Obecność w sieci to obecnie konieczność dla każdego biznesu. Samo „bycie” jednak wcale nie wystarcza – aby wyprzedzić konkurencję i rzeczywiście czerpać zyski ze swojej działalności, trzeba umiejętnie prowadzić marketing. Zwykle nie obejdzie się bez pomocy specjalistów. Tutaj jednak pojawia się istotne pytanie – ile kosztuje marketing w internecie? Czy każdego przedsiębiorcę na to stać? I jak zaplanować budżet, by rzeczywiście móc rozwijać biznes, a jednocześnie inwestować w marketing?
Spis treści
Co składa się na marketing online?
Łatwo zapytać „ile kosztuje marketing w internecie”, ale już znacznie trudniej uzyskać jednoznaczną odpowiedź. Wszystko dlatego, że na koszty składa się naprawdę wiele czynników, takich jak:
- Branding;
- Copywriting;
- Prowadzenie social media;
- Strona internetowa;
- Działania z zakresu content marketingu;
- Ruch organiczny (SEO);
- Płatne reklamy (Google Ads, Facebook Ads);
- Zdjęcia na stronę i do innych materiałów.
Każdy z wyżej wymienionych elementów wiąże się z pomocą innych specjalistów, a także z konkretnymi kosztami. Ta lista może się wydawać przerażająca, ale czy to oznacza, że marketing w internecie jest naprawdę drogi i dostępny wyłącznie dla wybranych?
Zdecydowanie nie. Zainwestowanie od razu (albo w ogóle) we wszystkie te elementy wcale nie jest konieczne. Nieco inne potrzeby, inną strategię marketingową i zdecydowanie inne możliwości budżetowe ma np. międzynarodowa korporacja, a inne – jednoosobowa działalność. Każdy może (a nawet powinien!) korzystać z perspektyw, jakie stwarza marketing internetowy. To nie zbędny wydatek, a opłacalna inwestycja. Oczywiście pod warunkiem, że robi się to z głową. Przyjrzyjmy się więc poszczególnym wydatkom i zaletom korzystania z konkretnych rozwiązań.
Ile kosztuje marketing w internecie? Poszczególne koszty
Zanim jeszcze przejdziemy do omawiania konkretnych wydatków, warto zaznaczyć, że ten artykuł pisany jest w 2023 roku i przyjęte w nim stawki obowiązują na moment tworzenia tego tekstu. Z czasem mogą oczywiście ulec zmianie. Poza tym są to ceny orientacyjne. Wiele zależy tu od konkretnego specjalisty, sposobu rozliczania się, jego renomy itd. Przed skorzystaniem z konkretnej usługi u konkretnego wykonawcy i tak trzeba więc zapoznać się z jego cennikiem.
Branding
Pierwsza kwestia w marketingu internetowym to branding. Składa się na niego m.in. identyfikacja wizualna, spójny wygląd czcionek, kolorów i poszczególnych elementów, takich jak strona internetowa, grafiki w social media, wizytówki itd.
Branding jest niezwykle ważny, bo pozwala wypracować spójny (i bardziej profesjonalny) wizerunek marki. Czy oznacza to jednak, że każdy go potrzebuje?
Niekoniecznie. Mały, początkujący biznes równie dobrze może zadbać o podstawy spójności wizualnej na własną rękę – przemyśleć kolorystykę, czcionki itd. Oczywiście nie zrobi tego tak dobrze jak grafik, ale często na początek to wystarczy. Co innego w przypadku dużych graczy, którzy chcą budować rozpoznawalność, mieć spójny przekaz i szybko zapadać w pamięć.
Profesjonalny branding wymaga skorzystania z pomocy grafika, co zwykle wiąże się z wydatkami rzędu 4.000-8.000 złotych.
Copywriting
Druga kwestia to treści – na stronie internetowej, w social media itd. Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że tym elementem mogą zająć się na własną rękę. W końcu co to za sztuka napisać kilka zdań, być może jeszcze zainspirować się konkurencją i gotowe, prawda?
Zdecydowanie nie. Copywriting to coś zupełnie innego niż tylko pisanie treści, które przyjemnie się czyta. Dobry copywriting korzysta z technik marketingowych, opiera się na treściach skierowanych wprost do grupy docelowej, a tym samym – skutecznie zachęca do podjęcia konkretnego działania (np. zakupu produktu). Można więc napisać treści na własną rękę, ale żeby przynajmniej choć częściowo spełniały swoje zadanie, nie obędzie się bez wcześniejszego zdobycia wiedzy w zakresie marketingu, technik sprzedażowych i języka korzyści.
W przypadku zatrudnienia copywritera koszt opracowania treści na stronę zwykle zamyka się w granicach 700-3.000 złotych (w zależności od rozległości treści i umiejętności copywriterskich). Warto jednak dodać, że copywriting to nie tylko treści na stronę internetową. Niektórzy copywriterzy specjalizują się także w innych treściach – choćby do social media czy w content marketingu. Te kwestie omówimy jednak w osobnych akapitach.
Prowadzenie social media
I w tym przypadku sprawa jest dosyć złożona. Nie da się ściśle określić, ile kosztuje marketing w internecie dotyczący mediów społecznościowych. To zależy od liczby używanych kanałów, osoby, z którą się współpracuje oraz strategii publikacji.
Na pewno na początku warto wybrać 1-2 kanały komunikacji i na nich w pełni się skupić. Tym bardziej, że grupa docelowa zwykle w większości dostępna jest na konkretnym medium (na jakim – tego już trzeba się dowiedzieć podczas badań grupy docelowej i ustalania celów).
Publikacja w social media zwykle obejmuje opracowanie treści postu, grafiki, dobranie odpowiednich hashtagów i często również odpowiadanie na komentarze. Zwykle osoby dodające posty w mediach społecznościowych rozliczają się stawką za post, która wynosi kilkaset złotych.
Strona internetowa
Strona internetowa sprawia, że biznes prezentuje się profesjonalnie i wszystkie informacje można znaleźć w jednym miejscu. Czy jest koniecznością? To znów zależy od konkretnego biznesu. Przykładowo, restauracje coraz częściej rezygnują ze stron internetowych na rzecz Fanpage’a na Facebooku i konta na Instagramie. Z drugiej strony przedsiębiorca, który oferuje konkretne usługi, chce przedstawić swoje portfolio albo sprzedawać produkty online, w większości przypadków nie obejdzie się bez strony www.
A jaki jest jej koszt? Prostą stronę można postawić samodzielnie, korzystając z darmowych szablonów, ewentualnie skorzystać z szablonów płatnych, które wiążą się z niewielkim wydatkiem. Do tego dochodzi koszt zakupu domeny, hostingu i serwera. W przypadku skorzystania z pomocy profesjonalnego projektowania stron od zera trzeba się z kolei liczyć z wydatkiem rzędu 3.000-6.000 złotych.
Działania z zakresu content marketingu
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się także na prowadzenie blogów internetowych w celu budowania wizerunku eksperta i przyciągania nowych klientów poprzez ruch organiczny (SEO). Tego typu działania również wiążą się z zatrudnieniem copywritera (ewentualnie z samodzielnym tworzeniem postów, co wymaga czasu na ich opracowanie oraz konieczność edukowanie się z zakresu pozycjonowania, a także tworzenia treści dostosowanych do potrzeb internetu).
Copywriterzy zwykle rozliczają się stawką za 1000 zzs, a stawki za content marketing przeważnie utrzymują się w granicach 25-70zł/1000 zzs.
Ruch organiczny (SEO)
Kolejna kwestia to zwiększenie ruchu na stronie poprzez dostosowanie treści do wyników wyszukiwania. Po części może się tym zająć copywriter tworzący treści na stronę www czy na blog. Warto jednak wiedzieć, że samo pisanie pod SEO to nie wszystko – na pozycjonowanie strony składa się również wiele aspektów technicznych, a tymi już z kolei zajmuje się SEO-owiec.
Koszt korzystania z pomocy takiego specjalisty zwykle sięga od 500 do 2.000 złotych miesięcznie (w zależności od skali działań).
Inne koszty: płatne reklamy i zdjęcia
Na końcu elementy, które na pewno nie są konieczne na samym starcie działalności. Pierwszym z nich są profesjonalne zdjęcia. Wprawdzie warto wykonać sesję biznesową i dostać pakiet dobrze wyglądających fotografii, które potem będzie można wykorzystać na stronie internetowej, w social media itd. Nie jest to jednak coś niezbędnego w przypadku, gdy budżet na działalność w internecie jest ograniczony.
Kolejna kwestia to płatne reklamy. Przynoszą ogromne korzyści i pozwalają trafić do znacznie większej grupy użytkowników wyszukiwarek. Wymagają jednak wysokich budżetów i z tego względu nie są rozwiązaniem dla niewielkich biznesów stawiających pierwsze kroki. Nie oznacza to jednak, że nie warto z nich korzystać. Zdecydowanie są skutecznym narzędziem do zwiększenia konwersji. Brak pieniędzy na zainwestowanie w płatne reklamy od samego początku zdecydowanie jednak nie oznacza, że nie można prowadzić skutecznych działań marketingowych w internecie.
Jak widać odpowiedź na pytanie, ile kosztuje marketing, jest naprawdę złożona. Każdy przedsiębiorca musi dokładnie przeanalizować swój budżet, cele i możliwości, by wiedzieć, w jakie działania może inwestować i co najbardziej się mu opłaci. Jedno jest natomiast pewne – teraz prowadzenie marketingu internetowego to właściwie konieczność.
- Co to jest marketing internetowy?
- Kilka słów o UX design, czyli jak bezproblemowa i intuicyjna obsługa może zapewnić ogromną przewagę nad konkurencją
- Lean Canvas: jak stworzyć strategię na jednej kartce A4?