w ,

Przeciętny użytkownik ignoruje większość tradycyjnych reklam. Trzeba więc jakoś się wyróżnić, a pomóc w tym mogą rich media

Czym są rich media
czym są rich media

Przeciętny użytkownik internetu codziennie zasypywany jest masą reklam. Jak można się spodziewać, nie jest z tego ani trochę zadowolony. Większość komunikatów marketingowych nauczył się jednak po prostu ignorować. Dla firm to oczywiście duży problem. W końcu jak mają promować swoją ofertę, jeśli mało kto zwraca już uwagę na standardowe treści sprzedażowe? Właśnie dlatego większego znaczenia nabierają alternatywne, kreatywne reklamy. Wśród nich wymienić można m.in. rich media. W takim razie czym są rich media i jak mogą pomóc w efektywnej promocji?

Współczesny użytkownik ignoruje większość reklam

Nie bez powodu tak dużą popularnością cieszą się wtyczki blokujące reklamy czy wyłapujące spam. Ludzie są naprawdę zmęczeni natłokiem reklam i materiałów promocyjnych, którymi ze wszystkich stron atakują ich firmy.

Okazuje się jednak, że nawet bez tego typu narzędzi całkiem nieźle sobie radzą. Współczesny użytkownik smartfona czy komputera wykształcił bowiem pewnego rodzaju filtr również w samym sobie. Jest to tzw. ślepota banerowa, która oznacza, że potencjalny klient ignoruje większość standardowych reklam wyświetlanych na przykład na stronie internetowej czy w aplikacji, z której korzysta.

Firmom jest to oczywiście nie na rękę. W końcu po co wydawać pieniądze na reklamy, skoro nie przynoszą tak dużych zysków, jak można by się spodziewać? Na szczęście nie chodzi o to, że żadne działania promocyjne nie przynoszą efektów. Trzeba po prostu zmienić podejście i myśleć bardziej kreatywnie. Stąd więc właśnie choćby reklama natywna, czyli bardzo subtelne promowanie swojej marki czy oferty. Z pomocą przychodzi jednak wiele innych rozwiązań, wśród których znajdują się także reach media.

Czym są rich media?

Rich media to rodzaj reklamy, któremu daleko do typowej formy promocji. Nie znajdzie się tu komunikatów, które wręcz krzyczą „kup mnie”. Całe założenie opiera się na połączeniu kreatywności ze sposobami na zaangażowanie odbiorcy. Jedną z cech charakterystycznych jest wykorzystanie wielu zaawansowanych funkcji – np. wideo, dźwięku, galerii zdjęć czy niewielkiej gry. Wszystko po to, by przykuć uwagę i zachęcić użytkownika do zapoznania się z treścią reklamy.

Nie ma tu więc mowy o samym tekście czy samej grafice. Ma być znacznie ciekawiej i inaczej, co w efekcie pozwala firmie się wyróżnić. Podobne mechanizmy stosują np. osoby prowadzące blogi – urozmaicenie postów grafiką czy filmami wideo pozwala na uatrakcyjnienie treści i wyróżnienie się. Na podobnej zasadzie działają właśnie rich media.

Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej firm i to zarówno w marketingu B2B, jak i B2C. I nie ma się co dziwić, bo argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem jest co najmniej kilka.

1. To naprawdę działa!

Istnieje naprawdę duża różnica w efektach kampanii reklamowej wykorzystującej typowe reklamy displayowe a tymi, które korzystają z reach media. Według raportu Opera MediaWorks z 2013 roku reklamy multimedialne cieszyły się współczynnikiem klikalności 1,53% w przypadku aplikacji i 1,12% w internecie.

Dla porównania, dla standardowych banerów współczynnik ten wynosił ledwie 0,39% (aplikacje) i 0,32% (internet). Oznacza to, że już wtedy rich media miały ponad trzykrotnie większą skuteczność. Od momentu przeprowadzenia badań przeciętny użytkownik zdołał jeszcze bardziej zmęczyć się natłokiem reklam internetowych, więc jak można się spodziewać – ta tendencja będzie tylko rosnąć.

2. To sposób na wyróżnienie się

Warto też wrócić do przykładu postu na blogu. Tam grafika czy wideo miały pozwolić na przyciągnięcie uwagi i wyróżnienie się. Podobnie jest w przypadku działań promocyjnych. Treści przedstawione w formie grafiki czy wideo wydają się bardziej atrakcyjne. Przede wszystkim dlatego, że zapoznanie się z nimi wymaga mniejszego wysiłku.

Poza tym mimo rosnącej popularności rich media wielu przedsiębiorców wciąż bagatelizuje zalety tego rozwiązania i uparcie z niego nie korzysta. To oznacza, że w łatwy sposób można zyskać nad nimi przewagę i się wyróżnić. A jak wiadomo, w świecie internetu i natłoku podobnych ofert bycie widocznym na tle tłumu tu naprawdę duży atut.

3. Rich media angażują

Treści multimedialne zwiększają też zaangażowanie odbiorców. Pozwalają lepiej zrozumieć dany temat czy łatwiej przyswoić informacje. Dzięki temu zwiększa się więc zaangażowanie, a co za tym idzie – wzrasta też wskaźnik konwersji. Kiedy więc nadejdzie czas na działanie, prędzej zdecyduje się na nie użytkownik mający do czynienia z rich media niż ze standardową reklamą. To oznacza jeszcze jedną korzyść – niższy wskaźnik odrzuceń.

4. Łatwiej mierzyć skuteczność podejmowanych działań

Jednym z ważnych elementów prowadzenia jakiejkolwiek akcji promocyjnej jest też stałe analizowanie wyników i wyciąganie wniosków. Rich media dostarczają natomiast wielu przydatnych informacji w tym zakresie.

Można np. sprawdzić, który film przyciągnął najwięcej użytkowników, jakie konkretne treści zwiększyły zaangażowanie lub do jakich fragmentów podcastu czy wideo wracało wielu odbiorców. To już dobry punkt wyjścia do tworzenia jeszcze bardziej angażujących treści i ciągłego zwiększania swojej skuteczności.


Zobacz też:

  1. Coraz mniej osób czyta gazety, ale reklama prasowa wciąż może się opłacać
  2. Audioteka: jak tworzyć dobrze opowiedziane historie [wywiad]
  3. Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Lojalny klient

    Jak wykorzystać najgorętszy okres sprzedażowy do zbudowania prawdziwej relacji z klientem

    Grabiwoda_wojciechowski_publicis groupe polska

    Grabiwoda i Wojciechowski odpowiadają za kompetencje Commerce w Publicis Groupe Polska