w ,

Dobra strategia marketingowa to klucz do sukcesu. Jak ją opracować?

Strategia marketingowa
strategia marketingowa

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że żeby działać skutecznie, potrzebny jest konkretny plan. Wiedząc, jakie ma się cele i jakie kroki trzeba wykonać, żeby je osiągnąć, znacznie łatwiej jest działać efektywnie. Mimo tego wielu przedsiębiorców nie poświęca dostatecznie dużo uwagi tej kwestii. To błąd, bo dobra strategia marketingowa może znacznie ułatwić rozwój biznesu.

Czym jest strategia marketingowa?

Warto zacząć od ustalenia podstawowej kwestii, a więc tego, co należy rozumieć pod pojęciem „strategii marketingowej”. W internecie znajduje się bowiem naprawdę dużo definicji. Najprościej rzecz ujmując, jest to proces zaplanowany z uwzględnieniem rynku i grupy docelowej mający przynieść konkretne zyski.

Aby więc strategia marketingowa rzeczywiście zdawała egzamin, trzeba rozumieć:

  • Kto kupuje produkty i usług (jaka jest grupa docelowa),
  • Jak można zmotywować te osoby do podjęcia określonych działań (określenie potrzeb, obaw, pragnień),
  • Czym można wyróżnić się na tle konkurentów,
  • W jaki sposób mierzyć efekty podjętych działań.

Krok pierwszy: grupa docelowa

Cały proces opracowywania strategii marketingowej siłą rzeczy musi się zacząć od określenia grupy docelowej. Nie chodzi tu jednak tylko o określenie przedziału wiekowego czy grupy demograficznej, ale o dokładne przyłożenie się do tego zadania. Można to zrobić, przede wszystkim, myśląc o największych potrzebach, obawach i pragnieniach tych osób, ale także o ich przyzwyczajeniach. To dobry punkt wyjścia do określenia, w jaki sposób można do tych osób dotrzeć i jakie komunikaty rzeczywiście będą skuteczne.

Krok drugi: motywacja do działania

Precyzyjne określenie grupy docelowej pozwoli na tworzenie znacznie skuteczniejszych treści. Warto jednak pamiętać, że nawet przy możliwie dokładnym przeanalizowaniu grona potencjalnych klientów nie da się na ten sam sposób trafić do każdego z nich.

Klienci mają pewne obawy, pragnienia i potrzeby. Nie wszystkich te same kwestie motywują jednak do dokonania zakupu. Przykładowo, z usług personalnego trenera może chcieć skorzystać osoba, która:

  • chce schudnąć,
  • przeszła kontuzję, bo źle wykonywała ćwiczenia i teraz chce nauczyć się je robić dobrze,
  • szuka urozmaicenia treningów,
  • chce poprawić swoją mobilność,
  • pierwszy raz przyszła na siłownię i szuka kogoś, kto pokaże jej, jak korzystać ze sprzętu
  • motywuje się, kiedy ktoś ją „nadzoruje”.

Wszystkie te osoby znajdują się w grupie docelowej – w końcu każda z nich jest zainteresowana usługami trenera personalnego. Motywacja jest jednak inna – wynika z różnych potrzeb, obaw czy pragnień. Aby opracować dobrą strategię, trzeba więc umieć trafić do osoby z każdą z tych motywacji. Co innego przecież ostatecznie popchnie do działania osobę z nadwagą, a co innego kogoś, kto chce urozmaicić trening. To samo tyczy się ofert z innych branż.

Krok trzeci: wyróżnienie się na tle konkurencji

Nawet jeśli znalazło się swoją niszę i tak praktycznie na pewno ktoś już w niej działa. Konkurencja siłą rzeczy zawsze więc istnieje – może być co najwyżej większa lub mniejsza. Trzeba więc jakoś udowodnić potencjalnym klientom, odbiorcom treści czy obserwatorom, że oferuje się coś więcej niż inni w tej branży.

Na tym etapie strategia marketingowa musi więc opierać się na znalezieniu czegoś, w czym jest się wyjątkowym. To może być sposób mówienia o danym temacie, wartości związane z prowadzeniem biznesu czy konkretne cechy produktu. Nigdy jednak nie warto konkurować ceną – i tak w końcu znajdzie się ktoś, kto zaoferuje jeszcze mniej.

Krok czwarty: mierzenie sukcesu

Ustalenie celów, poznanie grupy docelowej i jej motywacji – to wszystko brzmi świetnie, ale skąd w ogóle wiedzieć, czy działania przynoszą efekty? Bez udzielenia sobie odpowiedzi na to pytanie, trudno w ogóle za cokolwiek się zabierać. Przecież bez tego nie da się stwierdzić, co warto poprawić, co zdaje egzamin czy z czego zrezygnować. Co więcej – bez sposobu mierzenia sukcesu nie można nawet stwierdzić, czy sam pomysł na biznes rzeczywiście zdaje egzamin.

Jeśli celem jest np. pozycjonowanie strony i większa widoczność w sieci, sukces można mierzyć liczbą komentarzy, wejść na stronę czy interakcji. W przypadku sprzedaży produktów – np. liczbą zleceń, ale także samych zapytań ofertowych.

Podczas takiej analizy może się okazać np. że czytelnicy bloga szczególnie interesują się konkretnymi treściami i warto właśnie w tym kierunku się rozwijać. A przy sprzedaży produktów – że niektóre z nich w ogóle się nie sprzedają. To daje już pole do dalszej analizy – czy winny jest sam produkt, jego opis, a może przeszkodę stanowi inny element sprawiający, że lejek sprzedażowy na końcu jest naprawdę wąski?

Jak widać, wszystkie te 4 opisane kroki mają kluczowe znaczenie. Bez nich strategia marketingowa nie spełni swojego zadania. Zanim więc przejdzie się do dokładnego planowania poszczególnych kroków, etapów rozwoju czy innych tego rodzaju kwestii, warto skupić się właśnie na wymienionych elementach.


  1. Jak korzystać z ChatGPT?
  2. Inteligentne narzędzia biznesowe: Jak chatboty i AI rewolucjonizują obsługę klienta
  3. Jak przygotować się na kryzys w świecie marketingu? Znaczenie ma kilka kwestii

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Vinted raport

Prawie 60% użytkowników Vinted postrzega wyrzucanie rzeczy, które mogłyby się przydać komuś innemu jako hańbiące

Kryzys marki

Czego nie robić w marketingu w dobie kryzysu