w

Co to jest techniczne SEO?

Techniczne seo

Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania Google zależy nie tylko od jakości jej treści oraz linkowania. Spore znaczenie ma też aspekt techniczny. Jakie czynniki w największym stopniu wpływają na ocenę strony przez roboty? Jak techniczne SEO może pomóc w poprawie jej widoczności?

Brak indeksowania strony przez Google, jej niska pozycja lub wyświetlanie w wynikach w niewłaściwy sposób to dla jej właściciela spory kłopot. Według statystyk, prawie połowa ruchu notowanego na stronach pochodzi właśnie z tej wyszukiwarki. W przypadku stron komercyjnych w najlepszym przypadku oznacza to obniżenie zysków, a w gorszym – straty. Należy więc jak najszybciej zidentyfikować źródło problemów.

Możliwych przyczyn jest sporo – od niskiej jakości treści, przez nieodpowiednią optymalizację, aż po stosowanie nieuczciwych praktyk i wynikający z tego ręcznie nałożony ban. Znaczna część błędów dotyczy jednak technicznych aspektów zarządzania stroną. By ich uniknąć, warto skorzystać z korzyści oferowanych przez techniczne SEO. Na czym ono polega? Na jakich elementach strony się skupia?

Techniczne SEO. Co to jest? Dlaczego jest ważne?

Co to jest techniczne SEO i na czym oni polega? Koncentruje się na technikaliach – między innymi kodzie źródłowym, certyfikatach bezpieczeństwa, jej strukturze, działaniu oraz adresach URL. Stanowi jedną z podstaw starań o poprawienie widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Najważniejsze obszary działania specjalistów technicznego SEO to:

  • certyfikat bezpieczeństwa – za wdrożeniem protokołu HTTPS i uzyskaniem certyfikatu SSL przemawiają co najmniej dwa argumenty. Pierwszy to wyższa ocena botów Google, które premiują zabezpieczone witryny. Drugi – poprawa zaufania klientów;
  • przekierowania i wewnętrzne linkowanie – dobrze ustawione przekierowania nie tylko ułatwiają użytkownikowi nawigowanie po stronie, ale też skracają czas jej ładowania;
  • pliki sitemap.xml i robot.txt – przeznaczone nie dla użytkowników, a robotów, pozwalają właścicielowi strony pokierować nimi w odpowiedni sposób. Optymalizacja obu plików pozwala wyznaczyć podstrony, które nie powinny być indeksowane i wskazać ścieżkę, po której bot ma poruszać się wewnątrz serwisu;
  • ładowanie witryny – długi czas ładowania strony wpływa negatywnie nie tylko na decyzję klientów o opuszczeniu serwisu, ale też na ocenę botów;
  • responsywność – ocena strony zależy też od jej responsywności. Fakt, że strona prawidłowo wyświetla się na różnych urządzeniach, pozwoli też zdobyć nowych użytkowników, korzystających ze smartfonów i tabletów;
  • optymalizacja adresów URL – na ten aspekt uwagę zwracają zarówno boty, jak i użytkownicy, którzy mogą dzięki nim ocenić, jaka treść czeka na nich na stronie. By były one przyjazne dla robotów, powinny też być pozbawione polskich znaków;
  • struktura strony – przyjazna, intuicyjna struktura strony ułatwi nawigację oraz dobrze wpłynie na ocenę robotów;
  • eliminacja błędów – często wyświetlające się komunikaty o błędach to dla użytkowników źródło frustracji, zaś dla botów – sygnał, że właściciel strony nie dba o nią w wystarczającym stopniu i, tym samym, powód do obniżenia oceny;

Więcej informacji na temat czynników wpływających na pozycję strony dostępnych jest w poradniku na https://www.zgred.pl/.

Techniczne SEO. Najważniejsze narzędzia do audytu

Na rynku znajdziemy wiele aplikacji przydatnych przy badaniu witryny. Do najpopularniejszych należą Screaming Frog SEO Spider i Sitebulb. Oba narzędzia są płatne (choć pierwsze posiada darmową wersję pozwalającą na audyt do 500 adresów). Zwykle też okazują się niezbyt przydatne z punktu widzenia nieprofesjonalnych użytkowników – wykorzystanie ich możliwości wymaga specjalistycznej wiedzy.

Jeśli chodzi o narzędzia darmowe i proste w obsłudze, warto wspomnieć przede wszystkim o Google Analytics. Jego funkcjonalność jest co prawda niewystarczająca do przeprowadzenia pełnego, profesjonalnego audytu, ale dostarczy nam wielu informacji, dzięki którym ocenimy kondycję strony i zdiagnozujemy najpoważniejsze problemy. Dzięki GA sprawdzimy między innymi:

  • źródła ruchu na stronie – to, czy pochodzi on z urządzeń mobilnych czy PC-tów;
  • współczynnik konwersji oznaczający stosunek liczby odwiedzin do liczby użytkowników wykonujących daną akcję;
  • czas spędzany na stronie przez przeciętnego użytkownika;
  • dane demograficzne użytkowników strony, dzięki którym łatwiej będzie ustalić grupę docelową i zoptymalizować różne działania promocyjne.

Techniczne SEO. Co dzięki niemu zyskasz?

Techniczny audyt SEO i wprowadzenie zmian rekomendowanych przez wykonującego go specjalistę może przynieść szereg korzyści. Najważniejsze to:

  • wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania i oszczędność na pozycjonowaniu, bo dobrze zoptymalizowana witryna jest często widoczna nawet bez dodatkowych działań;
  • większe zaufanie użytkowników – strona posiadająca certyfikat SSL jest bardziej wiarygodna dla internautów, którzy chętniej zostawią na niej swoje dane (szczególnie duże znaczenie ma to w przypadku sklepów);
  • możliwość dotarcia do szerszego grona internautów (dzięki responsywności również użytkowników urządzeń mobilnych);
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń – dobrze zaprojektowana strona skłoni ich do dłuższego pozostania wewnątrz serwisu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„te studia to tragedia! ”. Przewrotna kampania białostockiej akademii teatralnej 

„Te studia to tragedia!”. Przewrotna kampania białostockiej Akademii Teatralnej 

Czym jest content marketing

Jak skutecznie zyskiwać klientów bez nachalnej reklamy? Najlepszym rozwiązaniem jest content marketing