Shutterstock przeanalizował wyniki sprzedaży materiałów — obrazów, klipów wideo i utworów muzycznych, na postawie których powstał opis trendów z tematyki jedzenia i picia. Na pierwszy rzut oka widać, że popularność zyskują zapytania dotąd niszowe.W kategorii owoców i warzyw największe wzrosty zanotowały chlebowiec i rościan, wśród chlebów i kasz – quinoa, a w kategorii słodyczy – mochi.
Zdecydowaną popularność zyskały zanotowały materiały otagowane określeniami drewno (wzrost zapytań o 83%), wieś (64%), rustykalność (101%) oraz słoiki (446%).
Kolejnym widocznym trendem jest czyste, ekologiczne jedzenie. Największy wzrost w tej kategorii zanotowało smoothie (71%), jedzenie wegańskie (63%) oraz borówka (53%)
Zauważalna jest także rosnąca tendencja w kierunku klasycznej, domowej kuchni, zwłaszcza na bazie mięs, o czym świadczą wzrosty popularności takich zapytań jak „domowej roboty” (56%), rzeźnik (47%) czy pieczenie (32%),
W kategorii owoców i warzyw pierwszą trójkę najpopularniejszych stanowią chlebowiec, czyli owoc w smaku przypominający skrzyżowanie figi z chlebem (134%), rościan znany z bardzo nieprzyjemnego zapachu (131%) oraz feijoa, owoc w smaku przypominający ananasa (127%). Do pierwszej dziesiątki trafiły również persymon i jagoda acai.
W kategorii ser i chleb największy wzrost zanotowały frazy minas (odmiana kuchni brazylijskiej – 226% w górę), quinoa (105%) oraz… ług, który raczej nie kojarzy się z kulinariami (85%). Na miejscu czwartym znalazły się pendżabskie placki pszenne roti, a na kolejnych serek wiejski i mascarpone, które zanotowały wzrost zapytań o co najmniej 50%.
Wśród mięs najczęściej wyszukiwano antrykot (145%), churrasco (124%), dziczyznę (105%), shoarmę (86%) i suvlaki (69%).
W kategorii słodyczy wracamy do zaskoczeń. Największy wzrost sprzedaży przypadł na mochi, czyli japońskie ciasta robione z klejącego ryżu lub mąki ryżowej (70%). Drugie miejsce zajęło toffee (67%) a trzecie parfait – mrożony deser na bazie kremu, bitej śmietany i sosu owocowego (65%). Na kolejnych miejscach znalazły się pavlova i swojski pączek (odpowiednio 57 i 53% w górę).
Shutterstock sprawdzał również popularność zapytań z kategorii jedzenie uliczne, wśród których największe zainteresowanie wzbudziły zupa pho z Wietnamu (wzrost o 149%), japońskie pierogi okonomiyaki (127%) i empanady z Kolumbii (93%). Wzrosła również liczba zapytań związanych z piwem rzemieślniczym, wśród których królowały browar, jęczmień, lager, beczka i ale.