Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania Google zależy nie tylko od jakości jej treści oraz linkowania. Spore znaczenie ma też aspekt techniczny. Jakie czynniki w największym stopniu wpływają na ocenę strony przez roboty? Jak techniczne SEO może pomóc w poprawie jej widoczności?
Brak indeksowania strony przez Google, jej niska pozycja lub wyświetlanie w wynikach w niewłaściwy sposób to dla jej właściciela spory kłopot. Według statystyk, prawie połowa ruchu notowanego na stronach pochodzi właśnie z tej wyszukiwarki. W przypadku stron komercyjnych w najlepszym przypadku oznacza to obniżenie zysków, a w gorszym – straty. Należy więc jak najszybciej zidentyfikować źródło problemów.
Możliwych przyczyn jest sporo – od niskiej jakości treści, przez nieodpowiednią optymalizację, aż po stosowanie nieuczciwych praktyk i wynikający z tego ręcznie nałożony ban. Znaczna część błędów dotyczy jednak technicznych aspektów zarządzania stroną. By ich uniknąć, warto skorzystać z korzyści oferowanych przez techniczne SEO. Na czym ono polega? Na jakich elementach strony się skupia?
Techniczne SEO. Co to jest? Dlaczego jest ważne?
Co to jest techniczne SEO i na czym oni polega? Koncentruje się na technikaliach – między innymi kodzie źródłowym, certyfikatach bezpieczeństwa, jej strukturze, działaniu oraz adresach URL. Stanowi jedną z podstaw starań o poprawienie widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Najważniejsze obszary działania specjalistów technicznego SEO to:
- certyfikat bezpieczeństwa – za wdrożeniem protokołu HTTPS i uzyskaniem certyfikatu SSL przemawiają co najmniej dwa argumenty. Pierwszy to wyższa ocena botów Google, które premiują zabezpieczone witryny. Drugi – poprawa zaufania klientów;
- przekierowania i wewnętrzne linkowanie – dobrze ustawione przekierowania nie tylko ułatwiają użytkownikowi nawigowanie po stronie, ale też skracają czas jej ładowania;
- pliki sitemap.xml i robot.txt – przeznaczone nie dla użytkowników, a robotów, pozwalają właścicielowi strony pokierować nimi w odpowiedni sposób. Optymalizacja obu plików pozwala wyznaczyć podstrony, które nie powinny być indeksowane i wskazać ścieżkę, po której bot ma poruszać się wewnątrz serwisu;
- ładowanie witryny – długi czas ładowania strony wpływa negatywnie nie tylko na decyzję klientów o opuszczeniu serwisu, ale też na ocenę botów;
- responsywność – ocena strony zależy też od jej responsywności. Fakt, że strona prawidłowo wyświetla się na różnych urządzeniach, pozwoli też zdobyć nowych użytkowników, korzystających ze smartfonów i tabletów;
- optymalizacja adresów URL – na ten aspekt uwagę zwracają zarówno boty, jak i użytkownicy, którzy mogą dzięki nim ocenić, jaka treść czeka na nich na stronie. By były one przyjazne dla robotów, powinny też być pozbawione polskich znaków;
- struktura strony – przyjazna, intuicyjna struktura strony ułatwi nawigację oraz dobrze wpłynie na ocenę robotów;
- eliminacja błędów – często wyświetlające się komunikaty o błędach to dla użytkowników źródło frustracji, zaś dla botów – sygnał, że właściciel strony nie dba o nią w wystarczającym stopniu i, tym samym, powód do obniżenia oceny;
Więcej informacji na temat czynników wpływających na pozycję strony dostępnych jest w poradniku na https://www.zgred.pl/.
Techniczne SEO. Najważniejsze narzędzia do audytu
Na rynku znajdziemy wiele aplikacji przydatnych przy badaniu witryny. Do najpopularniejszych należą Screaming Frog SEO Spider i Sitebulb. Oba narzędzia są płatne (choć pierwsze posiada darmową wersję pozwalającą na audyt do 500 adresów). Zwykle też okazują się niezbyt przydatne z punktu widzenia nieprofesjonalnych użytkowników – wykorzystanie ich możliwości wymaga specjalistycznej wiedzy.
Jeśli chodzi o narzędzia darmowe i proste w obsłudze, warto wspomnieć przede wszystkim o Google Analytics. Jego funkcjonalność jest co prawda niewystarczająca do przeprowadzenia pełnego, profesjonalnego audytu, ale dostarczy nam wielu informacji, dzięki którym ocenimy kondycję strony i zdiagnozujemy najpoważniejsze problemy. Dzięki GA sprawdzimy między innymi:
- źródła ruchu na stronie – to, czy pochodzi on z urządzeń mobilnych czy PC-tów;
- współczynnik konwersji oznaczający stosunek liczby odwiedzin do liczby użytkowników wykonujących daną akcję;
- czas spędzany na stronie przez przeciętnego użytkownika;
- dane demograficzne użytkowników strony, dzięki którym łatwiej będzie ustalić grupę docelową i zoptymalizować różne działania promocyjne.
Techniczne SEO. Co dzięki niemu zyskasz?
Techniczny audyt SEO i wprowadzenie zmian rekomendowanych przez wykonującego go specjalistę może przynieść szereg korzyści. Najważniejsze to:
- wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania i oszczędność na pozycjonowaniu, bo dobrze zoptymalizowana witryna jest często widoczna nawet bez dodatkowych działań;
- większe zaufanie użytkowników – strona posiadająca certyfikat SSL jest bardziej wiarygodna dla internautów, którzy chętniej zostawią na niej swoje dane (szczególnie duże znaczenie ma to w przypadku sklepów);
- możliwość dotarcia do szerszego grona internautów (dzięki responsywności również użytkowników urządzeń mobilnych);
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń – dobrze zaprojektowana strona skłoni ich do dłuższego pozostania wewnątrz serwisu.