Odpowiedź jest prosta – ponieważ design to jedno z najważniejszych dziś narzędzi do budowania przewagi na rynku FMCG. Zapewne mijając sklepowe półki, często zastanawiamy się, dlaczego niektóre produkty omijamy i wydają się nam „nie dla nas”. Mamy wątpliwości co do ich wiarygodności i skuteczności. W koszyku ostatecznie lądują marki znane, które darzymy zaufaniem i które… zupełnie przypadkiem nieźle w naszej ocenie wyglądają. To nie przypadek, a efekt pracy zespołu designerów, marketingowców i handlowców, którzy zaczęli doceniać design w projektowaniu opakowań produktów szybko zbywalnych.
Powodów wyniesienia w ostatnim czasie designu na piedestał opracowywania strategii produktów w branży FMCG jest kilka. Pierwszym z nich jest to, że dzięki designowi możemy właściwie bezpośrednio pozycjonować produkt. Bardzo często samo opakowanie informuje konsumentów o tym, do kogo produkt jest skierowany. Działa to oczywiście także w drugą stronę – projektując opakowanie w dany sposób, marketingowcy mogą sprawić, że trafi on do konkretnej grupy odbiorców. O czym mówi opakowanie produktu? Na przykład o tym, czy należy on do sekcji premium, czy sekcji budget (jest więc w nim zawarta informacja o przedziale cenowym, jakiego konsument może się spodziewać). Czy jest przyjazny środowisku, czy użyty do jego wykonania plastik będzie rozkładał się na naszej planecie setki lat. Jasny i czytelny przekaz jest bardzo ważny w obliczu ogromnej konkurencji na rynku FMCG.
Jakość projektu może decydować wręcz o sukcesie samego produktu. Przy założeniu, że sam produkt spełnia oczekiwania klienta, to jego opakowanie może wywołać emocje, zwrócić uwagę lub po prostu go uwiarygodnić . Wiele polskich firm pracujących nad swoimi produktami nadal nie ma praktycznej wiedzy na temat tego, jak komunikować jakość, funkcję lub cechę wiodącą produktu w sposób dostosowany do percepcji konsumenta. Podobnie wiele firm działających na rynku konsumenckim ma także kłopot z estetyką swoich opakowań. Wobec wyzwań takich jak zaprojektowanie formuł produktów medycznych, kosmetycznych lub spożywczych, pozyskanie certyfikatów, zapewnienie bezpieczeństwa produktu, opakowania wydają się najmniej istotnym elementem układanki. Ale tak nie jest. Percepcja konsumenta ma kluczowe znaczenie dla sukcesu komercyjnego produktu, a ten może przebić się do świadomości konsumenta zarówno dzięki dostępności, jak i dzięki odpowiedniej komunikacji zapewnionej przez opakowanie.
Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest to, że design bezpośrednio wpływa na wiarygodność produktu i producenta. Nie wystarczy bowiem, że producenci, którzy inwestują w funkcjonalność, ergonomię i ekologię, będą to robić. Muszą wysłać konsumentowi komunikaty „robimy to” oraz „robimy to z myślą o tobie”. A na to właśnie pozwala design opakowania. Ważne jest w nim wszystko – kształt, etykieta, użyte fonty, kolorystyka, zastosowane przy produkcji materiały, zamieszczone na opakowaniu symbole, infografiki czy zdjęcia. Składają się ona bowiem na całość, którą konsument będzie „odczuwał”.
Wartość dobrego, dopasowanego do grupy docelowej designu na rynku FMCG jest jeszcze jedna. To on bardzo często budzi zainteresowanie, po prostu zwraca uwagę konsumenta. Opakowanie produktu jest równie ważne, jak pierwsze wrażenie w relacjach z ludźmi. Po kilku sekundach pierwszego kontaktu wyrabiamy sobie opinię, oceniamy. Ta ocena jest spontaniczna i może się oczywiście zmieniać, ale nie zmienia to faktu, że jest bardzo, bardzo ważna.
Design to także jeden z najlepszych i chyba najprostszych sposobów na odświeżenie produktu, nadanie mu nowych cech i atrybutów oraz podniesienia konkurencyjności na rynku. Co bardzo ważne, zmiany designu opakowań istniejących produktów są także pozytywnie odbierane przez konsumentów. Jako studio Thisiscreative realizowaliśmy i wdrażaliśmy niedawno projekt nowej butelki Łomży, lubianego w Polsce piwa, które chciało powiedzieć swoim obecnym i przyszłym klientom: dbamy o was, znamy was, dlatego stworzyliśmy nową butelkę waszego ukochanego piwa, która jeszcze bardziej wam się spodoba. Celem projektu było wydobycie regionalizmu i historycznej tożsamości marki przy jednoczesnym zachowaniu jej dotychczasowych, lubianych przez konsumentów atrybutów. Konsument zachowuje więc to, co do tej pory cenił i lubił w marce, ale zyskuje nowe wartości i marka podtrzymuje jego zainteresowanie.
Podsumowując? Dobry design po prostu sprzedaje.
Autor: Kamil Pączkowski, Design Director w studiu THIS. THIS jest studiem designu zajmującym się materializacją idei. Zajmuje się projektowaniem produktów, architekturą, badaniami, kreacją idei oraz brandingiem. Tworzą je ludzie z pasją, którzy są w pełni zaangażowani w swoją pracę. W zakres kompetencji THIS wchodzi kompleksowe tworzenie marki, strategii komunikacji, projektów graficznych, jak również programowanie, wzornictwo przemysłowe oraz architektura w zakresie detali, wnętrz i przestrzeni publicznej. To, co wyróżnia THIS na rynku to precyzyjny dobór kompetencji, które pozwalają realizować projekty o wysokiej złożoności. Oferta THIS skupia się na zoptymalizowanych rozwiązaniach na najwyższym światowym poziomie, pozwalających na budowanie trwałej przewagi rynkowej klientów. W portfolio studia THIS można znaleźć takie marki jak Effie Awards, Profbud, TEDEx, Innopanda czy VanPur. Firma jest również częścią klastra komercjalizacyjnego SAIA Alliance zajmującego się komercjalizacją idei i produktów dla różnych branż.
[g1_row]
[g1_1of1]
[g1_posts type=”recent” template=”grid_1of1″ columns=”1″ masonry=”standard” image_variant=”landscape” hide=”author,date,comments_link,summary,categories,tags” view=”standard” autoplay=”none” nav=”arrows_coins” filters=”categories,tags” load_more=”standard” term_ids=”design” max=”5″ offset=”1″]
[/g1_posts]
[/g1_1of1]
[/g1_row]