w

Sponsoring sportowy – jak znaleźć sponsora?

Sponsoring sportowy
sponsoring sportowy

Profesjonalne uprawianie sportu wiąże się z niemałymi kosztami. Nic więc dziwnego, że dla wielu osób znalezienie sponsora jest niezwykle ważne. To właśnie sponsoring sportowy umożliwi im dalsze realizowanie się w sporcie i rozwój. Dla drugiej strony będzie z kolei świetnym sposobem na promowanie swoich produktów lub usług. W takim razie jak znaleźć sponsora i nawiązać tego rodzaju współpracę?

Marketing sportowy – obszar z ogromnym potencjałem

Marketing sportowy (marketing sportu) niesie za sobą wiele korzyści, z czego doskonale zdaje sobie sprawę niejeden przedsiębiorca. Właśnie dlatego na stadionach można znaleźć tak wiele banerów, stawki spotów reklamowych podczas ważnych wydarzeń sięgają niebotycznych kwot, sportowcy noszą na swoich koszulkach logo konkretnych firm, a w dodatku reklamują rozmaite produkty – od szamponów, przez napoje aż po operatorów sieci komórkowych.

Chyba nikt nie ma więc wątpliwości, że marketing sportowy wkroczył do codzienności na dobre. Przedsiębiorcy chętnie wykorzystują możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie swoich zysków.

Druga strona oczywiście też odnosi na tym wszystkim korzyści. Można więc powiedzieć, że jest to układ win-win, szczególnie jeśli uprawianie danej dyscypliny sporo kosztuje. Sponsor może np. sfinansować wyjazd na rozgrywki, zasponsorować ubrania do meczu albo dostarczyć konkretne akcesoria sportowe (jeśli akurat tym zajmuje się sponsor-przedsiębiorstwo). W zamian ma natomiast szansę zwiększyć swoją świadomość marki, zdobyć sympatię odbiorców i wypracować lepsze zyski.

Kto może pozyskać sponsora?

Choć sponsoring sportowy kojarzy się przede wszystkim z najbardziej znanymi twarzami w sportowym świecie albo z kultowymi drużynami piłkarskimi, to rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Wcale nie trzeba znaleźć się na samym szczycie, aby móc pozyskać sponsora.

Sponsoring sportowy możliwy jest zarówno w przypadku niższych lig, jak i indywidualnych sportowców, także tych działających w bardziej niszowych dziedzinach niż siatkówka czy piłka nożna.

Jak pozyskać sponsora?

Po tym wstępie czas przejść do kluczowej kwestii – jak w ogóle pozyskać osobę chętną na sponsoring sportowy?

Wiele w tym zakresie będzie zależeć od tego, dla kogo szuka się sponsora – czy chodzi tu o wsparcie dla pojedynczego sportowca (np. biegacza) czy dla całej drużyny (np. piłkarskiej)? W każdym z tych przypadków pierwsze kroki wyglądają nieco inaczej. O ile bowiem biegacz może pozyskiwać sponsora na własną rękę, to oczywistym jest, że w drużynie konieczne będzie wyznaczenie jednej (ewentualnie kilku osób), które się tym zajmą.

Istnieją jednak i takie czynniki, które niezależnie od przypadku pozostaną niezmienne. To właśnie im warto przyjrzeć się bliżej.

Co można zaoferować sponsorowi?

Sportowiec szuka dla siebie sponsora, ale żeby ktokolwiek był zainteresowany taką współpracą, musi odnieść z niej korzyści. W tym przypadku sprawa wygląda podobnie jak przy opracowywaniu jakiejkolwiek innej oferty – trzeba przekonać drugą stronę, że na takiej transakcji wiele zyska. Może to być np.:

  • umieszczenie logo na strojach sportowych lub na stronie internetowej,
  • informowanie o sponsorze w reklamach, broszurach i innych materiałach,
  • informowanie o sponsorze w social media albo nawet utworzenie specjalnych postów skupionych wokół sponsora.

Warto tę kwestię dokładnie przemyśleć. W końcu sponsorowi będzie zależeć na tym, by odnieść z tej transakcji jak największe korzyści. A to oznacza, że trzeba dopasować formę reklamy do konkretnej grupy odbiorców.

Początkowe ustalenia i tak często będą jednak odbiegać od tych finalnych. Całkiem możliwe, że druga strona będzie miała własną koncepcję albo zechce negocjować ustalone warunki.

Kto może zostać sponsorem?

Idealnie byłoby, gdyby sponsorzy zgłaszali się sami. Mniej popularni sportowcy nie znajdują się jednak w tak uprzywilejowanej sytuacji. Właśnie dlatego muszą rozpocząć poszukiwania samodzielnie.

Najlepiej zacząć od rozeznania w klubie, wśród trenerów i innych sportowców. Zawsze lepiej stawiać na kogoś z polecenia niż na przypadkową osobę. Można też przeprowadzić research i wyszukać lokalne firmy, które mogą okazać się zainteresowane taką współpracą.

Wiele firm od dawna prowadzących sponsoring sportowy ma nawet swoje własne programy sponsorskie, do których można aplikować online. Warto więc skorzystać i z tej okazji.

Kolejna opcja to podejście do sprawy strategicznie – zastanowienie się, jakie firmy mają powiązanie (pod względem usług i produktów) z daną dyscypliną sportową i zaproponowanie współpracy – istnieje szansa, że dzięki dopasowaniu do grupy docelowej firma chętniej się zgodzi.

Jak napisać dobry list sponsorski?

Kolejna niezwykle ważna kwestia to dokładne przygotowanie listu sponsorskiego. Można powiedzieć, że jest to odpowiednik oferty wysyłanej potencjalnym klientom lub kontrahentom przez przedsiębiorców. Oznacza to, że trzeba jak najlepiej się zareklamować i przekonać drugą stronę do współpracy.

W liście warto więc zawrzeć takie kwestie jak:

  • informacje o sobie – oczywiście nie chodzi o biografię, a o wiadomości, które wywołają emocje – warto opowiedzieć swoją historię, pokazać mocne strony i wyjaśnić, dlaczego szuka się sponsora,
  • realne korzyści – opisanie grupy potencjalnych odbiorców i możliwości, jakie sponsoring sportowy może przynieść przedsiębiorstwu
  • odniesienie się do potencjalnego sponsora – warto wyjaśnić, dlaczego wybór padł na konkretną firmę. Dzięki temu będzie mieć ona poczucie, że została starannie wybrana, a nie że otrzymała jeden z wielu takich samych wiadomości wysłanych hurtowo,
  • wezwanie do działania – call to action jak najbardziej sprawdzi się także w liście sponsorskim. To pewnego rodzaju „kropka nad i” zachęcająca do informacji zwrotnej.

Sponsoring sportowy – podsumowanie

Nie zawsze znalezienie sponsora będzie szybkie i proste. Czasem trzeba uzbroić się w cierpliwość albo przeprowadzić długie negocjacje, nim finalnie uda się zawrzeć umowę. Jedno jest jednak pewne – sponsoring sportowy nie jest tylko dla wybranych. Z tego rozwiązania korzystają nie sami topowi sportowcy, ale i zespoły amatorskie oraz półprofesjonalne.

Na pewno warto przyłożyć się do znalezienia odpowiedniego sponsora, bo korzyści zwykle są ogromne. Czasami od tego zależy możliwość wyjazdu na kosztowne zawody, zakup nowego sprzętu i inne inwestycje mające ogromne znaczenie w kontekście dalszej kariery sportowej.


  1. Badania marki – lojalność wobec marki
  2. Czym jest MadTech i dlaczego to stosunkowo nowe pojęcie ma tak duże znaczenie dla świata marketingu?
  3. Jak mierzyć działania PR i jak ocenić jej efekty?
Marketing sportowy

Czym jest marketing sportowy i jakie korzyści ze sobą niesie?

Qczaj allegro poleca

Kamila Kalińczak, Qczaj, Architekt Porządku i Joanna Banaszewska w spocie Allegro Polecam