Sport może być takim samym biznesem jak każdy inny. Nic więc dziwnego, że i w tym obszarze tak duże znaczenie mają odpowiednie działania związane z promocją i zwiększaniem zysków, zbiorczo określane jako „marketing sportowy”. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem i jak wykorzystuje się ten rodzaj marketingu w praktyce?
Spis treści
Marketing sportowy – co to takiego? Definicja i zastosowanie
Marketing sportowy (marketing sportu) to nic innego jak zbiór działań marketingowych związanych ze sportem. Ma umożliwić wypracowanie odpowiednich efektów, a ostatecznie – osiągnięcie zysku. Oczywiście, jak sama nazwa wskazuje, ważnym czynnikiem w całej tej układance jest sport. Wszystko opiera się więc na relacji produktów z wydarzeniami, konkretną dyscypliną sportową albo nawet konkretnym sportowcem.
Skąd wziął się marketing sportowy?
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że sport cieszy się ogromnym zainteresowaniem społeczeństwa. Choć nie wszyscy muszą być fanami np. boksu albo piłki nożnej, to niewątpliwie każda z tych dyscyplin skupia wokół siebie tłumy. Co więcej, sport angażuje, a tam gdzie pojawiają się silne emocje, marketerzy mają duże pole do popisu i możliwość odniesienia niemałego zysku.
Pierwsze przedsięwzięcie związane ze sportem miało miejsce już w 1921 roku. To właśnie wtedy Tex Rickard zadbał o to, by rozgrywka bokserska została okrzyknięta walką stulecia. Udało mu się to zrobić poprzez wybór odpowiedniej lokalizacji, zaoferowanie przystępnej ceny biletów, odpowiednie poinformowanie o nadchodzącym wydarzeniu oraz zaangażowanie w nie radia. Te działania opłaciły się tak mocno, że ostatecznie wpływy dla organizatorów sięgnęły aż 1 789 238 dolarów.
Z czasem coraz więcej osób zaczęło dostrzegać okazje i przede wszystkim korzyści płynące z promowania wydarzeń sportowych i obecnie marketing sportu jest właściwie normą.
Jakie są rodzaje marketingu sportowego?
Marketing sportowy obejmuje w sumie 3 różne obszary działań, takich jak:
- Marketing produktów i usług – to obszar marketingu skierowany przede wszystkim do miłośników konkretnych dyscyplin sportowych, drużyn albo pojedynczych sportowców. Opiera się więc m.in. na oferowaniu biletów na rozgrywki, pamiątek i produktów fanowskich (np. koszulki ulubionej drużyny)
- Marketing organizacji sportowych – skupia się wokół konkretnych wydarzeń sportowych zamiast produktów i usług. Opiera się przede wszystkim na budowaniu poczucia więzi i zaspokajania potrzeb publiczności poprzez – jak wskazuje sama nazwa – odpowiednie organizowanie całej wspólnoty,
- Marketing przedsiębiorstw – stosowany jest przez przedsiębiorstwa, które niekoniecznie są powiązane ze sportem, ale wykorzystują zaangażowanie w dane wydarzenie i zamiłowanie do dyscypliny sportowej w celu promowania produktów i usług. Klasycznym przykładem będą tu współprace z konkretnym sportowcem reklamującym np. sieć komórkową czy napój, a także wszelkiego rodzaju reklamy emitowane podczas wydarzenia.
Dlaczego marketing sportowy jest tak skuteczny?
Nie bez powodu tak wiele firm inwestuje naprawdę niemałe pieniądze w działania związane z marketingiem sportu.
Po pierwsze, duże znaczenie ma w tym przypadku zasada autorytetu Cialdiniego. Sportowcy są osobami, które wywołują pozytywne skojarzenia i gromadzą wokół siebie tłumy zaangażowanych fanów. Jeśli więc kibice uwielbiają np. danego piłkarza, to istnieje duża szansa, że chętnie skorzystają z polecanego przez niego produktu.
Poza tym tam gdzie sport, tam i duża grupa odbiorców zgromadzona w jednym miejscu. Ze swoim przekazem można więc łatwo dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.
I wreszcie wspomniana już wcześniej kwestia – emocje towarzyszące wydarzeniom sportowym. Idealnie jest od razu powiązać produkt z silnymi emocjami, bo w ten sposób po pierwsze zostanie lepiej zapamiętany, a po drugie – istnieje większa szansa, że ktoś rzeczywiście zdecyduje się na zakup.
Wszystkie te cechy sprawiają więc, że marketing sportu ma naprawdę ogromny potencjał.
Przykłady marketingu sportowego
Istnieje wiele sposobów, na jakie można realizować założenia marketingu sportowego. Wśród nich znajdują się m.in.
- reklamy wyświetlane podczas danego wydarzenia,
- logo sponsora zamieszczone na koszulkach,
- reklamy emitowane podczas przerwy (np. w meczu EURO albo Super Bowl)
- sponsoring klubów i reprezentacji,
- reklamy z udziałem znanych sportowców.