Google Analytics 4 to narzędzie, które otwiera szereg nowych możliwości dla strategów marketingowych. Zmiana z dobrze znanego wszystkim Universal Analytics może jednak budzić pewne obawy, dlatego wiele osób odkłada ją na ostatnią chwilę. Dzięki praktycznym wskazówkom eksperta poznasz 3 funkcje GA4, które pozwolą maksymalnie wykorzystać potencjał tego narzędzia.
Analiza skuteczności treści jest ważnym elementem optymalizacji witryny, dlatego korzystanie z narzędzi takich jak GA4 może przynieść ogromne korzyści i jeszcze lepiej zrozumieć, jak użytkownicy reagują na zamieszczone na stronie treści.
Wykorzystując tę wiedzę możemy udoskonalać formę i dostosowywać treści do potrzeb odbiorców, a tym samym poprawić jakość ich doświadczeń oraz zasięgi witryny.
GA4 posiada bardzo wiele przydatnych funkcji, ale są takie o których być może nie miałeś pojęcia. Poniżej znajdziesz 3 nieoczywiste funkcje GA4 i dowiesz się jak zdaniem eksperta mogą one poprawić jakość pracy w Twojej firmie.
Google Analytics 4 – trzy przydatne zastosowania
Personalizacja treści i kreator segmentu odbiorców
Google Analytics 4 umożliwia dostosowywanie zawartości witryny lub aplikacji internetowej do indywidualnych preferencji i zachowań użytkowników.
Dzięki tej funkcji możemy poprawić doświadczenie użytkownika w kontakcie z prezentowanymi treściami. W efekcie, jego zaangażowanie będzie większe co przełoży się pozytywnie na współczynnik konwersji oraz sprzedaż w przypadku sklepów online.
Dodatkowo w GA4 mamy dostęp do kreatora segmentów odbiorców, który będzie przydatny w planowaniu spersonalizowanej komunikacji w modelu data-driven zarówno w ekosystemie Google jak i poza nim (np. Facebook).
- Metryki predykcyjne
Google Analytics 4 automatycznie wzbogaca dane o użytkownikach, wykorzystując uczenie maszynowe (machine learning) i zaawansowane modele korelacji. Dzięki temu system potrafi prognozować przyszłe zachowania użytkowników.
Wykorzystując metryki predykcyjne możemy przewidzieć w jakiej grupie użytkowników prawdopodobieństwo zakupu jest najwyższe oraz jaki jest estymowany przychód w przeliczeniu na pojedynczego aktywnego użytkownika.
Dzięki modelowaniu predykcyjnemu możemy też wyizolować grupę, która z największym prawdopodobieństwem porzuci naszą stronę lub aplikację i nie wróci do nas w najbliższym czasie. Korzystanie z tej funkcji pomoże nam zaplanować komunikację do takiej grupy odbiorców aby ograniczyć stopień ich rezygnacji.
- Pomiar zdarzeń offline
Google Analytics udostępnia protokół pomiaru, który umożliwia wysyłanie danych bezpośrednio do GA4 ze źródeł offline, takich jak systemy POS lub oprogramowanie do śledzenia połączeń telefonicznych w call center.
Każda interakcja offline może być oznaczona odpowiednią nazwą zdarzenia i innymi istotnymi danymi, takimi jak kwoty transakcji lub identyfikatory klientów. Dane te są następnie przesyłane do GA4 przy użyciu protokołu pomiarowego.
Funkcja ta jest szczególnie przydatna do śledzenia konwersji i interakcji użytkowników, które mają miejsce w sklepach fizycznych, call center lub innych kanałach offline. Aby śledzić zdarzenia offline, musisz utworzyć określone zdarzenia w GA4, odpowiadające interakcjom offline, które chcesz zmierzyć (zdarzenia te mogą obejmować wizyty lub zakupy w sklepie, rozmowy telefoniczne itp.).
BIO eksperta
Marcin Gut (LinkedIn) odpowiada za rozwój biznesu Programmads w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, a przez ostatnią dekadę kierował zespołami obsługującymi narzędzia analityczne i platformy Programmatic w agencjach mediowych. Marcin posiada bogate doświadczenie konsultingowe w obszarze Adtech i Madtech. Wspiera zarówno agencje, jak i marki w skalowaniu możliwości programatycznych i analitycznych zbudowanych w oparciu o rozwiązania Google Marketing Platform.