Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak przekonać do siebie klienta i poprawić wyniki sprzedaży? Kluczowe może okazać się targetowanie

targetowanie w marketingu

Gdy konkurencja na rynku jest ogromna, trzeba jakoś się wyróżnić. A jak można to zrobić, kiedy inne firmy oferują niższe ceny czy dodatkowe udogodnienia? Albo wręcz przeciwnie – gdy ich produkty są praktycznie identyczne, więc wydaje się, że to, którą ofertę wybierze klient, będzie dziełem przypadku? Najprostszy sposób to przekonanie kupującego, że ma się coś idealnie dopasowanego do jego potrzeb. Można to zrobić, tworząc komunikaty, które rozwieją wątpliwości. Tutaj właśnie zastosowanie znajduje targetowanie w marketingu.

Targetowanie w marketingu, czyli siła konkretnych komunikatów

Łatwo wyobrazić sobie klienta przeglądającego oferty w sieci. Szuka konkretnego produktu, ma swoje potrzeby, problemy czy pragnienia, a także pewne wartości, które wyznaje. Wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie dotyczące jakiegoś produktu i otwiera kilka stron z ofertami. Teraz musi podjąć decyzję, którą z nich wybrać. I tutaj wkracza targetowanie w marketingu. Klient przegląda jedną ze stron i widzi różne ogólnikowe sformułowania. Ofertę najwyraźniej tworzono w ten sposób, by trafiła do jak największej liczby odbiorców. W efekcie długo się waha i ma wątpliwości, czy towar czy usługa rzeczywiście wart jest swojej ceny.

Jedna z ofert jednak się wyróżnia. Firma opisuje problemy, z którymi zmaga się klient. Używa przy tym słów, których on sam by użył. Tym samym w jego głowie pojawia się myśl „tak, dokładnie o to chodzi”. Czuje się zrozumiany, przez co zwiększa się jego zaufanie do firmy. A kiedy ta obiecuje, że w odpowiedzi na te potrzeby stworzyła odpowiedni produkt, klient sięgnie po niego znacznie chętniej niż po propozycje konkurencji. I to nawet, gdy w praktyce te produkty niewiele się różnią. Być może oferta konkurencji byłaby równie satysfakcjonująca dla klienta. Pytanie tylko skąd ma o tym wiedzieć na etapie dokonywania zakupu? Konkretny komunikat sprawdza się tu więc świetnie.

Jakie korzyści może przynieść targetowanie w marketingu?

Oczywiście korzyści wynikających z opisanej sytuacji jest sporo. Przede wszystkim tworząc takie konkretne treści można wzbudzić zaufanie u klienta. Istnieje duża szansa nie tylko, że dokona on zakupu, ale że będzie wracał, by po raz kolejny skorzystać z oferty. Targetowanie w marketingu umożliwia więc zdobywanie lojalnych klientów. Dzięki niemu można też wyróżnić się na tle konkurencji. Czytając komunikaty stworzone niemal idealnie dla niego, klient nabiera przekonanie, że firmie nie chodzi jedynie o zyski. Ma więc mniejsze obawy, że źle wyda swoje pieniądze.

Oczywiście warto wspomnieć, że targetowanie w marketingu wiąże się z tym, że taka oferta będzie skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Nie ma więc mowy o dotarciu do szerokiego grona. Wbrew pozorom pisanie „do wszystkich” może jednak przynieść przedsiębiorcy więcej szkody niż pożytku. Nie da się pisać konkretnie, jeśli przekaz ma trafić do wszystkich. W efekcie firma musi ograniczać się do ogólników, a tym samym jej treści są nieskuteczne. Właśnie dlatego lepiej określić swoją grupę docelową i stworzyć ofertę dopasowaną specjalnie do niej.

Trzeba pamiętać jeszcze o jednym – dobre poznanie klientów pomaga patrzeć na produkty i usługi z nowej perspektywy. Dobrze rozumiejąc grupę docelową, firma jest w stanie lepiej określić, czy towar wymaga udoskonalenia czy wprowadzenia pewnych poprawek. A to klucz do jeszcze większego zadowolenia klientów.

Jak skutecznie targetować?

Targetowanie w marketingu może przysłużyć się zarówno klientom, jak i markom. Aby skutecznie z niego korzystać, przede wszystkim należy poznać swoją grupę docelową. Bynajmniej nie chodzi tu o ogólne stwierdzenia, ale raczej o jak najgłębsze poznanie klienta. Znaczenie będzie mieć nie tylko wiek czy wykonywany zawód, ale także  wyznawane wartości, przyzwyczajenia czy sposób komunikacji. Oczywiście tutaj nie warto działać na oślep. Przydatne mogą okazać się zebrane do tej pory informacje, takie jak najczęstsze zapytania klientów, sposób, w jaki trafili na stronę czy wyniki wypełnianych przez nich ankiet.

Tę wiedzę warto też wykorzystać w zakresie SEM i SEO. Umiejętne dobranie słów kluczowych pozwoli zwiększyć ruch na stronie i dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Oczywiście w przypadku jasno określonej grupy docelowej nie sprawdzą się ogólne sformułowania. Tutaj zastosowanie znajdą przede wszystkim tzw. długie ogony i bardzo precyzyjne frazy. Wiedząc, jak dobierać słowa kluczowe, można sprawić, że na stronę trafią przede wszystkim osoby, które rzeczywiście z dużym prawdopodobieństwem sfinalizują zakup.

Znaczenie będzie mieć także komunikacja marketingowa i content marketing. Teksty sprzedażowe powinny być tworzone językiem, jakiego użyłby klient. Dzięki temu łatwiej utożsami się z firmą i chętniej przystąpi do zakupu. Jeśli natomiast firma zdecydowała się na blog firmowy, warto by umieszczane tam treści były wartościowe i odnosiły się do realnych potrzeb czy zainteresowań odbiorców.

One Ping

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *