w , ,

7 umiejętności copywriterskich, które powinien opanować każdy marketer

Umiejętności copywriterskie
umiejętności copywriterskie

Obojętnie, czy chodzi o zwiększenie sprzedaży, generowanie dodatkowego ruchu czy wzmacnianie świadomości marki – wszystkie te czynności wymagają tworzenia tekstów. Właśnie dlatego są pewne umiejętności copywriterskie, które powinien opanować każdy marketer.

Sprzedaż w internecie nie obejdzie się bez dobrych tekstów

Sprzedaż internetowa bez treści nie ma racji bytu. W e-sklepie potrzebne są opisy produktów czy chociażby dobry UX writing pozwalający zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków. Do budowania marki przyda się natomiast m.in. prowadzenie bloga czy wartościowy newsletter. Sprzedaż w internecie czy mówiąc jeszcze ogólniej – marketing internetowy – nie może się więc obyć bez wiedzy na temat tworzenia dobrych tekstów.

Oczywiście zawsze można zatrudnić copywritera, który wszystkim się zajmie. Warto jednak, by marketer opanował przynajmniej podstawowe umiejętności copywriterskie. W ten sposób może zaoszczędzić pieniądze (nie wszystkie treści będzie musiał powierzać copywriterowi). Łatwiej też będzie mu zweryfikować, czy osoba zatrudniona do pisania tekstów rzeczywiście zna się na swojej robocie.

W takim razie pozostaje jeszcze pytanie co to za umiejętności? Można je opisać w 7 punktach.

1. Umiejętność zwięzłego pisania

W internecie nikt nie ma czasu na elaboraty. Współczesny świat przyzwyczaił ludzi, że informacje można uzyskać naprawdę szybko. Jeśli więc przedsiębiorca nie jest w stanie zwięźle przekazać najważniejszych treści, na własne życzenie traci klientów. Nie obędzie się więc bez zdolności zostawiania „samego mięcha” i pomijania zdań, które nie mają większego znaczenia.

2. Zdolność upraszczania złożonych informacji

Działalność w wielu branżach wymaga naprawdę specjalistycznej wiedzy, której zwykle nie mają sami klienci. Oni potrzebują  jasnych informacji o korzyściach, jakie odniosą (np. poświęcając swoje pieniądze czy czas). Chcą zrozumieć, w jaki sposób działa dany produkt czy usługa, bez zbytnich komplikacji. Właśnie dlatego wśród ważnych umiejętności marketera związanych z copywritingiem z pewnością trzeba też wymienić zdolność mówienia w prosty sposób o rzeczach często trudny. Tutaj przeszkodą może być nie tylko samo upraszczanie sformułowań, ale także klątwa wiedzy.

3. Wiedza z zakresu SEO

Marketer nie musi być ekspertem od SEO (zresztą tak samo, jak niekoniecznie jest nim każdy copywriter). Powinien jednak znać przynajmniej podstawy. Tego rodzaju copywriterskie umiejętności z pewnością ułatwią mu tworzenie tekstów, które będą się lepiej pozycjonować. To z kolei oznacza, że na stronę internetową trafi więcej osób, które później mogą stać się klientami.

4. Umiejętność tworzenia nagłówków

Tworzenie skutecznych nagłówków może przesądzić o sukcesie danego tekstu. Powód jest prosty – zanim ktokolwiek w ogóle kliknie w tekst, dokonuje wstępnej oceny. Ma bowiem do wyboru na tyle dużo treści, że nie z każdą zdoła się zapoznać. Musi więc zdecydować, czy jego czas jest warty przeczytania konkretnej rzeczy. Oceny dokonuje zwykle na podstawie tego, co widzi na pierwszy rzut oka – a więc w oparciu o grafikę, kilka zdań wstępu, ale przede wszystkim – sugerując się nagłówkiem. Każdy marketer powinien więc umieć stworzyć taki, który rzeczywiście zwiększą szansę na kliknięcie w link.

5. Umiejętność pisania przekonująco

Tekstów jakkolwiek związanych z marketingiem (a więc sprzedażowych, ale także tych tworzonych w ramach content marketingu) nie pisze się bez żadnego konkretnego powodu. Cel zawsze jest jeden – zwiększyć sprzedaż. Można to zrobić pośrednio (content marketing) lub bezpośrednio (tekst oferty). W każdym wypadku do odniesienia sukcesu potrzebne jest jednak wzbudzenie w klientowi pewności – co do tego, że produkt jest wart swojej ceny, że warto zaufać konkretnemu specjaliście albo że zna się on na tym, co robi.

Właśnie dlatego marketer powinien też wiedzieć, w jaki sposób pisać przekonująco, a więc skłonić odbiorcę treści do konkretnego działania. Bez tego tworzenie jakiejkolwiek treści nie ma większego sensu.

6. Zdolność analizowania danych

Może się wydawać, że ten podpunkt trudno uznać za typowe umiejętności copywriterskie. Analiza danych kojarzy się bardziej z opracowywaniem strategii marketingowej czy całej kampanii. W praktyce jednak żeby treści były skuteczne, copywriter musi umieć analizować dane – rozumieć, kim jest grupa docelowa i jakim językiem do niej pisać, ale także oceniać wcześniej opublikowane teksty i wyciągać wnioski z uzyskanych danych. W ten sposób wraz z upływem czasu może tworzyć coraz bardziej skuteczne treści. Warto, by i sam marketer posiadał tę zdolność.

7. Umiejętności gramatyczne, stylistyczne i interpunkcyjne

Nie każdy musi być orłem z języka polskiego, ale przynajmniej podstawy trzeba znać. Z ortografią obecnie nie jest trudno – większość błędów wyłapują edytory tekstu. Tworząc treści, marketer musi jednak zadbać, by nic nie wybijało czytelnika z rytmu. Tekst nie może więc składać się z długich zdań i mieć dziwnej składni. Błędy interpunkcyjne też nie zrobią dobrego wrażenia, a w niektórych przypadkach mogą zmienić nawet znaczenie zdania. Właśnie dlatego warto przypomnieć sobie zasady z lekcji języka polskiego, by tworzyć teksty lepsze także pod kątem językowym.


  1. Czym się różni copywriting B2B i B2C?
  2. Budowanie widoczności marki online dzięki outreach marketingowi
  3. Udział kobiet w reklamach rośnie, ale to jeszcze wcale nie przesądza o pozytywnych zmianach – raport CreativeX

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Qczaj allegro poleca

Kamila Kalińczak, Qczaj, Architekt Porządku i Joanna Banaszewska w spocie Allegro Polecam

Fakty i mity na temat subskrypcji

Czy subskrypcja naprawdę się opłaca? Fakty i mity na temat subskrypcji według raportu Deloitte Digital