w ,

Jak przeprowadzić badanie ankietowe na gotowej grupie respondentów?

Badania ankietowe
badania ankietowe

Badania ankietowe to narzędzie, którym posługują się wszystkie duże korporacje, ale również mniejsi przedsiębiorcy. Przeprowadzenie takiego badania poprawnie gwarantuje wyciągnięcie niezbędnych w podejmowaniu decyzji wniosków. Sprawdź, jak przeprowadzić badanie ankietowe na dużej grupie respondentów.

Korzystanie z gotowej bazy respondentów

Najprostszym sposobem na przeprowadzenie różnego rodzaju badania jest zatrudnienie przedsiębiorstwa, które na co dzień zajmuje się tego rodzaju usługami. Minusem takiego rozwiązania jest jednak konieczność czekania na realizację badania, co może zrujnować zamysł badania, gdyż czasami decyzję trzeba podjąć jak najszybciej. Dodatkowo koszt takiego badania jest większy z uwagi na czas poświęcony przez specjalistów do zgłębienia danego tematu i przygotowania merytorycznego badania.

Istnieje jednak alternatywa dla takiego rozwiązania, gdzie przy niewielkim nakładzie pracy każdy będzie mógł nauczyć się tworzyć ankiety oraz realizować je na wybranej grupie respondentów. Alternatywą dla tego rodzaju badań są samodzielnie przygotowywane ankiety online realizowane na panelistach, żeby mieć możliwość skorzystania z tego rodzaju opcji należy wybrać odpowiedni kreator ankiety. Przykładem takiego narzędzia jest SurvGo™, które posiłkuje się bazą ponad 150 000 respondentów Badanie-opinii.pl.

Funkcjonalności SurvGo™

Rodzaje badań ankietowych

Aplikacja do realizacji badań online SurvGo™ można wykorzystać do trzech rodzajów badań: ankiety na własnych respondentach, testy kompetencji oraz ankieta na respondentach zewnętrznych. Po założeniu konta i chęci przystąpienia do tworzenia kwestionariusza należy zdecydować jaki rodzaj badania będzie realizowany. Ankiety na własnej grupie respondentów można bezpośrednio kierować do ankietowanych za pomocą e-mail i/lub SMS, alternatywą dla tego rozwiązania jest również wygenerowany link przenoszący anonimowo do ankiety online.

Kreator ankiety online

SurvGo™ posiada intuicyjny kreator ankiety z 19 widgetami pozwalającymi stworzyć praktycznie każde pytanie. Dla osób potrzebujących inspiracji przygotowano również kilkadziesiąt szablonów badań, które można eksportować przy pomocy jednego przycisku. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć użyć widgetu lub skorzystać z pytań warunkowych SurvGo™ posiada indywidualnie przygotowane poradniki dla każdej funkcjonalności.

Charakterystyka próby

Możliwość doboru charakterystyki próby posiada jedynie badanie ankietowe na panelu ze względu na swoje cech. Charakterystyka próby pozwala wybrać, kto ma wypełnić ankietę na podstawie danych socjodemograficznych takich jak: wiek, płeć, dochody netto na osobę, miejsce zamieszkania czy sytuację rodzinną i precyzyjnie trafić do grupy docelowej. Jeżeli tworzysz produkty lub usługi skierowane do konkretnej grupy osób, nie musisz marnować zasobów pieniężnych na ankietowanie osób, które nie należą do Twojej grupy docelowej.

Dodatkowe opcje

Klient SurvGo™ dzięki systemowi ma możliwość samodzielnego wykonania badania od początku do końca. Specjaliści do spraw badań służą jednak pomocą w różnych kwestiach. Za dodatkową opłatą można skonsultować swoją ankietę, zakupić czyszczenie bazy odpowiedzi, zamówić obliczenia statystyczne czy nawet zamówić cały raport badawczy.

Jak przygotować pierwszy kwestionariusz

Zdefiniowanie potrzeb

Badania ankietowe można wykorzystać do stworzenia szeregu badań i zdobycia różnych informacji. Zdefiniowanie problemu badawczego jest więc kluczowe do stworzenia ankiety, która dostarczy odpowiedzi na Twój problem badawczy. Często mniej doświadczeni badacze tworzą kwestionariusze wypełnione pytaniami niezwiązanymi z problemem. Przemyślenie i zapisanie jakich informacji szukasz, pozwoli Ci uchronić się przed straceniem sedna badania.

Zasady tworzenia pytań

Nie bój się eksperymentować z rodzajami pytań, dzięki różnorodności zatrzymasz uwagę respondentów. Twórz pytania obiektywne, odpowiedzi powinny być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Zastosuj w ankiecie logikę pytań, jeśli jakaś odpowiedź wyklucza kolejne pytanie, ukryj je z pomocą pytań warunkowych.

Cechy socjodemograficzne

Pod tym zgoła skomplikowanym pojęciem kryje się metryka. Pytania o wiek czy płeć na pierwszy rzut oka mogą wydać się nie przydatne, jednak są niezbędne, gdy chcesz poznać grupę docelową, wykonać obliczenia statystyczne czy w przypadku badania na panelu dobrać charakterystykę próby. Metrykę warto umieścić na początku badania.

Jak przedsiębiorca może wykorzystać ankiety online

Badania ankietowe pomagają zrozumieć mikro i makrootoczenie przedsiębiorstwa, a nawet w pewnym stopniu przewidzieć jak będzie zachowywać się rynek. Rozwój ankiet i popularyzacja modelu online pozwoliła nawet mały i średnim przedsiębiorcą przeprowadzać badania takie jak:

  • Badanie rynku

Badanie rynku można przeprowadzić na swojej branży, ale również na potencjalnie nowym rynku, jeśli pragniesz przeprowadzić ekspansję. Badanie rynku dostarczy Ci informacji o podaży, popycie, konkurencji oraz co najważniejsze zachowaniach zakupowych konsumentów.

  • Badanie przedsiębiorstwa

Często ankiety online wykorzystuje się również do badania mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Perspektywa osób trzecich można wykorzystać do identyfikacji obszarów wymagających poprawy. Dodatkowo respondenci mogą podsunąć Ci rozwiązania problemów, z którymi zmaga się przedsiębiorstwo.

  • Badanie rozpoznawalności

Jeśli w branży panuje duża konkurencja, przedsiębiorcy często decydują się na przeprowadzenie badania rozpoznawalności marki. Wykorzystując świadomość spontaniczną, świadomość wspomaganą i świadomość top of mind identyfikują liderów rozpoznawalności. Takowe badanie może również wskazać obszary, dlaczego Twoje logo nie zapada konsumentom w pamięci.

  • Badanie marketingowe

Ankiety online można wykorzystać również w szeregu badań marketingowych takich jak badanie postrzegania kampanii reklamowej czy badanie opakowań produktów. Przedsiębiorstwa często wydają ogromne sumy, starając się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, dzięki badaniu marketingowemu możesz dowiedzieć się co preferują konsumenci.

  • Badanie satysfakcji klienta

Dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo dba o reklamę i sprzedaż swoich produktów z pomocą wcześniej zadowolonych klientów. Jest to bez kosztowa i najlepsza reklama, jaką może mieć przedsiębiorstwo. Polecenie ze strony znajomego czy rodziny działa lepiej niż niejedna reklama. Badanie satysfakcji klienta pozwala na ocenę poziomu zadowolenia klienta, identyfikacje ewentualnych problemów oraz znalezienie sugestii co do usprawniania działania przedsiębiorstwa.

Zrealizuj samodzielnie badanie w SurvGo™

Program do ankiet online SurvGo™ to intuicyjny program gdzie sam zrealizujesz każde badanie. Wykorzystaj aplikację i stwórz badanie na swojej grupie respondentów lub skorzystaj z opcji badania na panelu. Sprawdź program do ankiet już dziś i stwórz swoje pierwsze badanie!

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Young creatives cannes

    Przyciągnij totem kreatywności! Young Creatives Cannes wraca z nową energią

    Sklep internetowy

    Allegro, Amazon czy własny sklep internetowy?