w

Jak stworzyć własny podcast? 6 prostych kroków dla początkujących podcasterów

Jak stworzyć własny podcast
jak stworzyć własny podcast

Jeszcze kilka lat temu wiele osób nie wiedziało nawet, czym jest podcast. Teraz najpopularniejsze kanały podcastowe w Polsce skupiają wokół siebie tysiące stałych słuchaczy. Również coraz więcej przedsiębiorców zaczyna rozumieć, że w podcastach tkwi duży potencjał – mogą świetnie sprawdzić się jako sposób na budowanie pozycji eksperta, marki osobistej i alternatywa dla blogów. Aby jednak cieszyć się wszystkimi tymi możliwościami, trzeba najpierw zacząć. I tu pojawia się pytanie – jak stworzyć własny podcast?

Dlaczego warto prowadzić swój podcast?

Przed przejściem do konkretnych wskazówek i odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć własny podcast, warto jeszcze wspomnieć o tym, dlaczego w ogóle warto zainteresować się podcastami. Wiadomo już, że jest to sposób na osiągnięcie takich korzyści jak budowanie marki osobistej, zwiększanie zasięgów i rozpoznawalności czy umacnianie autorytetu.

Wszystkie te cele można jednak osiągnąć także przy prowadzeniu bloga, który wymaga mniej wysiłku i opanowania mniejszej liczby narzędzi. Wprawdzie na początku nikt nie wie, jak prowadzić firmowego bloga, ale właściwie wystarczy opanować tylko kilka czynności – nauczyć się obsługi WordPressa, podstaw SEO i znalezienia bazy z darmowymi zdjęciami, które można wykorzystać do tworzenia postów. Jeśli bloger nie ma ambicji, by np. tworzyć własne grafiki, tyle w gruncie rzeczy na początek wystarczy.

W przypadku podcastów jest jednak inaczej. Trzeba wiedzieć, w jaki sposób publikować je na konkretnych platformach, takich jak chociażby Spotify, do tego dochodzą jeszcze kwestie obsługi programu do montażu, zakup odpowiedniego sprzętu i oczywiście opracowania tematów kolejnych odcinków, a to już naprawdę mnóstwo pracy.

Pytanie więc – po co podejmować tak duży wysiłek? Powodów jest co najmniej kilka:

  • to sposób na budowanie prawdziwej więzi z odbiorcami – zupełnie inny kontakt ma się z czytelnikiem niż słuchaczem podcastu. Nawet przedsiębiorca piszący posty w naprawdę „luźny” sposób wywoła inne wrażenie u swoich czytelników niż w momencie gdy zacznie nagrywać podcast,
  • coraz więcej osób słucha podcastów – to rozwiązanie nawet dla tych najbardziej zajętych. W końcu nie każdy ma czas i chęci na czytanie artykułów. Podcast można jednak włączyć w tle podczas spaceru, jazdy samochodem czy wykonywania domowych czynności,
  • konkurencja jest mniejsza – istnieje kilkaset milionów blogów i kilkadziesiąt milionów kanałów na YouTube. Podcastów jest natomiast jedynie kilkaset tysięcy. Biorąc pod uwagę, że to suma wszystkich podcastów, skupiających się na naprawdę różnych zagadnieniach, konkurencja w danej niszy może być naprawdę niewielka.

Jak stworzyć własny podcast?

Po tym wstępie czas odpowiedzieć na pytanie, jak stworzyć własny podcast. Żeby omówić cały temat naprawdę szczegółowo, trzeba by było napisać książkę albo przynajmniej stworzyć cały cykl poradników. W uproszczeniu można jednak powiedzieć, że wszystko sprowadza się do kilku kroków. A są to:

  1. opracowanie koncepcji podcastu,
  2. wybór formatu podcastu,
  3. wybór sprzętu do nagrywania podcastów,
  4. opanowanie obsługi programu do edycji,
  5. nagrywanie pierwszego odcinka,
  6. regularna publikacja.

1. Opracowanie koncepcji podcastu

Żadne długodystansowe działania nie powinny odbywać się bez planu. Obojętnie, czy podcast ma być jednym ze sposobów na rozwój biznesu, czy projektem tworzonym hobbystycznie – plan to podstawa.

Mając konkretny plan, łatwiej nie zboczyć z konkretnego toru, być konsekwentnym i osiągać konkretne cele. Przed przejściem do bardziej szczegółowych kwestii, jak wybór nazwy, długości trwania odcinków itp., trzeba więc zacząć od odpowiedzi na podstawowe pytania:

  • dlaczego ten podcast ma powstać?
  • o czym będzie?
  • jakie cele można dzięki niemu osiągnąć?

To właśnie punkt wyjścia do wszystkich dalszych działań. Tylko mając solidną podstawę, a przede wszystkim wiedząc, do czego się dąży, można osiągać wyniki i oceniać rezultaty swoich działań.

Cele podcastu mogą być naprawdę różne. W przypadku podcastów branżowych będzie to chociażby zwiększenie rozpoznawalności, budowanie więzi z potencjalnymi klientami czy umacnianie autorytetu.

Jeśli zaś chodzi o takie kwestie, jak nazwa, motyw podcastu czy długość jego trwania, to wszystkie te elementy będą ściśle związane z odpowiedzią na powyższe pytania i przede wszystkim z potrzebami i oczekiwaniami grupy docelowej. Ważne jest więc, by zastanowić się, kto znajdzie się w gronie potencjalnych słuchaczy.

2. Wybór formatu podcastu

Po tych wstępnych ustaleniach, czas na kolejny krok – wybór formatu. Nie ma tu jednego, najlepszego rozwiązania. Wszystko zależy od grupy docelowej, tematyki podcastu, ale w pewnym stopniu także od indywidualnych preferencji. Podcasty mogą być:

  • odcinkami solo,
  • rozmowami z gościem,
  • dyskusją więcej niż 2 osób.

Niektóre z nich trzymają się ściśle scenariusza, inne przypominają wywiad, a jeszcze inne mają charakter swobodnej rozmowy, która może pójść w różnych kierunkach.

3. Wybór sprzętu do nagrywania podcastu

Wiele osób powstrzymuje się przed nagrywaniem podcastu nie ze względu na brak pomysłów czy chęci, ale z uwagi na ograniczenia sprzętowe.

Oczywiście, wraz z rozwojem kanału warto inwestować w coraz lepszy sprzęt, bo i oczekiwania słuchaczy względem dużych kanałów będą większe niż te wobec początkujących podcasterów.

Nie zmienia to jednak faktu, że żeby zacząć, potrzeba niewiele. Na początek wystarczy iPhone i słuchawki. W końcu najważniejsze jest to, żeby regularnie publikować, a dopiero z czasem myśleć o rozwoju. Odwrotna kolejność nie jest dobrym rozwiązaniem – a co, jeśli zainwestuje się w drogi sprzęt, a podcast jednak okaże się nietrafionym pomysłem?

4. Opanowanie obsługi programu do edycji

Podobna zasada co w odniesieniu do sprzętu znajduje też zastosowanie, jeśli chodzi o program do edycji podcastów. Nie trzeba od razu wykupować płatnych dostępów. Całkiem dobre efekty można osiągnąć już przy korzystaniu z darmowych rozwiązań.

Dwie najpopularniejsze opcje to Audacity i GarageBand. Pierwszy program jest bardzo intuicyjny, a jednocześnie wyposażony w wiele profesjonalnych funkcji. Edytor oparty jest o otwarty kod źródłowy, co umożliwia łatwe wprowadzanie zmian.

Z kolei GarageBand to program fabrycznie zainstalowany na większości komputerów Apple. Jest jeszcze bardziej intuicyjny niż Audacity, choć nie można z niego korzystać na komputerach z systemem Windows.

5. Nagrywanie pierwszego odcinka

Problemem większości osób zastanawiających się, jak stworzyć własny podcast, jest właśnie to, że myślą za długo. Przygotowują się, czując, że umieją wciąż za mało i zamiast zacząć działać, wciąż wyszukują kolejnych informacji.

To nie jest jednak dobra droga. Najłatwiej wyciągać wnioski i się rozwijać, gdy już zacznie się działać. Właśnie dlatego po wykonaniu wszystkich poprzednich kroków warto od razu przystąpić do nagrywania.

Początkowo oczywiście pojawi się kilka problemów. Po pierwsze, większość osób, które rozpoczynają nagrywanie, nie jest przyzwyczajona do własnego głosu, co może sprawiać dużo kłopotów podczas nagrywania i edycji. Warto jednak wiedzieć, że to uczucie jest normalne i z czasem minie.

Właśnie dlatego zamiast zwlekać, warto przygotować pierwszy odcinek i jak najszybciej go opublikować – bez nadmiernego analizowania. Na początku idealnie nie będzie – nie da się stworzyć czegoś rewelacyjnego, gdy dopiero się zaczyna. To jednak krok w dobrą stronę i z czasem będzie jeszcze lepiej!

6. Regularna publikacja

Ostatni krok to regularna publikacja. Po wypuszczeniu pierwszego odcinka  trzeba zadbać o to, by kanał podcastowy rzeczywiście się rozwijał i zdobywał coraz szersze grono słuchaczy. Aby tak się stało, konieczna jest jednak systematyczność, regularne przygotowywanie nowych tematów, nagrywanie i publikowanie.

Z czasem wszystko to będzie przychodzić z większą łatwością, nagrywanie odcinków i montaż zabierze znacznie mniej czasu, a słuchaczy będzie przybywać. Warto jednak przynajmniej na początku ustalić sobie sztywny harmonogram publikacji kolejnych odcinków – bez niego łatwo stracić entuzjazm, zanim pojawią się pierwsze efekty.


  1. Umowa z software housem – na co zwrócić uwagę?
  2. Im lepiej marka rozumie swoich klientów, tym skuteczniej może sprzedawać. Właśnie dlatego tak duże znaczenie ma consumer insightJak przeprowadzić badanie ankietowe na gotowej grupie respondentów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sklep internetowy

Allegro, Amazon czy własny sklep internetowy?

Walidator e-podpisów

Jak zweryfikować autentyczność dokumentu?