Kapituła najsłynniejszych nagród reklamowych świata – Cannes Lions, po raz kolejny wskazała i nagrodziła branżowych mistrzów. Zażarty boj toczył się zwłaszcza w kategorii Outdoor, gdzie o Grand Prix biło się wiele wybitnych kreacji z całego świata, które opisywaliśmy również na Admonkey. Przedstawiamy listę zdobywców Grand Prix i złota canneńskich Lwów w kategorii Outdoor.
Grand Prix
- Apple/iPhone 6: World Gallery, Brendan O, Cielo D, Jirasak P, Cole R, Teppo K
- Agencja: TBWA\Media Arts Lab Los Angeles/Apple Cupertino
- Temat: Dzięki Apple nośniki reklamowe zmieniły się w wielką galerię zdjęć. Z milionów chwil uchwyconych smartphone’em iPhone 6 i udostępnionych w mediach społecznościowych marka wybrała 162 fotografie z całego świata, które umieściła w przestrzeni outdoorowej. Zdjęcia pojawiły się również w gazetach. Kampania liczyła ponad 10,000 instalacji w 73 miastach w 25 krajach.
Złoto
- KFC – Frytki, Udko, Burger
- Agencja: BBDO Proximity Kuala Lumpur, Malezja
- Temat: Kampania plakatowa przestawiająca minimalistyczne sylwetki płaczących dzieci o buziach w kształcie najpopularniejszych dań z menu KFC.
- Millimed Tajlandia/tabletki na gardło Throatsil: Tyler, Ramsay, Ferguson
- Agencja: BBDO Proximity Bangkok, Tajlandia
- Temat: Na materiałach promujących środek na gardło pojawili się najsłynniejsi “krzykacze” showbiznesu i popkultury – Steven Tyler, Gordon Ramsay i sir Alex Ferguson.
- City of Buenos Aires/The Buenos Aires Public Bike System: Dog, Baby
- Agencja: The Community/La Comunidad Miami
- Temat:“Nigdy nie przestawaj jeździć” to hasło kampanii opartej na kreacji plakatów promującej podróżowanie rowerami miejskimi . Kampania wygrała również Grand Prix i dwa Złote Lwy w kategorii Prasa.
- News UK/Sunday Times: Elton, Cowell, Branson
- Agencja: Grey London
- Temat: W kampanii zapowiadajacej publikacje “Listy Najbogatszych” sporządzonej przez pismo pojawiły się kocie odpowiedniki sklasyfikowanych na niej osób – Eltona Johna, Simona Cowella i Richarda Bransona. Pomysł na przeróbke wzięto z popularnego sformułowania “grube koty”, którym określa się bogaczy.
- Alghanim Motors – Honda/Honda Accord GPS: Irańczyk, Hindus, Arab
- Agencja:Impact & Echo BBDO Safat, Kuwejt
- Temat: W serii reklam promujących najnowszy system głosowej nawigacji Honda wykorzystała stereotyp lokalnych “przewodników”, dających niekoniecznie trafne wskazówki, gdy pytamy ich o drogę. Poskręcane ręce przedstawicieli poszczególnych nacji odpowiadają hasłu kampanii “Wskazówki głosowe na każdym zakręcie”.
- Abrinq Foundation – Save The Children: biało-czarna sukienka, błękitna sukienka, sweter, pulower, tunika
- Agencja:Lew’Lara\TBWA São Paulo, Brazylia
- Temat: Cykl plakatów uświadamiających, że przy tworzeniu ubrań sprzedawanych w sieciówkach i prezentowanych na wybiegach wykorzystywana jest praca najmłodszych. Na każdym z nich, stylizowanym na zdjęcie z sesji odzieżowej, pojawia się model lub modelka ubrany w strój w paski, przez które, niczym przez kraty więzienia, wyglądają dzieci.
- Unicef: Fatty, Nerd
- Agencja: Prolam Y&R Santiago, Chile
- Temat: Kreacja kampanii posterowej z Chile na rzecz Fundacji UNICEF. Kampania ma za zadanie przeciwdziałać cyberprzemocy, która jest jedną z głównych przyczyn depresji, czy też samobójstw dzieci w wieku szkolnym. Miała również zwiększać świadomość wpływu działań w sieci na życie innych. Prace zostały nagrodzone złotem w kategorii Prasa.
- 28 Too Many/FGM: Wielka Brytania, Szwecja,Holandia, Niemcy, Włochy, Szkocja
- Agencja: Ogilvy & Mather London
- Temat: Kampania miała na celu zwiększyć świadomość odbiorców na problem rytualnego okaleczania kobiet. Zjawisko to teoretycznie dotyczy wyłącznie Afryki i państw Środkowego i Bliskiego Wschodu, jednak okazuje się, że dotyczy również mieszkańców Europy.
- Ecofill Ink Cartridges: Cyan, Magenta, Yellow, Black
- Agencja: Ogilvy & Mather Kolumbia Bogota
- Temat: Kampania kolumbijskiego oddziału Ogilvy & Mather Colombia Bogotá przedstawia cztery ilustracje, na których widać sceny zniknięcia ubrać. Oczywiście, jak to bywa – w najgorszym z możliwych momentów. Na każdym z nich dominuje inny kolor, a cztery plakaty przedstawiają cztery kolory CMYK.
- States United to Prevent Gun Violence: “The Gun Shop”
- Agencja: Grey New York
- Temat: Na potrzeby kampanii została stworzona imitacja sklepu z bronią na Manhattanie. Zaproszeni do niego zostali ludzie, którzy chcieli kupić swój pierwszy pistolet w życiu. Na każdej z broni zostały umieszczone metki z wytłumaczeniem do czego wcześniej został użyty dany pistolet. Wszystkie sytuacje zostały zarejestrowane przez ukryte kamery. Więcej o kampanii pisaliśmy tutaj.
- Xiao Zhu/Air Purifier: Breathe Again
- Agencja: Y&R Shanghai
- Temat:Chińska agencja, która zajmuje się sprzedażą oczyszczaczy powietrza Xiao Zhu zaplanowała zwrócić uwagę na problem zanieczyszczeń. Kreacja polegała na projekcji twarzy płączących dzieci na dymie wydobywającym się z zakładów przemysłowych. O kampanii pisaliśmy wcześniej tu.
- Women’s Aid: Look At Me
- Agencja: WCRS London
- Temat:Celem kampanii było zwrócenie uwagi odbiorców na problem przemocy domowej, ale przede wszystkim wypracowanie w nich potrzeby pomocy. Cyfrowy Billboard ukazujący pobitą/okaleczoną młodą kobietę stworzony przez agencję WCRS London został wyposażony w funkcję rozpoznawania twarzy. Im więcej osób patrzyło na plakat, tym mniej siniaków pokazywało się na twarzy kobiety, aż w końcu wszystkie znikały. Kampanię opisywaliśmy również tutaj.
-
No Somos Delito (We Are Not Crime): Holograms for Freedom
- Agencja: DDB Madrid
- Temat: Jakiś czas temu Hiszpania zatwierdziła prawo, które ogranicza prawo do protestu. Ambient DDB Madrid powstał w celu zaprotestowania bez łamania prawa, jak się to udało? Agencja stworzyła protest hologramów.
Holograms for Freedom – Case Study from Javier Urbaneja on Vimeo.
-
Samsung: Safety Truck
- Agencja: Leo Burnett Buenos Aires
- Temat: Utrzymując zasadę “potrzeba matką wynalazku” Samsung zaprojektował system wspomagający wyprzedzanie ciężarówek przez kierowców innych aut. Wynalazek bazował na bezprzewodowej kamerze z przodu oraz składającym się z 4 monitorów tyle wyświetlającym drogę.
- Water for Africa: The Marathon Walker
- Agencja: Ogilvy Paris
- Temat: Ambient “The Marathon Walker” miał miejsce w kwietniu na paryskim maratonie. Głównym punktem akcji był marsz Gambijki Siabatou Sanneh wśród biegnących maratończyków. Kobieta ubrana była w odpowiednie dla kraju szaty oraz tablice z napisami i niosła na głowie ogromną butlę z czystą wodą. Akcja przeprowadzona została w celu zwiększenia świadomości o trudnościach, z jakimi afrykańskie kobiety muszą sobie radzić aby uzyskać dostęp do czystej wody pitnej.
The Marathon Walker Teaser EN from Water for Africa on Vimeo.
- ZDK Gesellschaft Demokratische Kultur/Exit-Deutschland: Nazis Against Nazis: Germany’s Most Involuntary Charity Walk
- Agencja: Grabarz & Partner Hamburg/GGH Lowe Hamburg
- Temat: Przewrotna akacja zaangażowała grupe neonazistowskich działaczy w zbiórkę pieniędzy przeznaczonych na zwalczanie ich własnych postulatów.
- Sport Clube Do Recife: Security Moms
- Agencja: Ogilvy São Paulo, Brazil
- Temat: Przemoc podczas meczów to codzienność na brazylijskich stadionach piłkarskich (i pewnie nie tylko). Klub sportowy Recife we współpracy z brazylijskim Ogilvy znalazł rozwiązanie tego problemu – mamusie. Kobiety w średnim wieku, jak również same rodzicielki kibiców zostały poddane treningowi, aby pilnować porządku i bezpieczeństwa podczas rozgrywek. Skutki kampanii możemy zobaczyć na filmie.