Niewielkie sklepy internetowe często nie mają funduszy na prowadzenie dużych kampanii reklamowych czy inwestycję w płatne pozycjonowanie. Podobne efekty daje umiejętnie prowadzony content marketing, który pomaga przyciągnąć klientów i budować pozytywny wizerunek firmy.
Content marketing obejmuje wszystkie działania związane z tworzeniem i zarządzaniem treściami powiązanymi z firmą zarówno na jej stronie jak i poza nią. Przez treści rozumie się nie tylko podstawową zawartość sklepu, ale również (a nawet: przede wszystkim) unikalny content tworzony z przyczyn stricte promocyjnych i wizerunkowych, do publikacji samodzielnej lub na łamach serwisów partnerskich. Umiejętne prowadzenie działań content marketingowych prowadzi do poprawy SEO, napływu nowych klientów oraz wzrostu zaufania i prestiżu.
By tak było, content musi spełniać następujące warunki:
Unikalność: do osiągnięcia celu potrzebne są treści tworzone na ekskluzywny użytek sklepu, uwzględniające jego specyfikę, ofertę oraz charakter.
Wysoka jakość: zaufanie, sympatię i szacunek klientów wzbudzą tylko treści spełniające standardy pod kątem merytorycznym, przez które rozumiemy zarówno umiejętność poprawnego posługiwania się polszczyzną czy narzędziami graficznymi, jak i zamieszczanie rzetelnych i sprawdzonych informacji.
Atrakcyjność: treści powinny zaciekawić klienta i przykuć jego uwagę, więc liczy się dobry pomysł i właściwe wykonanie. Warto pamiętać, że atrakcyjność treści podnoszą estetyczne zdjęcia czy grafiki, które również powinny być tworzone w pełni profesjonalnie.
Różnorodność: wśród narzędzi marketingowych znajdują się nie tylko wspomniane już artykuły, zdjęcia czy grafiki, ale również filmy, prezentacje multimedialne czy infografiki. Im więcej ich wykorzystamy, tym większa szansa na sukces, choć trzeba opamiętać, że jakość zawsze bierze górę nad ilością.
Działania content marketingowe warto zacząć od strony sklepu. To, w jaki sposób skonstruujemy opis produktów, dział FAQ czy teksty na temat zwrotów i reklamacji w dużej mierze zaważy na funkcjonalności strony oraz opinii klientów na temat firmy. Szczególnie dużą wagę trzeba przykładać do opisów produktów, które powinny być unikalne, rozbudowane i opatrzone zdjęciami dobrej jakości. Opis powinien jasno przedstawiać cechy produktu, jego mocne strony i potencjalne zastosowania. Jeśli klient nie odnajdzie kluczowych informacji na stronie, będzie ich szukał gdzie indziej, a tym samym opuści sklep i z dużym prawdopodobieństwem już do niego nie wróci.
Odpowiednio skonstruowany dział najczęściej zdawanych pytań (FAQ) pozwala zaradzić problemom, które mogłyby uniemożliwić lub utrudnić klientowi dokonanie zakupu. Przy opracowywaniu pytań i odpowiedzi warto przyjrzeć się zagadnieniom najczęściej poruszanym przez użytkowników np. na forach internetowych lub przez samych klientów, którzy zgłaszają swoje wątpliwości bezpośrednio do sklepu. Dział reklamacji i zwrotów służy przede wszystkim jasnemu przekazywaniu informacji, a sekcja „o firmie” to jedno z narzędzi budowy wizerunku, poparte odpowiednim layoutem i stylem komunikacji prowadzonym na stronie.
Teksty konieczne dla funkcjonowania e-sklepu to jednak tylko jeden z elementów dobrej strategii content marketingowej. Jego osią powinny być treści o charakterze wizerunkowym, dzięki którym klienci zaczną postrzegać sklep jako źródło fachowych i eksperckich informacji na temat interesującej ich dziedziny.
Wzmianki o sklepie zawarte w postach czy artykułach to również świetny sposób na zwiększenie obecności marki w sieci, co naturalnie przekłada się na lepsze wyniki wyszukiwania. Najbardziej rozpowszechnionym narzędziem content marketingu jest blog, dostępny jako zakładka w ramach serwisu macierzystego lub osobna strona. Teksty zamieszczane na jego łamach powinny poruszać tematykę związaną z ofertą sklepu, przybliżać walory produktów oraz je same, na przykład tworząc zestawienia „Najlepszych prezentów z okazji” czy rozmaite tematyczne „Topy”. Publikacje tego typu pozwalają zbudować wizerunek firmy dysponującej ekspercką wiedzą na temat dziedziny, którą się zajmuje, co z kolei prowadzi do wzrostu zaufania i sympatii klientów. Podobną funkcję spełniają inne narzędzia content marketingu, czyli artykuły sponsorowane lub gościnne umieszczane w innych mediach z własnej inicjatywy (teksty sponsorowane) lub też z pomocą zaprzyjaźnionych dziennikarzy czy blogerów. Wszystko to sprawia, że renoma i rozpoznawalność sklepu systematycznie rośnie.
Na liście content marketingowych narzędzi małego sklepu internetowego nie może zabraknąć mediów społecznościowych, które również bazują na treściach. Profil jest nie tylko źródłem informacji o firmie, ale przede wszystkim miejscem kreowania wizerunku, który również przedkłada się na sprzedaż. W tym wypadku tworzenie treści obejmuje standardowe posty tekstowe, grafiki, zdjęcia, infografiki, filmy oraz wszelkie inne materiały, które mogą zainteresować odbiorców z naszego targetu.
Michał Herok – właściciel agencji SEOgroup specjalizującej się w efektywnych usługach z zakresu akwizycji i retencji w internecie. Wliczając w to działania z wykorzystaniem SEO/PPC, kampanii social media, content marketingu, YouTube, Reklamy Mobilnej, sieci afiliacyjnych, itd.
– Konkurencja w e-commerce rośnie z każdym dniem. Próg wejścia w skuteczną sprzedaż poprzez kanał internetowy również się podwyższa.Z tego powodu, aby osiągnąć sukces niezbędne jest maksymalne wykorzystanie swojej szansy na rynku – mówi Michał Herok, Managing Director w SEOgroup. Jednym z kluczowych elementów, które są w stanie ten sukces zapewnić jest content marketing, nota bene ważny od zawsze, ale przybierający na sile. Diabeł tkwi w szczegółach, a konkretnie we właściwej dywersyfikacji content marketingu poprzez odpowiednią dystrybucję unikatowych treści – dodaje.
5 porad na temat treści w małych e-commerce według Michała Heroka:
1. Bardzo ważne jest tworzenie wyjątkowych opisów produktów, lecz nie suchych, a takich, które angażują użytkownika poprzez zawarty w sobie przekaz emocjonalny. Informacja ograniczająca się do rozmiaru czy koloru to zdecydowanie za mało.
2. Stosuj bardzo dobrej jakości zdjęcia produktów w wysokiej rozdzielczości (tzw. photo heavy-content)
3. Przedstawiaj produkty również w formie wideo, wykorzystując do tego integrację z YouTube.
4. Wspieraj działania poprzez blog, na którym regularnie powinny się pojawiać ciekawe, angażujące treści, niekoniecznie bezpośrednio dotyczące produktów czy sklepu, choć mogą do nich delikatnie nawiązywać.
5. Poza sklepem dystrybuuj treści, które niosą za sobą realną wartość dla użytkownika (nie w formie artykułów sponsorowanych) z subtelnie przemyconym linkiem kierującym do sklepu. Wspomniane treści nie muszą ograniczać się do tekstu, mogą z powodzeniem wykorzystywać zdjęcia (infografiki) czy też wideo.
– Wszystkie te elementy musi cechować unikatowość i wysoka jakość. Tego oczekują konsumenci. Jest to klucz do zwiększenia sprzedaży w e-commerce poprzez content marketing – mówi Michał Herok.
Wspomniane działania można prowadzić na własną rękę, pod warunkiem, że właściciel sklepu ma dryg do pisania i dobrze radzi sobie z grafiką czy zdjęciami, choć trzeba pamiętać, że tworzenie treści wymaga czasu i umiejętności. Jeśli ich nie mamy, warto zastanowić się nad outsourcingiem content marketingu.
– Content marketing pozwala osiągnąć dobre efekty bez inwestowania w kosztowne kampanie, jednak pod warunkiem, że potrafimy tworzyć dobre treści – mówi Tomasz Kabarowski, założyciel Agencji Content Marketingu Artivia.pl.Zaufanie i prestiż, które daje umiejętnie wykreowany wizerunek to wartości, które procentują w dłuższej perspektywie, więc jeśli nie jesteśmy w stanie zagwarantować ich na własną rękę, warto pomyśleć o powierzeniu tego zadania fachowcom.