w

Jak wykorzystać archetypy w strategii content marketingowej?

strategia content marketingowa

Niespójna lub błędna komunikacja to jeden z najczęściej występujących mankamentów w działaniach marketingowych wielu marek. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest określenie archetypu marki i zbudowanie na jego kanwie spójnej strategii content marketingowej.

strategia content marketingowa

Poznaj rodzaje archetypów i przekonaj się, dlaczego warto wykorzystać je w komunikacji z Twoją grupą docelową.

Czym jest archetyp marki?

Najprościej rzecz ujmując archetyp marki to zbiór cech, które można do niej przypisać. W przekazie reklamowym poszczególnych marek widać wyraźnie, z jakimi atrybutami chcą być kojarzone. Niektóre z nich stawiają na opiekuńczość, inne na determinację i dążenie do celu, a jeszcze inne na mądrość czy poczucie humoru. Spójna komunikacja oparta na wybranym archetypie pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i uwiarygodnić wizerunek marki.

Archetyp to także niezwykle cenne narzędzie w kontekście tworzenia historii, która koresponduje z wartościami marki. Przy jego wykorzystaniu łatwiej odnieść się do emocji odbiorców, a także stworzyć spójny wzorzec myślenia i postrzegania brandu. 

Rodzaje archetypów

  • Niewinny – wyróżnia się optymizmem, szczerością i prostym przekazem. Ten archetyp idealnie pasuje do marek, których przekaz skierowany jest do dzieci. Sprawdza się także w przypadku uniwersalnych, łatwo dostępnych produktów.
  • Buntownik – jak sama nazwa wskazuje, ten archetyp cechuje się bezkompromisowością, przełamywaniem konwenansów i odwagą. Możesz go wykorzystać, jeśli Twoje produkty skierowane są np. do młodzieży i ludzi, którzy cenią sobie wolność oraz nie akceptują przyjętych norm społecznych.
  • Bohater/Wojownik – jest liderem, który motywuje do działania i zachęca do wiary w swoje możliwości. Komunikacja w przypadku Bohatera powinna opierać się na motywacji.
  • Opiekun – wykazuje się troską, a jego nadrzędnym celem jest pomoc innym. Ten archetyp sprawdza się w przypadku marek, które oferują bezpieczeństwo (np. samochody).
  • Twórca – poszukuje nowych rozwiązań, jest pełen wigoru i kieruje się indywidualizmem. To typ marki, która stawia na innowacje i kreatywność.
  • Wielbiciel – jest sensualny, tajemniczy i rozbudza ukryte pragnienia. Ten archetyp jest ucieleśnieniem piękna, estetyki i zmysłowości. 
  • Mentor – za wszelką cenę dąży do zrozumienia pewnych zjawisk. Archetyp mentora pasuje do marek, których celem jest przekazywanie i szerzenie wiedzy. 
  • Wesołek – jest radosny i beztroski. W tym archetypie nie ma miejsca na głębokie rozważania i wzniosłe hasła. Głównym celem Wesołka jest wyeksponowanie pozytywnych aspektów życia. 
  • Odkrywca – ten archetyp jest zbliżony do Twórcy, jednak bardziej skupia się na poszukiwaniu odpowiedzi, wyrażaniu siebie i poczuciu niezależności.
  • Władca – to bezdyskusyjny lider, autorytet w swojej dziedzinie. Władca doskonale wie, co i kiedy ma powiedzieć. Nie toleruje chaosu i buntu, a ceni sobie kontrolę i perfekcjonizm. 
  • Magik – jest enigmatyczny, balansuje między intuicyjnością, a kreatywnością. Magik oferuje realne rozwiązania, jednak lubi pozostawiać niedopowiedzenia i pole do własnej interpretacji jego przekazu. Jego głównym celem jest rozbudzenie wyobraźni. 
  • Zwykły Człowiek – bardzo popularny i uniwersalny archetyp, który wyraża się przede wszystkim w bezpretensjonalnym przekazie. Jest często wybierany, ponieważ teoretycznie może trafić do każdego. Nie wychodzi przed szereg, oferuje konkretne rozwiązania i jest dostępny dla wszystkich.

Rola archetypów w strategii marketingowej

Archetyp to narzędzie, które można wykorzystać do:

  • budowania określonego wizerunku marki,
  • spójnej komunikacji z grupą docelową,
  • tworzenia identyfikacji wizualnej i filozofii marki,
  • wskazania cech i wartości, które wyróżniają markę,
  • stworzenia opowieści o marce.

Dobra strategia content marketingowa powinna opierać się na archetypie marki. Dzięki niemu możesz stworzyć spójną narrację, która uwiarygodni markę w oczach odbiorców. Szukasz specjalistów z zakresu marketingu treści? Agencja Kohai chętnie pomoże Ci stworzyć spójną i efektywną strategię!


  1. Jak zwiększyć ruch na swoim blogu, a potem przekształcić ten ruch w konwersję?
  2. Ludzie uwielbiają historie. Właśnie dlatego połączenie content marketingu ze storytellingiem może być dobrym pomysłem
  3. Przegląd najczęstszych błędów popełnianych na stronach www
Miasteczko South Park kończy 25 lat

Miasteczko South Park kończy 25 lat

h2o dla bakoma

H2O dla Bakoma