w

Czym tak naprawdę jest kreatywność i dlaczego warto stale ją rozwijać?

Kreatywne myślenie
kreatywne myślenie

Kreatywność – to znane wszystkim słowo, które często przewija się w rozmowach. „Ale to kreatywny pomysł”, „jego wielkim atutem w tej pracy jest duża kreatywność” – tego typu zdania można usłyszeć na co dzień. Nad kreatywnością ludzie pracują dla własnych potrzeb, ale nie brak też firm, które aktywnie wspierają kreatywne myślenie swoich pracowników. Co więc dokładnie kryje się pod tym pojęciem, dlaczego kreatywność jest tak ważna i jak można ją rozwijać?

Co to znaczy być kreatywnym?

Zacznijmy od definicji, bo ta wcale nie jest tak oczywista. Według PWN człowiek kreatywny to „tworzący coś nowego lub oryginalnego”. Bardzo podobną definicję można znaleźć w słowniku języka polskiego, z której wynika, że człowiek kreatywny to ten „zdolny do tworzenia czegoś nowego, oryginalnego; twórczy, pomysłowy”.

Kreatywność w ogólnym rozumieniu kojarzy się przede wszystkim ze sztuką – np. pisaniem opowiadań, wymyślaniem barwnych historii, malowaniem ciekawych obrazów itd. O ludziach kreatywnych mówi się także pod kątem pracy – np. innowacyjnych pomysłów i myślenia poza schematami.

I wszystkie te skojarzenia rzeczywiście wpasowują się w definicję kreatywności. Nie oznacza to jednak, że słowo „kreatywność” ogranicza się tylko do tych elementów. Kreatywność to także widzenie nowych koncepcji w otaczającym nas świecie. Można więc równie dobrze wykorzystywać ją  do rozwiązywania codziennych problemów, a nawet do lepszej komunikacji. Pojęcie to zdecydowanie wychodzi więc poza ramy powszechnie rozumianej kreatywności. Co więcej, może mieć pozytywny wpływ na wiele aspektów naszego życia.

Kreatywne myślenie, czyli „out of the box”

W języku angielskim istnieje takie pojęcie jak „thinking out of the box”. W polskim mamy pewnego rodzaju odpowiednik „myślenie nieszablonowe”. W największym skrócie można powiedzieć, że właśnie tym jest prawdziwe kreatywne myślenie. To głównie otwartość na nowe rzeczy, brak uporczywego obstawania przy tym, co znane i bezpieczne. To ciągła gotowość do szukania nowych rozwiązań i nie ograniczania się do najbardziej oczywistych dróg. Taka otwartość na nowości i chęć szukania wielu ścieżek do tego samego celu często przesądza o innowacyjności i powstawaniu rewolucyjnych rozwiązań.

Kreatywność jest więc bardzo cenna szczególnie w pracy, przy rozwoju własnego biznesu i realizowaniu ważnych osobistych projektów. Ale nie tylko – równie ważna jest także w życiu prywatnym. I coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę – stąd coraz większe zainteresowanie tematem, a w odpowiedzi na ten popyt: powstanie w ostatnich latach m.in. wielu artykułów, filmów i TED-ów na temat kreatywności.

Jak kreatywne myślenie może przydać się w pracy?

Nie bez powodu coraz częściej przedsiębiorstwa zachęcają swoich pracowników do myślenia poza schematami, a nawet przygotowują specjalne ćwiczenia pobudzające kreatywność. Prowadzenie burzy mózgów to również sposób na pobudzenie kreatywności i niepodążanie utartymi ścieżkami w celu rozwiązania problemu.

Właściciele przedsiębiorstw mają w tym konkretny cel. Przede wszystkim elastyczne myślenie pozwala dostrzec możliwości zmian w danym projekcie, które wcześniej pozostawały zupełnie niewidoczne. Tak samo jak umożliwia dostrzeżenie błędów i myślenie kilka kroków do przodu.

Rozwój kreatywności wnosi też powiew świeżości do zespołu. Tam, gdzie długo pracuje ta sama grupa, istnieje co prawda duże wsparcie, duże zrozumienie i dobrze układająca się współpraca. Jest jednak i druga strona medalu – skłonność do powielania tych samych rozwiązań. Grupa ma już swój wypracowany rytm i bez ćwiczenia kreatywności trudno może jej być choćby wziąć pod uwagę wyjście poza schemat.

A skoro już mowa o pracy zespołowej, to warto dodać, że rozwój kreatywności wspiera pracę w grupie. Po pierwsze przekłada się na lepszą komunikację, po drugie – pozwala dostrzec więcej wad i zalet każdego rozwiązania, po trzecie – sprawia, że pojęcie „w grupie siła” jest jak najbardziej trafne – więcej kreatywnych osób, to o wiele więcej trafnych rozwiązań. W przypadku np. 4 członków kreatywnego zespołu 1+1+1+1 zdecydowanie nie równa się 4. Wynik takiego równania jest znacznie wyższy. To idealny przykład synergii – połączenie kilku osób daje o wiele lepszy efekt niż suma działania każdej z nich na własną rękę.

Jak być kreatywnym?

Wiadomo już, jak ważna jest kreatywność i że przydaje się nie tylko w pracy, ale również w codziennym życiu. Pytanie tylko, co zrobić, jeśli jest się osobą chętnie podążającą utartymi ścieżkami, której daleko do pojęcia „kreatywność”?

Z wiekiem zatracamy zdolność kreatywnego myślenia. Podczas gdy prawie wszystkie 5-latki są w stanie myśleć naprawdę kreatywnie, w przypadku 10-latków jest to już tylko ok. 30%. Można więc wyobrazić sobie, jak to wygląda w przypadku dorosłych.

Myślenie kreatywne nietrenowane powoli zanika. Ale na szczęście jest jak zapomniany mięsień, który z czasem można wzmocnić. Na początku pierwsze treningi będą niezwykle wyczerpujące, ale przy konsekwentnym powtarzaniu ćwiczeń z czasem można zauważyć już konkretne efekty i wzmacniać swój „mięsień” kreatywności.

A jak się za to zabrać? Wystarczą proste, regularnie powtarzane ćwiczenia. Wiele z nich można wykonywać właściwie w dowolnym momencie bez użycia jakichkolwiek akcesoriów. To z pozoru proste zabawy znane z dzieciństwa, takie jak skojarzenia, znajdywanie odpowiedzi na abstrakcyjne pytania, czy szukanie powiązania między dwoma zupełnie różnymi przedmiotami. Oczywiście ćwiczeń na kreatywność jest znacznie więcej  – w internecie można znaleźć na ten temat mnóstwo artykułów. Nie zmienia to jednak faktu, że już nawet regularne powtarzanie tych najprostszych ćwiczeń może przynieść zauważalne efekty.

Unilever i żabka dla fundacji dajemy dzieciom siłę

Unilever i Żabka dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Olx kampania

Nowa kampania OLX „Sprzedawaj wszystkim, kupuj od wszystkich. Cała Polska w Twojej paczce”.