w ,

Influencer marketing w 2023 roku. Jakie są prognozy?

Influencer marketing w 2023

Tylko do końca 2022 roku firmy zadeklarowały, że przeznaczą 27,5 miliardów dolarów na kampanie influencer marketingu. W ciągu ostatnich pięciu lat to wzrost o 21 miliardów. Jednak prognozy wskazują jasno – to dopiero początek. Wydatki na kampanie z udziałem twórców internetowych mają wzrosnąć do 51 miliardów dolarów… tylko do 2027 roku. Najczęściej z tego rodzaju działań korzystają marketingowcy z Chin – to aż 57 proc. wartości z całego 2022 roku, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii i Niemiec. Potencjał infulencer marketingu jest także dostrzegany w Polsce. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, co drugi z branży zadeklarował wydanie większej kwoty na działania z influencerami niż w roku ubiegłym.

Influencer marketing rośnie w siłę

Kampanie z udziałem influencerów stały się nieodłącznym elementem strategii promocyjnych marek. Na przestrzeni zaledwie kilku lat takie działania przestały być dodatkiem do kampanii marketingowych, a stały się głównym źródłem kontaktu z odbiorcami. Realnie przekłada się to na planowanie coraz większych budżetów na kampanie promocyjne właśnie z twórcami internetowymi. Blisko 25 proc. osób z branży w ciągu ostatniego pół roku współpracowało nawet z 50 influencerami, a prawie co dziesiąty chciał podwoić kwotę przeznaczoną na podjęcie takich współprac. 

Fenomenu influencer marketingu, który stale rośnie w siłę, pomimo trudnej sytuacji na polskim rynku, można doszukiwać się przed wszystkim w różnorodności, którą oferuje. Kampanie influencerskie stale ewoluują, zapewniając coraz to nowsze możliwości promowania produktów i usług. To już nie tylko wykorzystanie wielu platform, ale także nowe twarze, niekonwencjonalne formaty, jakość contentu oraz trendy panujące w digitalowym świecie – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.

O czym było głośno w sieci? Top trendy 2022 

Już w czasie pandemii większość aktywności przeniosła się do sieci. To również okres rozwoje e-commerce. Sprzedaż została przeniesiona także na platformy takie jak Instagram czy TikTok. 

Trendem w 2022 roku były współprace podejmowane z nanoinfluencerami. Chociaż twórcy ci mają mniejszy zasięg, to posiadają wysoce zaangażowaną społeczność. Jednak kończący się rok to także ogromna rewolucja prawna. 

Zdecydowanie rewolucyjną zmianą w branży były jasne rekomendacje UOKiK dotyczące oznaczania reklam. Od tej pory wszystkie współprace komercyjne muszą zawierać precyzyjnie określone opisy – mówi Karina Hertel.

Rok 2022 stał pod znakiem contentu w formie wideo. Krótkie, dynamiczne filmy publikowane na TikToku osiągały największy przyrost zaangażowania. Nie bez powodu TikTok stał się platformą z największą dynamiką wzrostu, skupiającą ponad 50 proc. społeczności w wieku 18-24.

Warto także pamiętać o tym, że był to wyjątkowo trudny rok. Wybuch wojny na Ukrainie sprawił, że cały świat wstrzymał oddech, twórcy internetowi zawiesili swoją działalność, a sytuacja na rynkach zdecydowanie się spowolniła. Z niektórymi markami relacje znacząco się ochłodziły. Był to także dla nas moment refleksji. Wielu twórców, ale i agencji zastanowiła się nad swoimi wartościami. Zadaliśmy sobie pytania z kim chcemy pracować i jakie wartości są nam bliskie – mówi Karina Hertel.

To dopiero początek? Prognozy dla infulencer marketingu 

Chociaż w 2022 roku wydarzyło się dużo, prognozy na nadchodzący rok również wskazują na to, że będzie to bogaty w nowe rozwiązania rok w marketingu. Rok 2023 będzie stał pod znakiem marek influencerskich. 

Coraz więcej twórców internetowych będzie sprzedawało dropy produktów sygnowane swoim nazwiskiem lub marką. Bez względu na branżę to trend, który stale rośnie w siłę – mówi Karina Hertel.

Niezmiennie w trendach będzie tworzenie jak najbardziej szczerego i autentycznego contentu. W 2023 roku mottem internetowych twórców pozostanie „be real”. Warto także pamiętać o znaczeniu live selling, które stale będzie zyskiwać popularność. Nawyki konsumenckie zmieniły się po pandemii nieodwracalnie, a sprzedaż w sieci stała się pożądana przez konsumentów. To nowa strategia sprzedaży, która bazuje na naszych pierwotnych doświadczeniach zapoznania się z produktem przed jego zakupem.

Nadchodzący rok nie tylko umocni nawyki konsumenckie znane już w 2022 roku, ale także przyniesie wiele nowości. 

180heartbeats + jung v matt wzmacnia strukturę organizacyjną

180heartbeats + JUNG v MATT wzmacnia strukturę organizacyjną

Jędrzej hugo-bader

Jędrzej Hugo-Bader odpowiedzialny za PR i komunikację agencji VMLY&R Poland