w

Stowarzyszenie Demagog – kampania społeczna – “Nie bądź botem. Włącz myślenie!”

Stowarzyszenie demagog
stowarzyszenie demagog

18 października wystartowała kampania społeczna “Nie bądź botem. Włącz myślenie!” przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię “fake newsów”, z którymi spotykamy się na co dzień i zwrócenie uwagi na to, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem. 

Jak wynika z raportu “Krytyczny umysł”, co piąta młoda osoba nie zastanawia się nad rzetelnością znalezionych informacji. Boty tworzą w sieci prawie ⅔ ruchu. Codziennością stają się również polityczne wojny na boty, znane pod nazwą astroturfingu. Boty polaryzują debatę o szczepionkach na Twitterze, bardzo często odpowiedzialne są za dezinformację. Niestety to ludzie coraz częściej zachowują się jak boty, bezrefleksyjnie podając dalej niezweryfikowane treści i potęgując nieprawdziwy przekaz.

Stowarzyszenie Demagog postanowiło zmierzyć się z tym problemem w swojej kampanii „Nie bądź botem. Włącz myślenie!”, której celem jest edukacja społeczeństwa w zakresie weryfikacji informacji znalezionych w internecie. W ramach projektu przygotowane zostały 3 materiały wideo promujące fact-checking.

Powstała również specjalna strona z poradami na temat krytycznego myślenia: www.niebadzbotem.pl 

Ze względu na ważną tematykę kampanii, w działania promocyjne zaangażowali się  popularni twórcy internetowi, którzy zwracają uwagę nt. “fake newsów”: Aleksandra i Piotr Stanisławscy z portalu Crazy Nauka, YouTuberka Kasia Gandor, Marcin Napiórkowski – doktor habilitowany nauk humanistycznych/badacz mitów, YouTuber Martin Stankiewicz i Joanna Gutral z portalu zdrowaglowa.pl. 

O kwestiach coraz trudniejszego odróżnienia prawdziwych informacji od “fake newsów” w gąszczu internetowych treści z Ambasadorami kampanii rozmawiała Prezeska Stowarzyszenia Demagog – Małgorzata Kilian.  

“W kampanii “Nie bądź botem! Włącz myślenie.” chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie – jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach.”- dodaje Małgorzata Kilian – Prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Kampania potrwa do końca 2021 roku, a patronat medialny nad kampanią objęły portale: Niebezpiecznik.pl, ASZdziennik, CyberDefence24 oraz NGO.pl.

Stowarzyszenie Demagog, które przygotowało kampanię to pierwsza krajowa organizacja zajmująca się fact-checkingiem. Celem podejmowanych przez nią działań jest poprawienie jakości debaty publicznej dzięki sprawdzaniu wiarygodności przekazywanych informacji oraz walka z dezinformacją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pinterest

Czy PayPal przejmie Pinteresta i znacząco przyspieszy rozwój social commerce? 

Remington strategia komunikacji

Remington – nowa strategia komunikacji