Raport „Barclays Consumer Spend Index” pokazuje, że świadomość konsumencka Europejczyków rośnie. Strach przed katastrofą klimatyczną, czy znaczący wzrost kosztów życia sprawiają, że klienci kierują swoją uwagę ku alternatywnym modelom pozyskiwania produktów, m.in. w segmencie elektroniki. Również w Polsce trend zyskuje na znaczeniu – 25% osób deklaruje, że chętnie rozważyłoby sharing urządzeń.
Badania opracowane przez bank Barclays wskazują cztery kluczowe zmiany w zachowaniach konsumenckich, które mają bezpośredni wpływ na wyniki sprzedażowe. Jedną z nich jest znaczący wzrost popularności tzw. „gospodarki recommerce”. To model biznesowy polegający na sprzedaży używanych produktów – zarówno tych, które zostały zwrócone przez poprzednich właścicieli w stanie niemalże idealnym, jak i tych, które wymagały naprawy, a po niej „wróciły do obiegu”, by dalej służyć osobom ich potrzebującym. Proces tego swego rodzaju recyklingu można zamknąć w trzech krokach: Wynajmij, użyj, zwróć. Proste, ekologiczne i ekonomiczne? Na pewno.
Obserwowany wzrost świadomości konsumenckiej jest korzystny również dla firm, które tym chętniej zaczynają wprowadzać modele oparte na idei taniego i ekologicznego wynajmu oraz sharingu. Badania pokazują, że już 7 na 10 firm w Wielkiej Brytanii oferuje bardziej zrównoważone formy robienia zakupów.
Na wzrost popularności tego typu rozwiązania ma wpływ kilka czynników. Jak zauważono, klienci decydujący się na leasing lub wypożyczenie sprzętu są mniej skłonni do dokonania zwrotu urządzenia tuż po jego pozyskaniu – aż połowa firm oferujących tego typu usługi zanotowała spadek liczby notowanych zwrotów. Co więcej, 89% sklepów w Wielkiej Brytanii korzystających z szeroko pojętych modeli wynajmu produktów potwierdziło przyrost lojalnych klientów. Nie może dziwić więc fakt, że 40% brytyjskich sprzedawców wprowadziło w pełni funkcjonalne modele wynajmu produktów znajdujących się w ich ofercie, a kolejne 25% jest w trakcie implementacji takich rozwiązań.
Zmiany te dotyczą w szczególności – choć nie tylko – segmentu sprzedaży elektroniki użytkowej: urządzenia te stanowią 20% wszystkich produktów, które obecnie można wynająć lub kupić w wersji używanej bezpośrednio ze sklepu. Ponadto Brytyjczycy chętnie wypożyczają biżuterię, markowe ubrania i torebki, a nawet meble i narzędzia.
Nie da się więc nie zauważyć, że leasing czy wynajem długoterminowy, które do tej pory kojarzone były przede wszystkim z branżą nieruchomości i motoryzacyjną, stają się niezwykle istotnym elementem ogólnego rynku sprzedaży, a gospodarka recommerce – trendem, który nie tylko nie przeminie, lecz być może w przyszłości stanie się dominującym sposobem pozyskiwania sprzętów codziennego użytku.
Jeszcze wynajem czy już sharing?
Wiemy już, jak wyglądają trendy kształtujące się obecnie na rynkach zachodnioeuropejskich – co jednak z naszym rodzimym podwórkiem? Choć sama idea najmu sprzętu może wydać się nam egzotyczna, a powiedzenie „dobry zwyczaj, nie pożyczaj” kołatać nam po głowie, gdy tylko zaczniemy rozważać tego typu pomysł, to temat ten zaczyna budzić znaczące zainteresowanie nad Wisłą. Badania dotyczące idei sharingu i wynajmu elektroniki użytkowej przeprowadził MediaMarkt, a ich wyniki mogą być dla wielu zaskakujące:
Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że co trzeci klient w Polsce byłby zainteresowany wypożyczeniem długoterminowym lub leasingiem sprzętu elektronicznego, gdyby została mu zaoferowana taka możliwość – mówi Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Polska – Jasno wynika z tego, że jest to trend, którego nie można lekceważyć; potrzeba, na którą należy odpowiedzieć.
I rzeczywiście, z raportu MediaMarkt wynika, że 25% Polaków chętnie rozważyłoby sharing lub leasing sprzętu elektronicznego po zapoznaniu się ze szczegółami oferty, a kolejne 8% od razu zdecydowałoby się na taki krok. Łącznie aż 33% osób jest zainteresowanych wynajmem długoterminowym elektroniki i sprzętów codziennego użytku. Co więc zachęca Polaków do skorzystania z idei, która w naszym kraju stawia dopiero pierwsze kroki?
Nasi respondenci wśród zalet takiego modelu pozyskiwania produktów wskazali przede wszystkim bardziej swobodną możliwość wypróbowania różnych rodzajów sprzętów. Pozwala to w szerszej perspektywie na wybór takiego urządzenia, które najlepiej spełnia ich potrzeby, bez konieczności podejmowania zobowiązań, które wiążą się z dokonaniem tradycyjnego zakupu – wyjaśnia Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Polska. – Kluczowe są też kwestie materialne. Wynajem długoterminowy lub leasing interesującego nas urządzenia pozwala na ograniczenie kosztów – zarówno tych związanych z pozyskaniem sprzętu, jak i jego utrzymaniem.
Choć Polacy deklarują, że ważne jest dla nich, aby kupowane produkty i usługi były przyjazne dla środowiska, a niesprzyjające warunki rynkowe (wzrost inflacji, niepokój wywołany wojną na Ukrainie, przemiany polityczne) motywują do poszukiwania przez klientów nieszablonowych rozwiązań, to modele sprzedaży oparte na sharingu czy wynajmie długoterminowym produktów codziennego użytku nadal stanowią niszę na naszym rodzimym rynku.
Trzeba przyznać, że nadal jest przestrzeń na rozwijanie ofert leasingu czy wynajmu długoterminowego elektroniki użytkowej, co nie oznacza jednak, że branża nie zaczyna dostrzegać potencjału tego typu modeli sprzedaży – stwierdza Daniel Mikołajczyk, Członek Zarządu ds. Sprzedaży MediaMarkt Polska. – Z naszych wewnętrznych analiz już od dłuższego czasu wynikało, że jest to przyszłościowy kierunek i podejście, które z roku na rok będzie zyskiwało na popularności. Na tej podstawie stworzyliśmy ofertę RentMe, w ramach której klienci mogą wypożyczyć urządzenia z całej gamy oferowanych przez nas produktów. Klienci coraz chętniej sięgają po tę możliwość, dlatego będziemy cały czas rozwijać i udoskonalać rozwiązania odpowiadające na trend konsumencki, którego nie można pomijać w strategii biznesowej.
- Określenie grupy docelowej to za mało, by opracować naprawdę skuteczne treści. Potrzebny jest jeszcze drugi krok – stworzenie persony
- Czym jest customer experience i dlaczego warto zadbać o doświadczenia zakupowe klienta?
- Czym jest recommerce i dlaczego firmy nie powinny ignorować tego podejścia do sprzedaży?