Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Kampania “Popieram Związki” startuje w TVP

Kampania społeczna „Popieram Związki” przygotowana przez Kampanię Przeciw Homofobii we współpracy z Partnerstwem dla Związków, będzie miała dzisiaj swoją premierę w Telewizji Polskiej. Przez dwa tygodnie, do 11 listopada, 30-sekundowy spot „Najbliżsi obcy” będzie emitowany w 5 kanałach telewizji publicznej: TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Kultura, TVP Historia. Umowa między TVP a Kampanią przeciw Homofobii została podpisana w zeszłym tygodniu.

Dzień z życia młodej kobiety – widzimy jej przebudzenie, czułe spojrzenie do kamery, chwile radości i smutku, kłótni i pojednania. Sceny te oglądane z perspektywy najbliższej osoby oddają bliskość i czułość pomiędzy kochającą się parą: w mieszkaniu, na spacerze, podczas modlitwy. Z intymnością i ciepłem ukazywanym w obrazie kontrastuje narracja słowna: budzę się przy kimś obcym… śmieję się z kimś obcym… z kimś obcym obchodzę kolejną rocznicę naszego związku. Dlaczego z kimś obcym? Bo w świetle polskiego prawa osoby żyjące w związkach partnerskich są dla siebie zupełnie obce.

Przekaz akcji skierowany jest do dwóch grup i ma spełnić dwa zadania:

– Zapoznać osoby, którym związek dwóch kobiet lub dwóch mężczyzn jawi się czymś niepokojącym z fragmentami z życia takiej pary – wspólnie spędzone poranki, spacery, sceny zazdrości, rocznica związku świętowana w gronie rodziny i przyjaciół. Być może momenty te wydadzą się osobom sceptycznym znajome, może choć częściowo rozpoznają w nich swój własny świat – zwyczajny i bezpieczny.

– Zachęcić do czynnej solidarności wszystkich tych, którzy uważają, że partnerzy nie powinni być traktowani przez państwo jak osoby wobec siebie obce.

Poparcie można wyrazić na stronie internetowej kampanii www.popieramzwiazki.pl. Od kwietniowej premiery internetowej wersji spotu (90 sek.) filmik obejrzało blisko 180 tysięcy osób, setki zamieściły na stronie swój wpis lub zdjęcie.

Instytucja związku partnerskiego, kiedy już zostanie wprowadzona do polskiego systemu prawa, ułatwi setkom tysięcy podobnych par realizowanie tradycyjnych wartości wzajemnej odpowiedzialności i lojalności. Osadzi miłość i przywiązanie w klarownych ramach formalnych, pomoże rodzicom i krewnym otaczać te związki życzliwym wsparciem. W perspektywie wielu lat wpłynie korzystnie na spójność tkanki społecznej, choć jak pokazują protesty przeciwko emisji spotu w TVP, wiele środowisk woli stawiać na podziały – mówi Katarzyna Remin, koordynatorka akcji Popieram Związki z Kampanii Przeciw Homofobii.

Kampania Przeciw Homofobii traktowana jest na równi z innymi organizacjami pożytku publicznego. Telewizja Polska jest nastawiona na propagowanie otwartości i tolerancji, a spot „Najbliżsi obcy” jest przykładem dobrze zrealizowanej kampanii – zarówno pod względem warstwy wizualnej, jak i merytorycznej, która naświetla ogólnospołeczny problem – mówi Rzecznik TVP, Jacek Rakowiecki.

Z badania CBOS z października 2013 r. wynika, że 40% Polaków popiera związki partnerskie dla osób homoseksualnych. Porównanie do 31% z lutego samego roku wykazuje dynamicznie rosnącą tendencję. Wyniki badań KPH pokazują, że blisko 50% osób nieheteroseksualnych jest w związkach, z czego ponad 40% jest w związkach trwających dłużej niż 3 lata. Dodatkowo, 87% osób LGB zdecydowałoby się na formalizację swojego związku, gdyby miały taką możliwość.

Pośród osób publicznych wspierających kampanię znaleźli się już między innymi Dorota Wellman, Natalia Siwiec, dr Agnieszka Graff, Mirosław Zbrojewicz, Kazimiera Szczuka, Jacek Żakowski, Katarzyna Nosowska, Władysław Kowalski, Maja Ostaszewska, Maciej Stuhr, Andrzej Mleczko oraz Dorota Zawadzka.

Dodatkowe informacje: Katarzyna Remin, Kampania Przeciw Homofobii, kremin@kph.org.pl , 506 055 713.

Adres internetowy kampanii: www.PopieramZwiazki.pl

Kampania stworzona przez Kampanię Przeciw Homofobii oraz koalicję Partnerstwo dla Związków przy współpracy agencji reklamowej LOWE Warsaw została wyprodukowana przez Rochstar Prime Time, wyreżyserowana przez Karolinę Lewicką (Związek Filmowy Konkubinat). Autorem zdjęć jest Łukasz Gutt. Rolę główną w spocie zagrała Magdalena Bendek.

Matronat honorowy nad kampanią objęła Marszałkini Sejmu RP Wanda Nowicka.

Matronat medialny: Queer.pl i Replika.

Kampania społeczna zrealizowana została z środków Kampanii Przeciw Homofobii, w tym: z 1% podatku przekazanego przez darczyńców w roku 2013 na KPH, z darowizn od osób indywidualnych wpłacanych na konto bankowe oraz przez portal crowdfundingowy Polak Potrafi, a także z programu Council of Europe LGBT Project z priorytetu „zwiększanie świadomości i poparcia społecznego dla praw osób LGBT”.

Źródło: mat.pras