Na markę składa się wiele elementów, w tym te graficzne. Mowa tu jednak nie tylko o samym logo, ale także o innych istotnych aspektach, które pomagają budować spójny wizerunek, wzmacniać świadomość marki i wyróżnić się na tle konkurencji. W tym kontekście duże znaczenie ma Key Visual marki, w skrócie KV.
Spis treści
Czym jest Key Visual (KV)?
Najprościej rzecz ujmując, można powiedzieć, że Key Visual to po prostu jeden z elementów budowania świadomości marki. Jego zadaniem jest wyróżnienie danej firmy na rynku poprzez przyciągnięcie uwagi. Duże znaczenie ma tu spójny komunikat i takie kreowanie treści, by nie pozostawiać wątpliwości, kto stoi za daną ofertą. Aby udało się osiągnąć ten cel, firma musi skupić się więc na systematyczności i konsekwencji przy tworzeniu rożnego rodzaju komunikatów reklamowych.
Można więc powiedzieć, że KV to pewien wizualny klucz, dzięki któremu marka z jednej strony może osiągać spójność, z drugiej – zapadać w pamięć odbiorców. Key Visual marki sprowadza się jednak nie tylko do wyboru konkretnych kolorów czy czcionki.
Bardzo często wiąże się także z charakterystycznymi kształtami czy elementami, które niosą za sobą konkretny przekaz i mają kojarzyć się z określonymi wartościami, emocjami czy charakterystycznymi cechami marki.
Key Visual a logo
Warto też wytłumaczyć różnice między Key Visual a logo. Oba te pojęcia mają ze sobą wiele punktów wspólnych, jednak nie można ich traktować jako synonimy. Zarówno logo, jak i Key Visual wiąże się z graficzną stroną prezentacji marki na rynku. Co więcej, oba te elementy powinny być ze sobą na tyle zgodne pod względem graficznym czy kolorystycznym, by tworzyć spójną całość. Ważne jednak tu więc odpowiednie dobranie kompozycji, barw czy kształtów. Z drugiej strony Key Visual nie musi w sposób dosłowny nawiązywać do logo. Ważne tylko, by oba te elementy ze sobą współgrały.
Warto też wspomnieć, że logo ma konkretną rolę. Z jednej strony stanowi element odróżniający, z drugiej jest też gwarancją konkretnych cech czy jakości, z jakimi utożsamia się markę. To zwykle prosty element graficzny stworzony z samego obrazu lub też stanowiący połączenie obrazu i nazwy. Key Visual to natomiast – jak sama nazwa zresztą wskazuje – pewien klucz wizualny. Może więc odnosić się do kolorów marki i motywów przewodnich wykorzystywanych w kampaniach czy na stronie internetowej.
Dobrze zaprojektowany KV sprawia, że nawet jeśli firma nie umieści logo w danej reklamie czy na danym produkcie, bez problemu będzie można rozpoznać, o jaką firmę chodzi. Wszystko ze względu na pewne cechy charakterystyczne – nie tylko kolory, ale nawet układ treści czy pewne elementy graficzne.
Jak może wyglądać Key Visual?
Key Visual, podobnie jak logo, ma konkretne zadania. Przede wszystkim powinien umożliwiać odróżnienie się na tle innych marek. Należy go przy tym opracować z myślą o wszystkich mediach czy nośnikach – tę samą kolorystykę czy dodatkowe elementy trzeba więc wykorzystywać na stronie internetowej, w social media czy w tradycyjnych reklamach.
Z tego powodu stworzony klucz wizualny musi być na tyle uniwersalny, by dało się go wykorzystać na wszystkich tych obszarach. Ważne też, by KV był przy tym prosty, zrozumiały i przede wszystkim – charakterystyczny.
Co więcej, w branży reklamowej Key Visual bardzo często tworzy się nie tylko z myślą o odróżnieniu się od konkurencji, ale także w celu zobrazowania konkretnych idei czy kampanii marketingowych. Może być on więc związany chociażby z archetypami marki. W zależności od celu i tworzonej strategii marki Key Visual może być bardzo rozbudowany lub wręcz przeciwnie – maksymalnie prosty.
Najłatwiej zresztą wytłumaczyć zasadę działania Key Visual na konkretnych przykładach. Formą zastosowania KV w praktyce jest chociażby charakterystyczna fioletowo-biała „żelka” firmy Play. Początkowo stanowiła ona element logo, jednak od jakiegoś czasu sieć komórkowa zdecydowała się postawić na znak towarowy w postaci prostego, szarego napisu. Mimo wszystko widok fioletowo-białego kształtu czy to w reklamie, czy w formie gadżetów takich jak poduszki nieodłącznie kojarzy się z Play.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku białej fali pojawiającej się na butelkach i puszkach Coca-Coli czy słynnej fioletowo-białej krowy, która od razu przywodzi na myśl nazwę lubianych czekolad.
Zobacz też:
GIPHY App Key not set. Please check settings
3 komentarzy