Według raportu Aplikuj.pl, aż 42 proc[1]. przebadanych pracowników nie uczestniczyło nigdy w procesie upskillingu, czyli podnoszenia posiadanych kwalifikacji. Eksperci wskazują z kolei, że proces ten jest koniecznym elementem dostosowywania się do dynamicznych zmian, które stały się elementem codzienności, również na rynku pracy. W ostatnim czasie szczególnie rozwój technologii AI uzmysłowił nam, że stałe podnoszenie swoich kompetencji to nie zaleta tych najbardziej ambitnych pracowników, a konieczność, z którą musi zmierzyć się każdy.
Spis treści
Upskilling – konieczność czy zbędny wydatek?
Według raportu Aplikuj.pl, aż 42% przebadanych pracowników nigdy nie uczestniczyło w procesie upskillingu, czyli podnoszenia posiadanych kwalifikacji. Eksperci podkreślają, że proces ten jest niezbędnym elementem adaptacji do dynamicznych zmian na rynku pracy. W ostatnich latach rozwój technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji, pokazał, że stałe podnoszenie kompetencji to konieczność dla każdego pracownika.
Koszty, brak dyscypliny i przepracowanie – dlaczego Polacy nie uczą się nowych umiejętności?
Upskilling, mimo potencjalnych korzyści, często wiąże się z dużymi nakładami czasu, pieniędzy i energii zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.
- – Niewątpliwie w wielu przypadkach brak szkoleń spowodowany jest względami ekonomicznymi. Wielu firm, zwłaszcza tych mniejszych, nie stać na zagwarantowanie swoim pracownikom możliwości podnoszenia kompetencji. Część przedsiębiorców może nie dostrzegać potencjału procesu upskillingu, albo wręcz obawiać się, że zapłacą za szkolenie pracownika, a ten szybko zmieni pracę. W takich przypadkach konieczność szkolenia spada na samego pracownika. Zważywszy na wysokie koszty życia, proces ten może być dla niego nieosiągalny finansowo lub obarczony wieloma trudnościami – tłumaczy Magdalena Trojak, Aplikuj.pl
Koszty to jednak nie jedyny problem. Brakuje też samodyscypliny i determinacji u pracowników, co jest niezbędne w procesie upskillingu. Wymaga to wyjścia ze strefy komfortu i pokonania lęku przed porażką.
Czy Polacy pracują za dużo, by się rozwijać?
Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie. Według Eurostatu i badań Fundacji Sukces Pisany Szminką, wielu pracowników zostaje w pracy po godzinach, a jedynie 15% rzadko lub nigdy nie wyrabia nadgodzin. Przepracowanie ogranicza możliwość podnoszenia kompetencji, co jest niezbędne w obliczu postępującej cyfryzacji.
Sztuczna Inteligencja – przyszłość bez przygotowania?
Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy w Polsce może być znaczący w najbliższych latach. Jednak tylko 6% pracowników uczestniczyło w szkoleniach na temat AI, mimo że temat ten jest priorytetowy od dwóch lat.
Warto pamiętać, że zmiany zachodzące w branży zatrudnienia, postępująca cyfryzacja i automatyzacja, potrzeba nowych kompetencji, szczególnie w obszarze AI, sprawią, że bez ciągłego i rzetelnego podnoszenia własnych umiejętności możemy stać się mniej konkurencyjni na rynku pracy – dodaje Magdalena Trojak, Aplikuj.pl
Pracodawcy powinni postrzegać upskilling jako inwestycję, która może przynieść wymierne korzyści, a nie jako ryzykowny koszt.