Niespójna lub błędna komunikacja to jeden z najczęściej występujących mankamentów w działaniach marketingowych wielu marek. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest określenie archetypu marki i zbudowanie na jego kanwie spójnej strategii content marketingowej.
Poznaj rodzaje archetypów i przekonaj się, dlaczego warto wykorzystać je w komunikacji z Twoją grupą docelową.
Spis treści
Czym jest archetyp marki?
Najprościej rzecz ujmując archetyp marki to zbiór cech, które można do niej przypisać. W przekazie reklamowym poszczególnych marek widać wyraźnie, z jakimi atrybutami chcą być kojarzone. Niektóre z nich stawiają na opiekuńczość, inne na determinację i dążenie do celu, a jeszcze inne na mądrość czy poczucie humoru. Spójna komunikacja oparta na wybranym archetypie pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i uwiarygodnić wizerunek marki.
Archetyp to także niezwykle cenne narzędzie w kontekście tworzenia historii, która koresponduje z wartościami marki. Przy jego wykorzystaniu łatwiej odnieść się do emocji odbiorców, a także stworzyć spójny wzorzec myślenia i postrzegania brandu.
Rodzaje archetypów
- Niewinny – wyróżnia się optymizmem, szczerością i prostym przekazem. Ten archetyp idealnie pasuje do marek, których przekaz skierowany jest do dzieci. Sprawdza się także w przypadku uniwersalnych, łatwo dostępnych produktów.
- Buntownik – jak sama nazwa wskazuje, ten archetyp cechuje się bezkompromisowością, przełamywaniem konwenansów i odwagą. Możesz go wykorzystać, jeśli Twoje produkty skierowane są np. do młodzieży i ludzi, którzy cenią sobie wolność oraz nie akceptują przyjętych norm społecznych.
- Bohater/Wojownik – jest liderem, który motywuje do działania i zachęca do wiary w swoje możliwości. Komunikacja w przypadku Bohatera powinna opierać się na motywacji.
- Opiekun – wykazuje się troską, a jego nadrzędnym celem jest pomoc innym. Ten archetyp sprawdza się w przypadku marek, które oferują bezpieczeństwo (np. samochody).
- Twórca – poszukuje nowych rozwiązań, jest pełen wigoru i kieruje się indywidualizmem. To typ marki, która stawia na innowacje i kreatywność.
- Wielbiciel – jest sensualny, tajemniczy i rozbudza ukryte pragnienia. Ten archetyp jest ucieleśnieniem piękna, estetyki i zmysłowości.
- Mentor – za wszelką cenę dąży do zrozumienia pewnych zjawisk. Archetyp mentora pasuje do marek, których celem jest przekazywanie i szerzenie wiedzy.
- Wesołek – jest radosny i beztroski. W tym archetypie nie ma miejsca na głębokie rozważania i wzniosłe hasła. Głównym celem Wesołka jest wyeksponowanie pozytywnych aspektów życia.
- Odkrywca – ten archetyp jest zbliżony do Twórcy, jednak bardziej skupia się na poszukiwaniu odpowiedzi, wyrażaniu siebie i poczuciu niezależności.
- Władca – to bezdyskusyjny lider, autorytet w swojej dziedzinie. Władca doskonale wie, co i kiedy ma powiedzieć. Nie toleruje chaosu i buntu, a ceni sobie kontrolę i perfekcjonizm.
- Magik – jest enigmatyczny, balansuje między intuicyjnością, a kreatywnością. Magik oferuje realne rozwiązania, jednak lubi pozostawiać niedopowiedzenia i pole do własnej interpretacji jego przekazu. Jego głównym celem jest rozbudzenie wyobraźni.
- Zwykły Człowiek – bardzo popularny i uniwersalny archetyp, który wyraża się przede wszystkim w bezpretensjonalnym przekazie. Jest często wybierany, ponieważ teoretycznie może trafić do każdego. Nie wychodzi przed szereg, oferuje konkretne rozwiązania i jest dostępny dla wszystkich.
Rola archetypów w strategii marketingowej
Archetyp to narzędzie, które można wykorzystać do:
- budowania określonego wizerunku marki,
- spójnej komunikacji z grupą docelową,
- tworzenia identyfikacji wizualnej i filozofii marki,
- wskazania cech i wartości, które wyróżniają markę,
- stworzenia opowieści o marce.
Dobra strategia content marketingowa powinna opierać się na archetypie marki. Dzięki niemu możesz stworzyć spójną narrację, która uwiarygodni markę w oczach odbiorców. Szukasz specjalistów z zakresu marketingu treści? Agencja Kohai chętnie pomoże Ci stworzyć spójną i efektywną strategię!