Co wspólnego ma użytkownik mediów społecznościowych z promowaniem produktów i usług? Czy możliwe jest uzyskanie rzetelnej opinii bez płatnej współpracy? Marketing treści, a konkretniej user generated content, to niezwykle pomocna strategia, która wpływa na rozwój i budowanie marki. Warto więc zwrócić uwagę na atuty treści pojawiających się w sieci, ponieważ mogą przyczynić się do stworzenia silnej marki.
Spis treści
Czym jest UGC user generated content (treści tworzone przez użytkowników)?
UGC to treści tworzone przez użytkowników sieci lub obserwujących markę. Są dobrowolne i spontaniczne – wyrażane za pomocą obrazów, filmów, tekstów, podcastów, blogów czy publikacji w mediach społecznościowych. Treści te powinny być darmowe, czyli niesponsorowane i nieopłacane przez markę. Można je znaleźć na praktycznie każdym portalu.
Należy pamiętać, że user generated content są publikowane zarówno przez osoby postronne, jak i te, które wcześniej znały markę lub domenę. Tak więc UGC nie zawsze stanowią pozytywne recenzje produktu lub usługi.
Zalety treści generowanych przez użytkowników
Wdrożenie strategii user generated content w połączeniu z interakcją społeczności online generuje wiele korzyści. Wyróżnia się 4 główne zalety UGC, do których można zaliczyć między innymi zwiększenie wiarygodności i przejrzystości, a także umocnienie i poprawę pozycji marki. A wszystkie te zalety wiążą się z niewielkimi kosztami przeznaczonymi na reklamę. A więc, jakie korzyści generuje strategia UGC?
1. Zwiększenie wiarygodności marki
Treści UGC są lepiej doceniane przez odbiorców niż te które publikuje sama firma. Opinie – zarówno polecenia, jak i krytyczne komentarze – cieszą się szerokim zainteresowaniem. Użytkownicy często kierują się stanowiskiem innych osób, kreując swoje spojrzenie na nową markę czy dany produkt. Dlatego user generated content może być niezwykle pomocną strategią w budowaniu zaufania i przejrzystości marki.
2. Niski koszt reklamy
Marketing treści, który generują użytkownicy, wpływa na wysokie wyniki ROI przy stosunkowo niskich inwestycjach. UGC zwiększa ruch na stronie i konwersję. Zatem wpływa na niezwykle ważne wskaźniki. Co więcej, strategia user generated content nie wymaga dużych nakładów finansowych. Użytkownicy dobrowolnie przekazują informacje i opinie o marce, jednocześnie wpływając na jej umocnienie i promocję.
3. Sposób na lepsze poznanie grupy docelowej
Strategia UGC może stać się narzędziem, które pozwoli jeszcze lepiej poznać grupę docelową, zbadać jej potrzeby, sposób myślenia i upodobania. Analizując treści tworzone przez użytkowników, można zyskać wiele cennych informacji. Mogą one świadczyć chociażby o poziomie zadowolenia ze sposobów działania marki. Dlatego niewątpliwie warto zgłębić temat.
4. Zwiększenie widoczności marki i wzrost zaangażowania
User generated content wpływa na pozycjonowanie marki, ponieważ zwiększa zaangażowanie użytkowników serwisów społecznościowych w relacje z markami. Użytkownicy sami przenoszą i publikują treści związane z firmą. A komentarze i pozytywne recenzje kreują korzystny wizerunek marki. Obserwujący i potencjalni klienci motywują do interakcji innych użytkowników. Zwiększa to zainteresowanie produktami i usługami, zatem wpływa też na wzrost liczby osób obserwujących markę.
Oto kilka przykładów firm, które skutecznie wykorzystują UGC:
- GoPro: Firma znana z produkcji kamer akcji, aktywnie wykorzystuje treści tworzone przez użytkowników. Użytkownicy często dzielą się swoimi przygodami, wykorzystując kamery GoPro, a firma promuje te materiały na swoich kanałach społecznościowych i stronie internetowej.Wyświetl ten post na Instagramie
- Starbucks: Kawiarnia Starbucks uruchomiła kampanię „White Cup Contest”, w której klienci byli zachęcani do dekorowania białych kubków Starbucks i publikowania ich zdjęć w mediach społecznościowych. Wybrany projekt został następnie użyty na limitowanej edycji kubków Starbucks.
White cup contest - Coca-Cola: W ramach kampanii „Share a Coke”, Coca-Cola umożliwiła klientom personalizowanie etykiet butelek z ich imionami. Wiele osób dzieliło się zdjęciami swoich spersonalizowanych butelek Coca-Coli w mediach społecznościowych.
- Airbnb: Platforma Airbnb często dzieli się treściami tworzonymi przez użytkowników, w tym zdjęciami i opowieściami z ich podróży, co dodatkowo promuje różnorodne oferty wynajmu dostępne na ich platformie.
- LEGO: LEGO wykorzystuje treści tworzone przez fanów w swoich mediach społecznościowych. Wiele z ich kampanii opiera się na twórczości i projektach zbudowanych przez miłośników LEGO.
- Apple: W ramach kampanii „Shot on iPhone”, Apple prezentuje zdjęcia i filmy wykonane przez użytkowników iPhone’ów, pokazując możliwości fotograficzne swoich urządzeń.
- Lush Cosmetics: Lush często wykorzystuje zdjęcia klientów używających ich produktó
Jeden komentarz