w

Kampanie outdoorowe a uchwała krajobrazowa. Na co zwrócić uwagę?

Kampanie outdoorowe

Już 32 miasta w Polsce przyjęły uchwałę krajobrazową – 29 w całości, zaś 3 częściowo. Jakie konsekwencje dla reklamodawców niosą za sobą te przepisy? Na co zwrócić uwagę, planując kampanie OOH w 2023 roku?

Ustawa krajobrazowa trafiła do Sejmu w 2013 roku. Projekt ma przede wszystkim na celu usystematyzowanie kwestii związanych z estetyką przestrzeni publicznej, a co za tym idzie wyznaczenie zasad prezentacji reklam wielkoformatowych. Tymczasem okazuje, że sektor reklamy zewnętrznej sukcesywnie rośnie – prognozowana dynamika wzrostu rok do roku wynosi ok. 25% – mimo obaw o zmniejszenie pola jej oddziaływania. 

Reklama w przestrzeni miejskiej jest efektywna

Stały rozwój reklamy zewnętrznej wynika z jednej prostej sprawy – wysokiej skuteczności. Reklama OOH przynosi kilka razy wyższy zwrot z inwestycji niż inne formy promocji, szczególnie w okresie długoterminowym. Oznacza to, że im dłużej reklama widnieje w danym miejscu, tym jest skuteczniejsza

Największy zwrot z inwestycji notowany jest dla kategorii żywności i napojów. Niezwykle skuteczne są reklamy umieszczane na drzwiach supermarketów i tablice reklamowe, na których prezentowane są promocje w danym tygodniu. OOH zwiększa rozpoznawalność marki w obszarze świadomości spontanicznej i top of mind. Liczne analizy rynkowe udowadniają, że OOH podnosi sprzedaż w danych kategoriach, a także wpływa pozytywnie na liczbę odwiedzin na stronach internetowych – uważa Robert Dąbrowski, CEO Recevent.

Jak się mają przepisy prawa do reklamy OOH?

Po pierwsze, nie ma jednego aktu, który reguluje kwestie związane z reklamą zewnętrzną: lokalizacją czy wielkością nośnika. Wytyczne co do estetyki reklamy regulują lokalne gminy albo miasta we własnym zakresie, dlatego tak ważna jest współpraca agencji z jednostkami terytorialnymi w zakresie outdooru. Co zatem warto wiedzieć o ustawach krajobrazowych, nim zdecydujemy się na inwestycję w kampanię OOH? 

Skoro nie ma jednolitych przepisów regulujących umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej, agencje OOH powinny w imieniu reklamodawców ustalić najskuteczniejsze, czyli najatrakcyjniejsze lokalizacje nośników reklamowych w miejscach i w formatach akceptowanych przez ustawy i lokalne przepisy – mówi Robert Dąbrowski, CEO Recevent.

Czy przepisy uchwał krajobrazowych są bardzo restrykcyjne? Przyjrzyjmy się im na przykładzie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wolnostojących na największym rynku reklamowym w Polsce – w Warszawie:

  • Ustawa określa zasady dla trzech obszarów – A, B, C, z czego tylko w obszarze oznaczonym jako A nie ma możliwości montażu reklam określanych jako „duże”, przy czym nośniki duże posiadają powierzchnię ekspozycyjną o szerokości i wysokości mieszczących się w zakresie odpowiednio 2,95-3,05 m i 5,95-6,05 m, czyli 18 mkw.
  • Na terenie miasta dopuszcza się nośniki określone w ustawie jako małe, średnie i duże, ale kluczowe są tu odległości. Po pierwsze nośników od siebie (od 30 m w zależności od wielkości reklamy i strony jezdni), po drugie od budynków (od 4 m) czy od pomników (przynajmniej 30 m).
  • Ustawa nakłada także konieczność stosowania wysokich standardów jakości konstrukcji odpornych na czynniki atmosferyczne, co wynika oczywiście utrzymania wysokiej estetyki nośników reklamowych.

Wzrost skuteczności reklamy OOH w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Dla przeciwwagi sprawdźmy, jak to wygląda w ośrodkach miejskich poniżej 100 tys., w których zamieszkuje już ok. 50% Polaków. Zajrzyjmy do uchwały ze Starachowic (liczba mieszkańców ok. 50 tys.), gdzie koniec okresu dostosowania reklam do uchwały minął w 2021 roku.

  • Miasto zostało podzielone na strefę pierwszą i drugą, zaś w drugiej dozwolone są reklamy wielkoformatowe do 30 mkw. powierzchni.
  • Konstrukcje wolnostojące powinny być lokowane w odległości 50 m od pomników i miejsc pamięci.
  • Obowiązujący kolor konstrukcji to czarny lub szary.

Na co zatem zwrócić uwagę, podczas planowania kampanii reklamy zewnętrznej? 

  • Przede wszystkim warto sprawdzić, czy miasto, w którym planujemy kampanię OOH, przyjęło uchwałę krajobrazową, jeśli tak – zapoznać się z jej treścią.
  • Po drugie, należy określić dozwolone formaty oraz wymagane odległości reklam od siebie nawzajem oraz miejsc pamięci.
  • Po trzecie, umieszczać reklamę zgodną z ustawami, ale w najskuteczniejszych lokalizacjach.
  • Po czwarte, poszukiwać nowych rozwiązań, na przykład stawiając na mniejsze formaty, które lepiej wpasowują w przestrzeń centów miast, a których ustawa nie zabrania, choćby powierzchnie na drzwiach oraz na terenie marketów czy citylighty.

Kampanie outdoorowe wciąż są najskuteczniejszą formą reklamy dla niektórych sektorów rynku. Pozwalają dotrzeć nawet do 80% osób zamieszkujących dany obszar. Należy jednak pamiętać również o tym, by były zgodne z miejscowymi regulacjami prawnymi. W razie wątpliwości warto skonsultować się z ekspertami w branży.


Czym powinny się charakteryzować stoiska targowe?

Merchandiser – o kim mowa?

Warsaw Labs współtworzy markę kosmetyczną Cosmoss by Kate Moss

 

Pomelody aplikacja

Polska marka pomelody stworzyła aplikację do nauki języków, którą pobrano w 45 krajach

Komunikacja omnichannel

Komunikacja omnichannel, czyli jak docierać do klienta różnymi kanałami przy zachowaniu tego samego poziomu satysfakcji