim brakuje między innymi call – to- action w filmach i uporządkowanych playlist”

Branża piwowarska także nie potrafi wykorzystac potencjału drzemiącego w medium, jakim jest YouTube. W ocenie analityków MUSE, choć grupa potencjalnych odbiorców jest w tej branży bardzo duża, to firmy wykorzystują swoje kanały
w większości jako magazyn reklam i nie podejmują
żadnych działań, służących angażowaniu
odbiorców. Nie potrafią też pozyskać nowych subskrybentów.
„Treści nie zachęcają odbiorców do powrotu na kanał. Brakuje kreatywnych formatów
i dobrej optymalizacji Wszystkie marki mają bardzo niskie wskaźniki
interakcji”

Dużo do zrobienia mają przedstawiciele największych centrów handlowych. Choć lider odsłon – Arkadia – ma profesjonalnie prowadzony kanał, to – jak jasno wynika z raportu MUSE – nie potrafi w pełni wykorzystać potencjału. Grzechem wszystkich wymienionych w czołówce centrów jest nieregularność publikacji, brak angażujących treści i brak ich optymalizacji.
“Branża ma ogromny potencjał rozwoju. Tworzenie treści przeznaczonych wyłącznie
na platformę YouTube pozwala skutecznie promować zarówno siebie, jak i swoich klientów” .

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Jak wyniki każdego z liderów pięciu badanych branży prezentują się w twardych liczbach? To i wiele innych wartościowych informacji znajdziecie w kompletnym raporcie MUSE Październik 2015, który można pobrać ZA DARMO po zapisaniu się na newsletter TUTAJ.

– Dominika Węcławek

[podobne_YouTube]

Nazwy produktów ikea inspirują

Nazwy produktów Ikea inspirują

Bezglutenowe dzieła sztuki