Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak obniżyć koszty w SEM?

Jak obniżyć koszty w SEM

W przypadku generowania zbyt wysokich kosztów i niskiej konwersji kampanii reklamowej Google Ads należy zainterweniować. Drastyczne ograniczenie stawek lub masowe wykluczenie słów kluczowych może jednak skończyć się dla biznesu jeszcze gorzej. Jak wobec tego dokonać prostych i szybkich zmian, które pozwolą obniżyć koszty w SEM? Przedstawiamy krótki poradnik, który ułatwi zarządzanie finansami w kampaniach Google Ads.

Koszty SEM – uporządkuj swoje konto Google Ads

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji związanej z kampaniami SEM należy pamiętać, że najważniejsza jest analiza. Aby była ona możliwa, trzeba zadbać o porządek na koncie Google Ads. Jeżeli jest ono podzielone na kampanie i grupy reklam, do których przypisane są odpowiednie słowa kluczowe, jest pewność, że reklamy nie konkurują ze sobą na te same frazy. Można również znacznie lepiej ocenić, które z nich przynoszą zysk z konwersji bezpośredniej i wspomaganej, a które generują tylko wysokie koszty.

Sposoby dopasowania słów kluczowych w kampaniach SEM

Dobór właściwych słów kluczowych to nie wszystko. Jednym z ważniejszych ustawień, o którym należy pamiętać w przypadku obniżania kosztów kampanii SEM, jest sposób dopasowania słów kluczowych. Bardziej profesjonalnie zajmie się tym oczywiście agencja SEO/SEM, jednak można spróbować zrobić to również samodzielnie. Zbyt szerokie dopasowanie słów kluczowych może sprawić, że budżet zostanie roztrwoniony na dodatkowe frazy, które nie skonwertują. Zbyt wąskie natomiast może skutkować bardzo niskim CPC. Aby dobrać odpowiedni sposób dopasowania do kampanii, należy je najpierw poznać.

  • Dopasowanie przybliżone to standardowe ustawienie, jakie przypisane jest do wybranych fraz kluczowych. Jego wybór sprawia, że reklama będzie wyświetlać się znacznie częściej, jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa pojawią się tutaj również frazy, które nie będą związane z prowadzonym biznesem. Jeśli celem jest maksymalna ilość wejść na stronę i budowanie świadomości marki, może być to właściwe rozwiązanie. W większości przypadków intencją jest jednak konwersja, dlatego dopasowanie przybliżone będzie jedynie zwiększało koszty kampanii reklamowych. Czy istnieje jednak jakieś rozwiązanie, które pozwoli na lekką modyfikację dopasowania przybliżonego i obniżenie kosztów tego rodzaju kampanii? Można skorzystać z modyfikatora dopasowania poprzez przycisk „+”. Reklama wyświetli się wtedy tylko, jeśli użytkownik użyje w swoim pytaniu dodatkowych słów, np. „samochody”, „używane”. Modyfikator wyszukiwania przybliżonego sprawi, że wzięte pod uwagę będą wszystkie poprzedzające i następujące słowa podczas licytacji każdej reklamy. W dalszej kolejności należy przeanalizować otrzymane wyniki i wyeliminować frazy, które nie okazały się wystarczająco konwertujące.
  • Dopasowanie do wyrażenia – w tym rozwiązaniu wpisana fraza musi znajdować się w cudzysłowie, np. „naprawa renault Katowice”. Tego rodzaju reklama wyświetli się tylko tym użytkownikom, którzy wpiszą wszystkie słowa w odpowiedniej kolejności. Możliwe są tu również bliskie odmiany słowa, a także dodatkowe frazy przed lub po frazie, która została umieszczona jako dopasowanie do wyrażenia.
  • Dopasowanie ścisłe pozwala na największą kontrolę nad wydatkami. Skorzystanie z tego rozwiązania wymaga wpisania frazy kluczowej w nawias kwadratowy, np. [naprawa renault Katowice]. W takim przypadku reklama wyświetli się tylko osobom, które wpiszą ową frazę. Dopuszczona będzie dodatkowo bliska odmiana i błędy w pisowni. Oczywiście, w ten sposób ilość wejść na stronę zmniejszy się, jednak z całą pewnością wzrośnie konwersja, ponieważ reklama wyświetli się użytkownikom, których pytanie było najbardziej dopasowane do oferty. Oznacza to, że w tym przypadku zwrot z inwestycji będzie najwyższy.

Aktualizuj swoje kampanie SEM

Aby zwiększyć zwrot z reklam Google Ads, należy pamiętać o tym, aby były one zawsze aktualne. Wielu początkujących marketerów ustawia kampanię raz na zawsze, niezależenie od tego, czy oferta w sklepie internetowym się zmienia. Warto pamiętać o tym, by promocje i oferty udostępniane na stronie miały swoje odzwierciedlenie w reklamach Google. Warto również dopasowywać w miarę możliwości kampanie do sezonu. Dużym błędem jest sytuacja, gdy reklama prowadzi do nieistniejących stron. W takich sytuacjach pieniądze po prostu przepływają między palcami.

Usuwaj frazy, które nie konwertują

W przypadku dopasowania do wyrażenia lub dopasowania przybliżonego należy pamiętać o tym, żeby na bieżąco wykluczać frazy, które nie są zgodne z biznesowymi intencjami. Wywoływanie reklam przez frazy, które nie są zbieżne z interesem, zwiększa bowiem niepotrzebnie koszty kampanii.

Dobierz właściwą lokalizację

Prowadzenie biznesu lokalnego lub ograniczonego do kilku województw wymaga zainteresowania się ustawieniami związanymi z lokalizacją kampanii. Jeżeli biznes polega na naprawie samochodów w Katowicach, lepiej nie wyświetlać takiej reklamy użytkownikom z Gdańska. Z całą pewnością nie będą oni skłonni do tego, by skorzystać z oferowanych usług, dlatego tak targetowana reklama będzie stratą pieniędzy. W tym przypadku odpowiednie ustawienie lokalizacji pozwoli na realne oszczędności.

Ustaw harmonogram reklam

Harmonogram wyświetlania reklam to kolejny sposób na zwiększenie konwersji i obniżenie kosztów. Jeśli działalność usługowa prowadzona jest w konkretnych godzinach, nie ma żadnego powodu, aby wyświetlać reklamę przez całą dobę. O wiele sensowniejsze będzie skorelowanie godzin pracy z harmonogramem wyświetlania reklam. Wpłynie to również na konwersje, ponieważ klient będzie mógł dodzwonić się do firmy i zostać obsłużony.

Nie walcz za wszelką cenę o pierwszą pozycję

Wyświetlanie się na pierwszej pozycji w reklamach Google Ads często jest celem dla wielu marketerów. W niektórych sytuacjach nie ma to jednak większego sensu. Należy na chłodno ocenić, jaki jest koszt znajdowania się na pierwszej pozycji oraz czy ilość kliknięć w reklamę rośnie proporcjonalnie do budżetu. W wielu przypadkach opłata za pierwsze miejsce jest dwa razy wyższa niż za pozostałe, a liczba kliknięć nie różni się znacząco. Warto więc przemyśleć pozostanie na niższej pozycji i wyróżnienie się chwytliwym sloganem.

Nie zapominaj o długim ogonie

Nie należy skupiać się wyłącznie na krótkich frazach, których koszt jest wysoki i które są mocno eksploatowane przez konkurencję. Często świetnym rozwiązaniem jest skorzystanie ze słów tak zwanego długiego ogona, czyli „long tail”. Są to frazy, które bardziej precyzyjnie opisują dany produkt. Przykładem może być np. fraza „buty piłkarskie nike hypervenom”. Uzyskanie wysokiej pozycji na tę frazę będzie znacznie tańsze niż w przypadku „butów piłkarskich”. Zakończenie takiej reklamy konwersją jest również bardziej prawdopodobne, ponieważ użytkownik otrzymuje bardzo precyzyjny wynik. Rezygnując z krótkich fraz, można zainwestować więcej pieniędzy w lepiej konwertujące frazy długiego ogona.

Sprawdź wynik jakości swojej reklamy

Jeżeli w platformie Google Ads wynik reklamy jest wysoki, jej koszt automatycznie spada. Stosowana skala zawiera się między 1 a 10, a pod uwagę brana jest ocena jakości strony docelowej, przewidywany współczynnik kliknięć oraz trafność reklamy. Czas poświęcony na optymalizację strony docelowej i jakości reklamy przełoży się zatem na niższy koszt kampanii.

Przedstawione powyżej proste zasady z całą pewnością pozwolą na osiągnięcie lepszych wyników w kampaniach Google Ads. Jednak w przypadku jakichkolwiek problemów i wątpliwości warto zgłosić się do profesjonalnej agencji SEO/SEM.

 

Dodaj komentarz