Wskaźniki kampanii promocyjnej w internecie to zagadnienie, które powinno być znane każdej osobie prowadzącej działania marketingowe online. To właśnie analiza celów i efektów pozwala na określenie skuteczności kampanii reklamowej i wprowadzenie ewentualnych zmian.
Spis treści
Po co mierzyć skuteczność kampanii internetowej?
Celem kampanii marketingowej jest skłonienie klienta do podjęcia określonych działań – zwykle do dokonania zakupu produktu lub usługi. Zanim będzie to możliwe, konieczne jest przykucie uwagi potencjalnych klientów na przykład poprzez reklamę czy baner. Z punktu widzenia osoby prowadzącej biznes online za pożądane działania można uznać na przykład kliknięcie w baner, dokonanie rejestracji na stronie przez nowych użytkowników, wyświetlenie reklamy czy zapis na newsletter.
W internecie skuteczność prowadzonych kampanii można zmierzyć naprawdę dokładnie. Szczególnie, że do dyspozycji dostępnych jest wiele mierników. Ich umiejętne stosowanie pozwala na monitorowanie podejmowanych działań i dostosowywanie ich do potrzeb rynku. Jeśli dane działanie okaże się nieefektywne, zawsze można je zmienić lub nawet zmodyfikować całą kampanię. Właśnie tutaj zastosowanie znajdują wskaźniki skuteczności kampanii marketingowej.
CTR
Wskaźnik CTR (Click Through Rate) to jeden z najczęściej wykorzystywanych wskaźników. Najprościej można nazwać go współczynnikiem klikalności, bo właśnie takie jest jego zadanie – określa stosunek liczby kliknięć do ilości wyświetleń reklamy. Dzięki temu łatwo można ocenić, jak wielu użytkowników, którzy zetknęli się z reklamą, było zainteresowanych zapoznaniem się z ofertą. Wskaźnik CTR sprawdzi się więc przede wszystkim przy ocenie skuteczności kampanii e-marketingowych czy reklam banerowych.
CPA
Kolejny wskaźnik to CPA (Cost Per Action). Nie skupia się on na ilości zainteresowanych użytkowników, a przede wszystkim na kosztach poniesionych przez przedsiębiorcę. Zadaniem CPA jest bowiem określenie stosunku nakładów poczynionych na reklamę do liczby konwersji. Innymi słowy dzięki CPA można łatwo określić, ile realnie kosztuje skłonienie użytkownika do działania – na przykład wysłania formularza zgłoszeniowego.
CPC
Ostatnim najpopularniejszym wskaźnikiem skuteczności kampanii w internecie jest CPC (Cost Per Click). Jak sama nazwa wskazuje, określa on stosunek liczby kliknięć do ceny. Pozwala więc łatwo określić, ile kosztuje jedno kliknięcie potencjalnego klienta. CPC sprawdzi się przede wszystkim w linkach sponsorowanych, ale nieraz wykorzystywany jest także w reklamach banerowych czy mailingu.
Pozostałe wskaźniki kampanii promocyjnej w internecie
Wskaźników pomagających mierzyć skuteczność działań w internecie jest oczywiście znacznie więcej. Wśród nich można wymienić chociażby:
- SOV (Share Of Voice) – jest to wskaźnik pozwalający określić, jaka część ogólnej liczby wyświetleń jest reklama danego przedsiębiorstwa. Dzięki SOV można więc dowiedzieć się, jak często na tle innych reklam konkurencyjnych marek ta konkretna reklama jest wyświetlana. Zbyt niski wskaźnik SOV może być znakiem, że reklama nie dociera do wszystkich internatów, którzy szukają usług czy produktów zgodnych z ofertą firmy.
- CPT (Cost Per Thousand Exposers) – wskaźnik CPT określa koszt dotarcia do tysiąca użytkowników znajdujących się w grupie docelowej. Wykorzystywany jest do porównywania realnych kosztów wykorzystania w kampanii reklamowej różnych mediów.
- Bounce rate – jest to tak zwany wskaźnik odrzucenia. Informuje o ilości wizyt zakończonych jedną odsłoną. Nie każde wejście na stronę oznacza sukces dla firmy. Wielu użytkowników szybko zamyka przeglądarkę. Im dłużej jednak pozostają oni na stronie, tym większa jest szansa, że dokonają zamówienia. Właśnie dlatego bounce rate często idzie w parze z dokonywaniem analizy czasu spędzonego na stronie.
- Open ratio – to wskaźnik skuteczności kampanii w internecie stosowany przede wszystkim przy prowadzeniu e-mail marketingu. Z jego pomocą można określić, jak wiele z wysłanych wiadomości zostało otwartych przez odbiorców.
- Świadomość marki – klasyczne wskaźniki skuteczności kampanii w internecie wprawdzie nie obejmują tego aspektu, ale warto pamiętać, że budowanie świadomości marki ma duże znaczenie przy określaniu skuteczności działań marketingowych. To, jak firma odbierana jest przez konsumentów, jakie wywołuje skojarzenia i czy w ogóle jest im znana wpływa na łatwość zdobywania klientów i możliwości zwiększenia sprzedaży.
Warto wspomnieć jeszcze o jednym wskaźniku skuteczności kampanii czyli pozyskanych połączeniach przychodzących od potencjalnych klientów. W internecie reklamuje się również produkty i usługi, których proces sprzedaży odbywa się poprzez kontakt telefoniczny z firmą. W takim przypadku skuteczność kampanii zdecydowanie lepiej zostanie oddana przez liczbę dzwoniących telefonów niż przez CTR i same kliknięcia. Według statystyk telefon przychodzący daje nawet 30% szans na sprzedaż. Kliknięcia w tej kategorii mają dużo mniejsze oddziaływanie. Z tych względów mierzenie telefonów z poszczególnych reklam daje bardziej wartościową wiedzę o efektywności podjętych działań i możliwości wykorzystania tych danych do poprawiania reklam, testowania nowych pomysłów, a nawet pracy nad zespołem sprzedażowym.