Reklama prasowa jeszcze kilka lat temu wydawała się świetnym sposobem na promocję swoich produktów czy usług. Problem w tym, że obecnie mało kto sięga po tradycyjne gazety, czerpiąc wiedze przede wszystkim z internetu. Nie oznacza to jednak, że ta forma promocji stała się już kompletnie nieaktualna. Z jej pomocą wciąż można wiele zdziałać.
Spis treści
Pojęcie „prasy” się zmieniło
Można powiedzieć, że prasa w ostatnim czasie przeszła sporą ewolucję. Odpowiada za to przede wszystkim internet i zmiany, jakie w związku z tym nastąpiły. Wiele gazet postanowiło dostosować się do nowych potrzeb. I tak niektóre z nich zapewniają obecnie dostęp nie tylko do wersji papierowej, ale również do e-gazet. Nie brak też takich, które występują już tylko w formie elektronicznej. A to oznacza, że reklama prasowa to zupełnie co innego niż 10 czy 20 lat temu. Teraz pod tym pojęciem kryje się także reklamowanie swoich usług w sieci.
Kiedy reklama prasowa jest skuteczna?
Reklama prasowa wciąż może przynieść sporo korzyści, choć nie brak też wad tego rozwiązania (o czym niżej). Aby jednak maksymalnie wykorzystać jej potencjał, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii.
Przede wszystkim znaczenie będzie mieć tu grupa docelowa. Nie ma bowiem sensu tracić pieniędzy na zamieszczenie reklamy tam, gdzie może i dotrze do szerokiego grona odbiorców, ale za to będą to osoby, których na pewno nie zainteresuje oferta. Czasem znacznie lepiej sprawdzi się więc wybranie takiej gazety, która wprawdzie cieszy się mniejszą liczbą czytelników, ale dotyczy tematyki zbieżnej z ofertą danej firmy.
Znaczenie ma także sam rodzaj reklamy. W końcu może ona przybrać zarówno formę ogłoszenia wyłącznie tekstowego, zostać wzbogacona zdjęciem czy przykuwać uwagę przede wszystkim kolorową grafiką. Należy też przygotować ją w nieco inny sposób w zależności od tego, czy ma pojawić się w tradycyjnej prasie, czy też w tej internetowej.
Wady reklamy prasowej
Choć świat marketingu jest raczej zgodny co do tego, że dobrze opracowana reklama prasowa wciąż może świetnie zdawać egzamin, to warto mieć świadomość, że to rozwiązanie to nie same zalety, ale także szereg wad. Reklama prasowa nie będzie więc dobrą opcją dla każdego.
Warto więc zacząć właśnie od tej „ciemnej strony” reklamy w prasie. Na pewno jednym z negatywnych aspektów jest sama specyfika prasy, a dokładniej częstotliwość ukazywania się i czas, w którym dane treści pozostają aktualne. O ile jeszcze na treści w prasie internetowej użytkownicy mogą trafić nawet na wiele miesięcy po jej wydaniu, to w przypadku tradycyjnych gazet jest już z tym znacznie gorzej – większość z nich szybko wyląduje w śmietniku czy w kącie.
Jeśli zaś chodzi o kwestie estetyczne, to warto mieć na uwadze, że papier, na którym drukowane są gazety, zwykle jest niskiej jakości. To z kolei sprawia, że reklama wygląda mniej estetycznie, a co za tym idzie – wywiera gorsze pierwsze wrażenie. Oczywiście zawsze można jednak postawić na reklamę w e-gazecie.
Warto też jasno powiedzieć, że reklama prasowa nie jest dla każdego. Sprawdzi się przede wszystkim jako narzędzie do umacniania wizerunku i brand awareness. Niekoniecznie natomiast okaże się niezawodnym środkiem do zdobycia wielu nowych klientów. Ważną kwestią niewątpliwie jest też czas. Reklama prasowa nie daje dużego pola do popisu, jeśli chodzi o szybkie reagowanie na nadchodzące zmiany i nowości. Zwykle druk trzeba planować z dużym wyprzedzeniem, a więc i dużo szybciej dostarczać same reklamy.
No i nie można zapomnieć o największej i praktycznie podstawowej wadzie – coraz mniej osób czyta gazety. Oczywiście, skoro „prasa” obecnie rozumiana jest szerzej, to trzeba pamiętać, że wielu czytelników jedynie wymieniło formę papierową na elektroniczną. Nie brak jednak osób, które całkowicie zrezygnowały z jakiejkolwiek formy prasy na rzecz serwisów informacyjnych czy szybkich wiadomości. Zmieniła się też kultura czytania – wielu współczesnych czytelników zapoznaje się głównie z tytułem i kilkoma pierwszymi zdaniami albo w ogóle skanuje teksty wzrokiem, zamiast uważnie czytać. To sprawia, że na reklamy nawet nie zwracają uwagi.
Główne zalety, czyli dlaczego reklama prasowa wciąż się opłaca
Aby jednak nie było tak pesymistycznie, to warto wspomnieć także o zaletach reklamy prasowej. Wbrew poprzedniemu akapitowi, wciąż jest to bowiem narzędzie mające spory potencjał.
Duża zaleta reklamy prasowej ukazuje się przede wszystkim w przypadku pism dotyczących konkretnych branż – np. poświęconych zwierzętom domowym, muzyce czy gotowaniu. Takie gazety zwykle skupiają wokół siebie grono stałych, zaangażowanych czytelników. Jeśli któraś z nich jest zbieżna z grupą docelową firmy, reklama w prasie może się okazać świetnym sposobem na zwiększenie zysków.
Jednocześnie ze względu na rozwój marketingu internetowego i alternatywnych metod promowania swoich usług konkurencja w przypadku reklam prasowych jest znacznie mniejsza. Dodatkowo gazety nie mogą sobie pozwolić na publikowanie nieograniczonej liczby reklam, dlatego w jednym wydaniu pojawia się zaledwie kilka ofert. A to oznacza znacznie łatwiejsze rywalizowanie o uwagę czytelnika.
Nie można też zapomnieć, że choć świat szybko się zmienia, to jedno pozostaje od lat takie samo – gazety wciąż goszczą w poczekalniach u lekarza, fryzjera czy kosmetyczki. Nie brak więc osób, które dla zabicia czasu chętnie je przeglądają. Tym samym przy pomocy jednego egzemplarza gazety można dotrzeć ze swoja reklamą do wielu potencjalnych klientów.
No i wreszcie na koniec warto wspomnieć o kwestiach ekonomicznych – reklama prasowa ze względu na zasięg, jaki osiąga względem nakładu, uważana jest za jedną z najbardziej opłacalnych form promocji, biorąc pod uwagę średni koszt na czytelnika.
Audioteka: jak tworzyć dobrze opowiedziane historie [wywiad]
Ekonomia twórców – influencerzy sprzedają własne produkty i… doświadczenia
Jeden komentarz
Dodaj odpowiedź