Internet to wyjątkowo istotne medium dla marek kosmetycznych. Konsumentki aktywnie dyskutują i wymieniają się doświadczeniami związanymi z użytkowanymi kosmetykami. Dostępne w sieci opinie i informacje potrafią skutecznie zachęcić bądź odwieźć konsumentki od zakupu rozważanych produktów. Agencja 6ix WoMM & Social Media oraz Monitoring Internetu SentiOne przygotowały infografikę badającą znaczenie forów oraz pozostałych touchpointów internetowych dla marek kosmetycznych.
Główna część badania została przeprowadzone na przykładzie marki Eveline ze względu na dużą ilość wypowiedzi na jej temat (ponad 91 tys. w ciągu ostatnich 12 miesięcy). W badaniu uwzględniono m.in. takie dane jak: liczba wypowiedzi w sieci na temat najpopularniejszych marek kosmetycznych, najistotniejsze domeny i touchpointy z perspektywy marek kosmetycznych, rozkład wypowiedzi na temat marki Eveline w czasie oraz ich sentyment, a także insighty konsumenckie. Jak wynika z raportu, Eveline jest jedną z najchętniej dyskutowanych marek kosmetycznych w Polsce. Konsumentki wypowiadają się o marce zwykle pozytywnie, bądź neutralnie. Uwagę zwraca sezonowość wypowiedzi – liczba dyskusji na temat kosmetyków widocznie spada w okresie zimowym.
Warto zwrócić uwagę na wagę poszczególnych touchpointów w tej kategorii produktowej – najwięcej, bo aż 22 907 wypowiedzi o marce Eveline pojawiło się na blogach, co stanowi 25% wszystkich wypowiedzi w ciągu ostatniego roku. Równie ważnym touchpointem jest Facebook, gdzie marka Eveline została wspomniana prawie 22 000 razy (24%). Na trzecim miejscu plasują się fora internetowe z ponad 16 000 wypowiedzi (17%).
Dane na temat poszczególnych touchpointów oraz liczby wypowiedzi są szczególnie istotne w kontekście występowania efektu ROPO (Research Online Purchase Offline) – zjawiska polegającego na poszukiwaniu informacji i opinii w Internecie, a następnie finalizowaniu transakcji w stacjonarnej sieci sprzedaży. Od wiadomości do których aktywny konsument dotrze zależy czy wybierze daną bądź konkurencyjną markę. Warto więc podjąć działania, które ułatwią mu tą decyzję – m.in. rozważyć współpracę z blogerami, monitorować Social Media oraz prowadzić aktywne działania na forach internetowych.
Więcej informacji na temat znaczenia forów internetowych i możliwości bezpiecznego ich zagospodarowania przez marki znajduje się na www.onlineekspert.pl.
źródło: mat. pras.