Aby czerpać maksymalne zyski z podejmowanych działań marketingowych, trzeba zadbać o wiele kwestii. Pewnym ułatwieniem mają tu być rodzaje marketingu mix tworzone w ramach różnych koncepcji. Warto więc poznać te 3 z nich, które obecnie wciąż cieszą się popularnością i szerokim zastosowaniem. Mowa tu o marketingu 4C, 8P oraz 5A.
Spis treści
Marketing 4C
Marketing 4C to następca innej koncepcji – marketingu 4P. O ile jednak ten drugi w centrum uwagi stawiał produkty i inne aspekty ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, to marketing 4C skupia się na kliencie. Wszystko zgodnie z założeniem, że aby sprzedawać więcej, trzeba myśleć o kupujących – w końcu to oni decydują, czy skorzystać z danej usługi albo nabyć jakiś produkt. A to oznacza, że właśnie do nich należy dostosowywać prowadzone działania marketingowe. I tak na marketing 4C składają się takie elementy jak:
- Klient – pierwszym ważnym elementem marketingu 4C jest skupienie się na kliencie, a więc na jego potrzebach, problemach i korzyściach, jakie chciałby osiągnąć dzięki skorzystaniu z oferty. Można więc powiedzieć, że ten element wymaga przede wszystkim udzielenia odpowiedzi na pytanie klienta „co mi to da?”
- Koszt – tego pojęcia nie można mylić z ceną. Koszt skorzystania z usługi czy zakupu produktu to znacznie więcej niż tylko kwota, jaką trzeba zapłacić. To także czas potrzebny na znalezienie odpowiedniej oferty czy dotarcie do danej lokalizacji. To więc wszystkie te kwestie, które składają się na końcowy efekt, jakim jest otrzymanie produktu czy usługi.
- Wygoda – konsumenci stają się też coraz bardziej leniwi. Współczesny świat w dużym stopniu przyzwyczaił ich do tego, że praktycznie wszystko mogą mieć na wyciągnięcie ręki. I nie chodzi tu tylko o zakupy, ale chociażby o szybkość uzyskania informacji czy skontaktowania się z daną osobą. Wygoda zakłada więc przeanalizowanie wszystkich potencjalnych przeszkód stojących na drodze do zakupu i otrzymania towaru, a następnie zaprojektowanie tego procesu tak, by wiązał się z jak najmniejszym wysiłkiem.
- Komunikacja – ostatni element to sposób prowadzenia rozmowy z potencjalnym klientem – kanały, z jakich korzysta się przy promocji produktu czy usługi, język, jakim się operuje i więź, jaką tworzy się z odbiorcą. Dzięki odpowiedniej komunikacji firma może mieć większą świadomość potrzeb konsumenta, a z kolei sam kupujący – odnieść wrażenie, że oferta tworzona jest wprost z myślą o nim.
Marketing 8P
Jak to zostało wspomniane, marketing 4C to następca 4P. Czy oznacza to jednak, że ta starsza strategia jest kompletnie przestarzała? Zdecydowanie nie. Wspomniane 4 elementy marketingu mix zostały jednak rozszerzone o kolejne 4 „P”, które razem tworzą bardziej kompleksowy model, jaką jest marketing 8P. Na to pojęcie składają się takie elementy jak:
- Produkt (usługa) – każda sprzedaż opiera się na oferowaniu produktów czy usług. Wprawdzie cele te nieraz realizowane są pośrednio (np. poprzez budowanie świadomości marki, zwiększanie zasięgów czy content marketing). Ostatecznie jednak zawsze wiążą się z konkretną ofertą. Aby opracować skuteczną strategię, trzeba jednak wiedzieć, co dokładnie się oferuje, czemu jest to warte uwagi i czym różni się od konkurencyjnych propozycji
- Cena – kolejna kwestia to cena. O ile przy podejściu 4P oznaczało to przede wszystkim odpowiedź na pytanie „ile klient zapłaci” to wraz z rozwojem marketingu i psychologii sprzedaży przyjmuje się nieco inną perspektywę – ile klient musi zapłacić, żeby osiągnąć konkretne korzyści (np. rozwiązać swój problem czy wkładać mniej wysiłku w wykonywanie danej czynności). Chodzi więc o przekonanie klienta, że korzyści, jakie odniesie są warte proponowanej ceny
- Promocja – to sposób promowania oferty. Każdy przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób chce docierać do potencjalnych klientów – czy będzie to content marketing, płatne reklamy a może influencer marketing?
- Miejsce – teraz czas odpowiedzieć na pytanie gdzie ma się odbywać promocja, a więc który kanał będzie najlepszy.
- Ludzie – to już element dodany do pierwotnej koncepcji. Marketing 8P zwraca uwagę na to, że sprzedaż nie może odbywać się bez ludzi. Na satysfakcję klienta mają wpływ pracownicy, obsługa, ale także to, z kim przedsiębiorstwo współpracuje np. przy tworzeniu grafiki czy strony internetowej
- Proces – ten element można porównać do „wygody” z marketingu 4C. Chodzi tu o całą drogę od składania zamówienia przez dostarczenie produktu do klienta. W elemencie procesu zawierają się więc wszystkie udogodnienia i wszystkie kroki, które można podjąć, by zapewnić maksymalną satysfakcję z zakupu
- Świadectwo materialne – ogromnie ważnym elementem marketingu jest świadomość marki. Mowa tu m.in. o wizualnych aspektach (key visual), ale także o sposobie, w jaki postrzegana jest marka.
- Filozofia marki – coraz częściej wpływ na decyzje zakupowe konsumentów ma nie tylko cena czy jakość, ale także inne kwestie, w tym główne wartości, jakimi kieruje się marka. Przykładowo, jeśli konsumentowi bliskie są tematy ochrony środowiska, to chętnie wybierze produkt od tego przedsiębiorstwa, dla którego te kwestie też mają duże znaczenie.
Marketing 5A
Koncepcje 4P i 4C są stosunkowo stare i powszechnie znane. Wprawdzie 4P istnieje w kilku wariantach urozmaiconych o dodatkowe elementy marketingu mix. Można jednak powiedzieć, że te dwa rodzaje marketingu mix uznaje się za podstawowe. Warto jednak wiedzieć, że nie są jedynymi. Wśród innych wartych uwagi rozwiązań znajduje się marketing 5A. W tym wypadku poszczególne elementy oznaczają:
- Świadomość marki – znana marka, po której można spodziewać się konkretnej jakości czy cech produktów jest też bardziej godna zaufania. Po pierwsze, klient nie musi tracić czasu na przeglądanie konkurencyjnych ofert i decydowanie, która z nich jest najlepsza. Sięga po sprawdzone rozwiązanie. Poza tym ludzki mózg lubi rzeczy znane. Mocna świadomość marki może więc przełożyć się na większe zyski
- Stosunek do marki – druga kwestia to dbałość o to, jak postrzegana jest marka. Chodzi oczywiście o pozytywne nastawienie kupujących. Jeśli uda się osiągnąć ten cel, można stworzyć zaangażowaną społeczność, która będzie marce wierna
- Pytanie – częstą przeszkodą w skorzystaniu z oferty są wątpliwości. Właśnie dlatego firma powinna zadbać o to, by je rozwiać. Może to robić na wiele sposobów – np. umieszczając FAQ na stronie czy korzystając z chatbota. Ważne jest tez słuchanie samych klientów i odpowiadanie na ich potrzeby.
- Działanie – odpowiednik procesu w 8P czy wygody w 4C. Głównym celem jest zadbanie o to, by podczas działania (zakupu) konsument musiał zdobyć się na jak najmniejszy wysiłek.
- Rzecznictwo – ciągłe zdobywanie nowych klientów wymaga wysiłku, czasu i pieniędzy. Jeśli więc już się je zainwestuje, to warto zadbać o długoterminowość takiej transakcji. Chodzi więc o podejmowanie takich działań, które pozwolą zdobyć „rzeczników firmy” – lojalnych klientów chętnych wracać po więcej, a nawet polecać markę dalej.