O skutecznym wykorzystaniu marketingu mailowego, korzyściach z posiadania dobrej bazy informacji o klientach oraz narzędziach, dzięki którym można zwiększyć skuteczność tej strategii marketingowej rozmawiamy z Markiem Włodarczykiem, Dyrektorem Sprzedaży w optivo.
Spis treści
Czy e-mail marketing jest skutecznym narzędziem marketingowym?
Marek Włodarczyk: Jak najbardziej – najnowsze rozwiązania technologiczne pozwalają na idealne dopasowanie przekazywanych treści, przede wszystkim ze względu na możliwość szczegółowej analizy odbioru i zaangażowania wśród odbiorców.
Kampanie e-mail marketingowe przygotowane i prowadzone przez specjalistów gwarantują wzrost click i open rate, a także umacniają pozytywną relację z klientami firmy.
Dzięki różnym możliwościom komunikacji z czytelnikami można nie tylko pozyskać nowych odbiorców (np. poprzez kampanie powitalne), ale także podtrzymać zainteresowanie firmą oraz jej ofertą oraz ponownie zaangażować klientów nieaktywnych (np. dzięki kampaniom reaktywacyjnym).
Obecnie pojawia się bardzo wiele e-sklepów – czy e-mail marketing może też skutecznie sprzedawać?
Oczywiście. E-mail marketing może być bardzo skuteczną metodą wsparcia sprzedaży. Jednym z ciekawszych rozwiązań w tym zakresie są kampanie zawierające rekomendacje. Jeżeli zbudujemy je na podstawie profilu użytkownika, a więc wykorzystamy takie informacje jak płeć, miejsce zamieszkania czy ostatnio dokonane zakupy, kampanie rekomendacyjne mają szansą znacząco wpłynąć na wolumen sprzedaży.
Dane mówią same za siebie – zgodnie z najnowszym badaniem Harris Poll dla firmy Listrak, aż 80% internautów ceni sobie firmy, które załączają do swojej oferty mailowej rekomendacje oparte na ich wcześniejszych zakupach. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku rekomendacji opartych na aktywności w wyszukiwarkach internetowych – docenia je nawet 71% użytkowników.
Podobnie efektywne mogą być kampanie promocyjne dla użytkowników, którzy dopiero co zapisali się na newsletter bądź kampanie urodzinowe, które prezentują specjalne oferty przeznaczone dla poszczególnych, indywidualnych użytkowników.
Jak zebrać dobrą bazę mailingową?
Dobra baza kontaktów to podstawa skutecznych działań e-mail marketingowych. Warto umożliwić klientom odwiedzającym naszą witrynę zapis na newsletter w każdej chwili, niezależnie od kategorii usług czy produktów, które obecnie przeglądają.
Przy okazji zapisu, warto postarać się zdobyć dodatkowe informacje – data urodzenia czy inne zainteresowania klienta mają znaczenie w dalszej komunikacji mailowej.
Dobrze przeprowadzona kampania powitalna powinna składać się z trzech etapów: zapisu, potwierdzenia oraz pierwszego komunikatu, który zapowiada czytelnikowi, jakich wiadomości może się spodziewać w przyszłości. Warto poświęcić więcej czasu na stworzenie tego typu przekazu, gdyż jego atrakcyjność zdecydowanie wpłynie na relacje z nowym subskrybentem.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze narzędzia do wysyłki maili?
Na rynku istnieje wiele narzędzi do e-mail marketingu. Warto poświęcić chwilę, aby dobrać takie, które będą w jak największym stopniu odpowiadać naszym wymaganiom.
Jeżeli zależy nam na intuicyjnej, zautomatyzowanej kampanii mailowej, która dopasuje się do każdej zdefiniowanej bazy adresowej, warto zwrócić uwagę na infrastukturę i wydajność serwerów oraz na możliwości tworzenia dynamicznych treści. Dopasowanie ich do naszych potrzeb zagwarantuje atrakcyjność wiadomości oraz ich wysoką dostarczalność
W codziennej pracy, szczególne wsparcie daja narzędzia do analizy – stopień ich zaawansowania pozwola bowiem w przyszłości na bieżąco badać skuteczność naszych kampanii. Warto więc sprawdzić czy dane programy do wysyłki posiadają je w swojej ofercie.
Wybierając odpowiednie narzędzie trzeba również pamiętać o opcjach, które pozwalają uniknąć skierowania naszych wiadomości do folderów ze spamem. W przeszłości najistotniejszym czynnikiem wpływającym na dostarczalność było nieużywanie określonych słów w treści czy w tytule e-maili, które mogłyby zakwalifikować wiadomość jako spam. Dziś okazuje się, że to za mało. Dobrym rozwiązaniem jest więc przeprowadzanie regularnych testów antyspamowych, które pozwolą wykryć i usprawnić ewentualne niedociągnięcia i wysyłkę.
Co decyduje o tym, że mailing jest skuteczny?
Skuteczne działania marketingowe opierają się przede wszystkim na trzech filarach: personalizacji, dynamice i bieżącej analizie.
Personalizacja wysyłanych wiadomości jest kluczowym elementem budowania indywidualnej relacji z odbiorcami. Każdy internauta otrzymuje codziennie wiele e-maili, które często ignoruje ponieważ wie, że są one wysyłane w masowej dystrybucji, która w żaden sposób nie odpowiada jego oczekiwaniom. Warto więc zadbać o to, żeby nasz komunikat wykorzystywał jak najwięcej zebranych wiadomości o danym odbiorcy i był dostosowany do jego profilu.
Łączy się to z bieżącym analizowaniem posiadanych informacji – jeżeli wiemy, że dla danej grupy klientów najciekawszy jest jeden typ wiadomości, skupmy swoje działania na dostarczeniu jej na najwyższym poziomie. Umożliwiają to m.in. dynamiczne treści, które dostosowują się do wyników przeprowadzonych analiz i w łatwy sposób pozwalają spersonalizować poszczególne e-maile.
Marek Włodarczyk – Dyrektor Sprzedaży w optivo, gdzie przeszedł z firmy Axivas Poland (wcześniej Tectum Poland). Do jego obowiązków należy kreowanie działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim oraz zarządzanie polskim oddziałem, w bliskiej współpracy z centralą optivo w Berlinie. Swoją karierę zaczynał w Call Center Poland jako Account and Sales Executive, a w 2009 r. awansował na stanowisko Business Development Manager. Kierował działem Multilingual i działem sprzedaży międzynarodowej.