w

Ludzie uwielbiają historie. Właśnie dlatego połączenie content marketingu ze storytellingiem może być dobrym pomysłem

Połączenie content marketingu ze storytellingiem
połączenie content marketingu ze storytellingiem

Content marketing to świetny sposób na zdobywanie nowych klientów, budowanie autorytetu i zwiększenie sprzedaży bez nachalnej promocji. Problem polega na tym, że wiele osób doskonale zdaje sobie z tego sprawę. To oznacza, że konkurencja jest naprawdę ogromna, a treści w internecie – mnóstwo. Trzeba więc jakoś się wyróżnić. A tu może pomóc dodanie ciekawych historii. Krótko mówiąc – połączenie content marketingu ze storytellingiem.

Ludzie uwielbiają historie

Historie towarzyszą ludziom od tysięcy lat. To właśnie w oparciu o nie powstawały mity czy przesądy. Mimo że od momentu, gdy plemiona zbierały się przy ogniskach i opowiadały historie, minęło tak wiele czasu, to opowieści są wciąż nieodłączną częścią codzienności.

Słysząc historię, ludzie wytężają uwagę. Mimowolnie zaczynają słuchać, angażują się i uruchamiają wyobraźnię. A przecież jednym z głównych celów firmy jest zwykle zostanie zapamiętanym, wywołanie emocji czy właśnie przykucie uwagi. Nie będzie więc niczym odkrywczym powiedzieć, że prawdziwe korzyści z tworzonych treści można czerpać, gdy to właśnie opowiadanie historii znajdzie się w centrum uwagi. Mimo wszystko wciąż niewiele osób decyduje się na połączenie content marketingu ze storytellingiem. A to duży błąd.

Duet idealny: połączenie content marketingu ze storytellingiem

Dlaczego warto przekazywać wiadomości w formie opowieści? Głównie dlatego, że historie zapadają w pamięć kilkadziesiąt razy bardziej niż fakty czy liczby. Wzbudzają też emocję i zwykle pozwalają utożsamić się z bohaterem, zrozumieć jego sytuację i kibicować mu w jego podróży.

Wiele firm doskonale zresztą zdaje sobie sprawę z tego, jak wielką siłę ma storytelling. Wystarczy spojrzeć chociażby na świąteczne reklamy Allegro czy niektóre kampanie Pepsi. Przedsiębiorcy wiedzą, że lepiej niż wypisywać wszystkie zalety, informować o nich odbiorców pośrednio – za pomocą historii.

Połączenie content marketingu ze storytellingiem sprawia, że potencjalni klienci dostają coś więcej niż tylko fakty czy dawkę wiedzy. Naprawdę zaczynają rozumieć dlaczego potrzebują produktu czy usługi. Są też gotowi do podejmowania sugerowanych działań. I co równie ważne – nieprędko zapomną o tym, czego się dowiedzieli.

Poprzez historie można się wyróżnić

Marketerzy dwoją się i troją, by opisać swoje produkty czy usługi w sposób inny niż konkurencja. Język korzyści ma jednak swoje ograniczenia. Trudno dokonać wielkiej rewolucji przy przedstawianiu swojej oferty. Chyba że przyjmie się zupełnie inny punkt widzenia i zamiast ograniczać się do klasycznej formy podania informacji,opowie się historię.

Storytelling dodaje też marce charakteru – sprawia, że staje się ona bardziej ludzki. To doskonałe narzędzie, jeśli firma chce budować świadomość marki czy umacniać archetypy marki.

Przykłady udanego połączenia content marketingu ze storytellingiem

Aby nie ograniczać się do samej teorii, warto pokazać jeszcze, jak niektóre duże firmy wykorzystują połączenie content marketingu ze storytellingiem.

I tak Land Rover z okazji 70. rocznicy przedstawił prawdziwą historię lokalnych kierowców, którzy przy wykorzystaniu floty zabytkowych Land Roverów transportowali zaopatrzenie na wymagających górskich drogach miedzy wioskami. Żeby historia była jeszcze bardziej realna, ekipa odpowiedzialna za reklamę spędziła 10 dni w wiosce, by poznać kierowców i ich codzienne życie. Wszystko to tworzy świetną całość – efektem końcowym jest emocjonująca, prawdziwa historia z Land Roverami w tle.

Świetny przykład połączenia content marketingu ze storytellingiem zaprezentowała także Zuora – firma produkująca oprogramowanie dla przedsiębiorców. Cała historia opiera się na zmianie, a dokładnie na tym, jak nawyki konsumpcyjne ewoluują od gospodarki produktowej do tej opartej na subskrypcji. Firma przedstawia się tu jako ta, która akceptuje i rozumie nadchodzącą zmianę, a także potrafi przełożyć ją na swoją korzyść. I tak na podstawie historii odbiorca nie tylko dowiaduje się czegoś nowego o rynku. Zdaje sobie także sprawę, że Zuora to firma, która dostosowuje się do potrzeb.

Nie można też zapomnieć o Spotify, które do opowiadania historii wykorzystuje zbierane informacje. Dane demograficzne czy dotyczące lokalizacji słuchaczy pozwoliły firmie na stworzenie oryginalnych treści na blogu Spotify Insights (teraz już nieaktywnym i zastąpionym przez For The Record). Wszystko to w oparciu o spostrzeżenia, kto, gdzie i jakiej muzyki słucha. Na podstawie zebranych danych, do których konkurencja nie miała dostępu, Spotify mogło więc tworzyć ciekawe treści z oryginalnymi historiami w tle.

Jak łączyć content marketing ze storytellingiem?

Nie trzeba jednak być Spotify albo Allegro, żeby skutecznie łączyć content marketing ze storytellingiem. Wystarczy tylko pamiętać o kilku kwestiach:

  • sprawić, by narrator był jak najbardziej podobny do odbiorców – miał zbieżne z nimi problemy, wyzwania czy cele,
  • zadbać o to, by historia wzbudzała emocje i by odbiorcom treści łatwo było utożsamiać się z głównym bohaterem,
  • przy pisaniu treści myśleć jak dziennikarz – szukać historii, danych i materiałów, które mogą być atrakcyjne dla grupy docelowej i naprawdę ją zainteresować,
  • poprzeć historię danymi, dzięki czemu wyda się jeszcze bardziej konkretna, wartościowa i realistyczna,
  • pamiętać o zachowaniu autentyczności – to właśnie prawdziwe historie mają największą siłę przebicia.

  1. Dlaczego artykuł ekspercki jest lepszy od tradycyjnych artykułów sponsorowanych i jakie może przynieść korzyści?
  2. Jak opracować strategię działań content marketingowych, by za pomocą treści osiągnąć wyznaczone cele?
  3. 5 pytań, które ułatwią tworzenie dobrych treści
  4. Kampanie outdoorowe a uchwała krajobrazowa. Na co zwrócić uwagę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dobry tytuł newslettera

Jak opracować tytuł newslettera, który przyciąga uwagę i zachęca do czytania?

Nielsen wprowadza nowy pomiar reklam telewizyjnych w polsce

Nielsen wprowadza nowy pomiar reklam telewizyjnych w Polsce