w

Przestrzeń, czas i humor. John Cleese uczy, jak być kreatywnym

przestrzeń, czas i humor. john cleese uczy, jak być kreatywnym 1
Źródło: http://www.flickr.com/photos/adam_jones/4632932885/CC

Twórcom skeczy z kabaretu Monty Pythona trudno odmówić kreatywności. Brytyjscy komicy wyłamali się ze sztywnych ram przaśnego humoru, zastępując oklepane teksty gagami z rejonów groteski i absurdu, czym zachwycili miliony ludzi na całym świecie. John Cleese, jeden z najbardziej znanych członków grupy, kilka lat temu zdradził swoją receptę na kreatywność, w której nie mogło zabraknąć pierwiastka humoru.

Według Cleesa, do włączenia kreatywności potrzebujemy pięciu rzeczy: przestrzeni, czasu, jeszcze więcej czasu, pewności siebie i humoru.

Przestrzeń

Znajdź miejsce, w którym nic i nikt nie będzie Ci przeszkadzać. Nie możesz uruchomić kreatywności, jeśli coś Cię ogranicza i odczuwasz presję. Musisz stworzyć własną przestrzeń, która pozwoli Ci nabrać dystansu i odizolować się – psychicznie i fizycznie – od rozpraszających bodźców.

Czas

W wyznaczonej przestrzeni powinieneś przebywać ściśle określoną ilość czasu, na przykład godzinę, dwie lub trzy. Tylko ustalając konkretne ramy czasowe jesteś w stanie odciąć się od codziennej rutyny i przestawić się w tryb gotowości do tworzenia. Wyznaczony czas powinien być również odpowiednio długi, ponieważ będąc w osobistej „oazie” musisz wziąć pod uwagę, że pierwsze minuty upłyną na uspokajaniu umysłu i oczyszczaniu go z bieżących bodźców – dopiero wtedy będziesz gotów do właściwiej i efektywnej pracy. Jeśli w tym samym momencie będziesz zmuszony wrócić do codziennych obowiązków, ponieważ wyznaczyłeś sobie zbyt krótki czas, narazisz się na niepotrzebną frustrację. Cleese sugeruje, że czas poświęcony na kreację powinien wynosić nie mniej niż 90 minut.

Czas po raz kolejny

Czas jest również kluczem do osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów. Łatwe rozwiązanie problemu może pojawić się szybko, ale warto poświęcić pozostały czas na rozważenie kilku innych możliwości, które mogą okazać się lepsze. Cleese radzi, żeby odwlekać podjęcie decyzji tak długo, jak to możliwe, jeśli dotąd opracowane koncepcje Ci nie odpowiadają. Musisz mieć pewność, że ostateczna decyzja nie jest dziełem przypadku ani wyjściem awaryjnym.

Pewność siebie

Nic nie hamuje kreatywnego procesu równie skutecznie, jak strach przed popełnieniem błędu – musisz go całkowicie odrzucić. Proces kreacji polega na eksperymentowaniu i zadawaniu sobie pytań – co się stanie, jeśli zrobię tak lub inaczej? Musi pamiętać, że w tym wypadku nie istnieje coś takiego, jak zła odpowiedź czy kiepskie rozwiązanie, ponieważ wszystkie prowadzą Cię o krok dalej do przełomu.

Humor

Humor jest katalizatorem kreatywności. Pozwala przejść z trybu zamkniętego do otwartego szybciej, niż cokolwiek innego, ponieważ śmiech pomaga nam się zrelaksować i rozluźnić. W powszechnym przekonaniu śmiech i żart trywializują ważne dyskusje – to nieprawda. Humor pomaga rozładować napięcie, ale nie musi umniejszać wagi problemu. Pozwala nam spojrzeć na niego z dystansem, co często daje dobre skutki. Jeśli masz problem i nie potrafisz go rozgryźć – rozbrój go śmiechem.

Co myślisz?

10 grzechów polskich e-sklepów 9

10 grzechów polskich e-sklepów

model mass czyli optymalna kampania wideo 10

Model MASS czyli optymalna kampania wideo