w ,

Sprzeciw społeczny lvl Rosja – #Satisfactionchallenge

satisfactionchallenge

Przez szesnaście lat, jakie upłynęły od premiery jednego z największych tanecznych hitów XXI wieku, elektrohousowe „Satisfaction” Benny’ego Benassiego, nie tylko podbiło kluby i dyskoteki na całym świecie, ale stało się jednym z najpopularniejszych utworów wykorzystywanych w reklamach, filmach i grach video. Pomógł w tym niewątpliwie rozerotyzowany i kontrowersyjny teledysk, przedstawiający atrakcyjne, roznegliżowane modelki, które szaleją z ciężkimi narzędziami budowlanymi, wykonując „typowo męskie prace”.

Żywotność utworu potwierdzają liczne covery i sample, wykorzystane w piosenkach innych artystów, nic jednak chyba nie podkreśla lepiej jego znaczenia, niż użycie w kampaniach politycznych i ideologicznych.

Transgresyjną moc przeboju Benassiego pierwsze zauważyły feministki, a w 2011 roku „Satisfaction” stało się hymnem Stowarzyszenia Kobiet belgijskiej Partii Pracy, które to stowarzyszenie przygotowało własną wersję, gdzie pojawiają się emerytki i rencistki, zmuszone mimo podeszłego wieku do dalszej pracy zawodowej.

Mężczyźni również nie pozostali w tyle, a włoski hit zyskał kolejne życie w Danii, gdzie własną wersję przygotowała grupa panów w średnim wieku, którzy próbowali zwrócić w ten sposób uwagę na własną alienację w społeczeństwie ukierunkowanym na młodość i nieustające poszukiwanie spełnienia.

Ale prawdziwy renesans „Satisfaction” jako utworu, który wyraża sprzeciw wobec konserwatywnego światopoglądu i odgórnie narzuconych ról płciowych oraz społecznych nastąpił pod koniec zeszłego roku, kiedy to grupa uczniów z rosyjskiego Instytutu Lotnictwa w Ulianowsku nakręciła telefonem własną wersję teledysku, odrobinę homoerotyczną. W Rosji, gdzie za „homopropagandę” grożą najwyższe kary na świecie, a geje prześladowani są na każdym kroku, musiało to poskutkować zdecydowaną reakcją władz – zarówno uczelnianych, jak i państwowych. Uczniowie zostali zawieszeni w prawach, grożono im też wyrzuceniem ze szkoły, wtedy jednak do dyskusji wtrącił się rosyjski naród.

Internet zalały kolejne wersje „Satisfaction” tworząc #satisfactionchallenge , w których rosyjscy robotnicy, marynarze, pielęgniarki i zupełnie przeciętni ludzie oddawali się dzikim tańcom, wyrażając w ten sposób wsparcie dla nękanych przez szkołę i rząd uczniów, a akcja szybko stała się jednym z najpotężniejszych i najszybszych virali w rosyjskojęzycznej sieci.

Dołączyli do niej praktycznie wszyscy, którym nie podoba się polityka obyczajowa putinowskiego rządu, szybko też pojawiły się filmy, zwracające uwagę, na inne problemy społeczne – jak choćby ubóstwo wśród emerytów i rencistów, o którym mówią dwie leciwe mieszkanki Petersburga, w jednym z najpopularniejszych i najczęściej klikanych filmów tej serii.

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

przychody platformy reachablogger.pl sięgnęły w 2017 r. niemal 0,4 mln zł, potrojone rok do roku 5

Przychody platformy REACHaBLOGGER.pl sięgnęły w 2017 r. niemal 0,4 mln zł, potrojone rok do roku

mastercard i pelé jednoczą kibiców ligi mistrzów – rusza kampania #startsomethingpriceless 6

Mastercard i Pelé jednoczą kibiców Ligi Mistrzów – rusza kampania #StartSomethingPriceless