Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Premiera „Trans:Forming Design from Poland” – 10 marek, 10 kolekcji

program afiliacyjny

Startuje komunikacja projektu „Trans:Forming Design from Poland”. To podsumowanie i prezentacja efektów procesu „Design to dobre dla MSP” realizowanego przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur w którym wzięło udział dziesięć polskich firm z branży wyposażenia wnętrz.

Firmy otrzymały kompleksowe wsparcie w zarządzaniu wzornictwem w kilku obszarach, skorzystały z indywidualnych, profesjonalnych warsztatów, m.in. z zakresu budowania strategii marki i komunikacji, wreszcie rozpoczęły współpracę z projektantami na podstawie wcześniej przeprowadzonych audytów wzorniczych i opracowanych na tej podstawie przez design managerów briefów projektowych. Projektanci, design managerowie, stratedzy komunikacji, ekspert od trendów oraz graficy zostali zaangażowani w proces. Finałem jest promocja powstałych kolekcji mebli na dwóch ważnych, międzynarodowych wydarzeniach targowych –Maison&Objet w Paryżu (6-10 września br.) oraz Warsaw Home w Nadarzynie pod Warszawą (3-6 października br.)

Kierunek: wzornictwo
Projekt “Design to dobre dla MSP” jest realizowany przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w ramach Pilotażu „Granty na Dizajn” wdrażanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Celem projektu, który rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku, jest kompleksowe wsparcie dla dziesięciu przedsiębiorstw z branży meblarskiej z sektora mikro, małych i średnich firm we wdrażaniu wzornictwa i tworzenia strategii dla marek.

W ramach projektu przeanalizowano trendy w kontekście wyposażenia wnętrz i zmieniającego się stylu życia konsumentów, przeprowadzono analizy potencjału wzornictwa oraz miniaudyty wzornicze z uwzględnieniem zasobów technologicznych, konkurencji, a także obecnych i potencjalnych klientów. Dla każdej z firm wybrany został projektant, by stworzyć autorską kolekcję mebli, odpowiadającą na obecne trendy i oczekiwania użytkowników. Cały proces koordynowany jest przez design managera. Firmy brały także udział w cyklu szkoleń z zakresu innowacji nietechnologicznej, ze strategii marki, komunikacji i sprzedaży.

Dla większości firm zaangażowanych w projekt, to nowa droga w budowaniu własnych marek. Do tej były raczej producentem dla zagranicznych dużych sieci handlowych. Budowanie swojej marki i podjęcie współpracy z projektantami wymaga strategicznych zmian w wielu obszarach dotychczasowego funkcjonowania przedsiębiorstwa od dystrybucji, sprzedaży po promocję. Kilka firm zdecydowało się na stworzenie submarki, by wyodrębnić nowe kolekcje wyróżniające się designem powstałe w procesie, kilka skorzystało też z rebrandingu.
Finałem będzie promocja powstałych w ramach procesu kolekcji mebli prezentowanych podczas wystawy „Trans:Forming Design from Poland” na Maison&Objet oraz Warsaw Home. Wpisują się one w takie trendy takie jak: społeczeństwo w ruchu, powrót do źródeł, egonomia, potęga hybrydowości i są odpowiedzią na niszę rynkową. Bazują też na know-how oraz możliwościach technologicznych firm. Wdrożenia nowych kolekcji zaplanowane są jesienią tego roku. Za strategię i realizację działań komunikacyjnych projektu odpowiada Spółdzielnia PR. W ramach współpracy koordynuje media relations oraz działania w social mediach.

– Jesteśmy w erze nowego konsumenta. Użytkownicy śledzą trendy, są świadkami zmian technologicznych, ale też ekologicznych i gospodarczych. Szukają więc produktów niebanalnych i na dłuższy okres użytkowania. Zmieniać muszą się też same przedsiębiorstwa, ich sposób zarządzania. Udział w projekcie „Design to dobre dla MSP” daje firmom meblarskim możliwość konkurowania wzornictwem. Kolekcje, które powstały we współpracy z uznanymi projektantami dają nie tylko przewagę wizerunkową, ale także unikalny produkt, którego szybko nie da się skopiować. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otrzymują duże wsparcie w nowoczesnym zarządzaniu designem jako procesem, co pomaga im urynkowić produkty i umocnić marki. Uczestnicząc w projekcie, postawiły na otwartość i współpracę w zespołach interdyscyplinarnych, co jest kluczowe do wprowadzania innowacji na rynek – mówi Małgorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur.

Branża meblarska w Polsce
W 2018 r. eksport polskich mebli osiągnął poziom 12,5 mld euro, co pozwoliło Polsce stać się 4. największym eksporterem mebli na świecie. W tym samym roku sprzedaż mebli w Polsce osiągnęła wartość ponad 44,5 mld zł*. Potencjał polskiej branży meblowej to aż 161 tys. pracowników zatrudnianych przez ponad 30 tys. podmiotów. Niewiele jest jednak rodzimych marek, rozpoznawalnych na rynkach międzynarodowych. Badania branży meblarskiej w Polsce, przeprowadzone przez PARP**, wskazują na intensywne zmiany, jakie zachodzą w firmach tej branży w ostatnich latach. Na pytanie, dlaczego przedsiębiorstwa coraz liczniej decydują się na współpracę z projektantami, 69% respondentów wskazało, że ich główną motywacją jest poprawa atrakcyjności oferty i tyle samo argumentowało, że dzięki projektowaniu chcą poprawić wizerunek swojej firmy. Kolejne 65% wskazało rosnące wymagania i oczekiwania konsumentów oraz chęć odróżnienia się od konkurencji. Z kolei 46% badanych liczyło, że współpraca z projektantem zapewni im większą konkurencyjność na rynkach zagranicznych.

* Źródło: International Trade Centre, czerwiec 2019 r., https://wspieramyeksport.pl/raporty-branzowe/B2.1/meble.
** Badanie „Diagnoza stanu design” na zlecenie PARP z 2015 r., w którym wzięły udział 333 firmy.

/KOLEKCJE, PRODUCENCI, PROJEKTANCI W PROJEKCIE:

AUDREY by SO_FEM/LECH-POL, proj. MAGDALENA KASPRZYCA
AVENIR by ABM, proj. MARTA NIEMYWSKA-GRYNASZ
DOTS by FURNITURE CONCEPT, proj. SYLWIA KOWALCZYK-GAJDA
HILO by LIBRA SOFA, proj. SZYMON HANCZAR
KA by KIELECKA FABRYKA MEBLI, proj. ANNA ŁOSKIEWICZ
MALU by DOLUX-M, proj. NIKODEM SZPUNAR
MOD by MICROOM/PAGOK-MEBLE, proj. DOROTA TERLECKA
MOOD by DEVO, proj. DAWID GRYNASZ
ROSETTE by VISSIV/NORD MEBEL, proj. AGATA KULIK-POMORSKA
SPLOT by SIKORSKI SUPREME FURNITURE, proj. ZOFIA STRUMIŁŁO-SUKIENNIK

/OPERATOR/KOORDYNATOR PROJEKTU:
Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur

/DESIGN MANAGEMENT:
Małgorzata Adamus, Monika Brauntsch, Renata Mikołajczyk, Marzena Radzka-Wiśniewska

/STRATEGIA KOMUNIKACJI PR:
Spółdzielnia PR:
Monika Tokarska
Aneta Grzegorzewska-Półtorak

/PROJEKT WYSTAWY:
Studio Gdyby

/IDENTYFIKACJA WIZUALNA WYSTAWY:
Marta Gawin

/ZDJĘCIA:
Marek Swoboda

/O STOWARZYSZENIU:
Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur powstało w 2013 roku z potrzeby wspierania rozwoju ciekawych, indywidualnych projektów w oparciu o etykę, estetykę i kulturę biznesu. Najważniejszym celem funkcjonowania Stowarzyszenia jest działalność na rzecz podnoszenia poziomu konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez design. Wypracowało i realizuje ścieżkę wsparcia firm w zakresie wzornictwa, m.in. podczas realizacji w latach 2013-2014 własnego projektu „Szybkowar dizajnu”, w którym przeprowadzono pierwsze audyty wzornicze i opracowano na ich podstawie strategie, które, przy współpracy z projektantami i ekspertami w obszarze wzornictwa, zostały wdrożone. W swoim portfolio Stowarzyszenie ma m.in. projekty dla branży meblarskiej, spożywczej, produkcji opakowań, łyżwiarstwa, gospodarstwa domowego i turystycznej. Stowarzyszenie tworzy interdyscyplinarne zespoły projektowe, współpracuje z najlepszymi projektantami, technologami, marketingowcami i fotografami, aby zapewnić przedsiębiorstwom wysoką jakość i kompleksowość usług we wdrażaniu innowacji http://designtodobre.pl/.

Opracowanie strategii firm, zaprojektowanie nowych kolekcji i doradztwo dotyczące ich wdrożenia na rynek odbyło się w ramach projektu “Design to dobre dla MSP”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Projekt “Design to dobre dla MSP” jest realizowany przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w ramach Pilotażu „Granty na Dizajn” wdrażanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB.
Projekt ma na celu podnoszenie konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z branży meblarskiej poprzez animowanie współpracy z profesjonalnymi projektantami, usługi doradcze, zaprojektowanie oraz aktywną promocję rozwiązań wzorniczych.

Dodaj komentarz