E-mail marketing jest skutecznym i prostym sposobem na kontakt z klientem. W dodatku wymaga minimalnych nakładów pieniężnych. Nic więc dziwnego, że nawet niewielkie biznesy decydują się na tego typu rozwiązanie. Z e-mail marketingiem jest jednak tak samo jak z innymi rodzajami promocji – trzeba umieć z niego korzystać, by osiągnąć odpowiedni efekt. Właśnie dlatego warto znać pewne tipy w e-mail marketingu, które mogą zwiększyć skuteczność podejmowanych działań.
Spis treści
1. Maile kierowane do właściwych osób
Grupa docelowa to temat, który przewija się praktycznie co chwilę. I nie bez powodu. Trudno, by odbiorca chciał zapoznać się z treściami niemającymi nic wspólnego z jego zainteresowaniami, problemami czy sposobem bycia. Otrzymując takie wiadomości, od razu je zignoruje. Inaczej będzie natomiast z tematami mu bliskimi.
Stąd tak ważne jest zdobycie informacji o swoich odbiorcach. Można pozyskiwać je ze strony internetowej czy mediów społecznościowych. Znaczenie będzie mieć wiele kwestii – na przykład lokalizacja, zainteresowania czy dane demograficzne. Na ich podstawie można zbudować obraz klienta – żywej osoby – i pisać maile skierowane właśnie do niego.
2. Personalizacja wiadomości
Duże znaczenie w firmie ma optymalizacja pewnych procesów. Trudno, by przedsiębiorca zajmował się wszystkim samodzielnie. Lepszym rozwiązaniem wydaje się marketing automation i wszelkie usprawnienia pozwalające zaoszczędzić czas. Automatyzacja maili na pewno jest więc dobrym pomysłem. W ten sposób znacznie łatwiej zarządzać poczta, ale i czasem. Warto jednak pamiętać przy tym o personalizacji wiadomości – na przykład umieszczać imiona odbiorców w treści maila. To dobry sposób na zwiększenie konwersji i skuteczną strategię marketingową.
3. Atrakcyjna treść
Odbiorca nie będzie zaciekawiony mailem, jeśli treść wyda się mu nieatrakcyjna. Warto więc w tym kontekście zastosować pewne tipy w e-mail marketingu:
- Nie umieszczać w maili nieistotnych informacji niemających żadnej wartości dla subskrybentów,
- Dzielić maila na małe akapity, by tekst był bardziej czytelny,
- Pisać w sposób dostosowany do wyznaczonej grupy docelowej – zastanawiać się, jaki przekaz najlepiej trafi do odbiorców,
- Wzbogacać maile grafiką,
- Stawiać na wartość dodaną tak, by odbiorcy czuli, że dzięki subskrypcji coś zyskują – mogą to być krótkie darmowe poradniki, przydatne materiały czy rabaty.
W kontekście atrakcyjnej treści najważniejsza jest jednak inna kwestia – temat. To od niego przede wszystkim zależy skuteczność e-mail marketingu. Trzeba pisać o tym, co interesuje odbiorców. Jeśli temat wyda się im mało inspirujący, prawdopodobnie zrezygnują z czytania już po zobaczeniu samego tytułu wiadomości albo zapoznania się z pierwszymi linijkami tekstu.
4. E-mail marketing przyjazny urządzeniom mobilnym
Obecnie na telefonie można robić praktycznie wszystko to, co na komputerze – oglądać filmy, przeglądać strony w internecie czy właśnie czytać maile. Oczywiście pod warunkiem, że treści te są dostosowane do urządzeń mobilnych. Żadna firma nie powinna zapominać o tym, jak wiele osób odczytuje maile przy użyciu telefonu, a nie komputera. Dostosowanie treści wiadomości do takich urządzeń sprawi, że e-mail marketing okaże się bardziej skuteczny.
5. Marketing zgodny z przepisami
Jedną z najbardziej skomplikowanych kwestii szczególnie dla początkujących przedsiębiorców okazują się przepisy prawne. Warto pamiętać, że również w przypadku e-mail marketingu istnieje kilka obowiązków narzucanych przez prawo. Przede wszystkim osoba zapisująca się na newsletter musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości. Przedsiębiorca ma też obowiązek zadbać o kwestie RODO i umożliwić rezygnację z subskrypcji w dowolnym momencie.
6. Wysyłanie maili w różne dni tygodnia
Kiedy jest najlepsza pora na wysyłanie maili? Niestety, trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie i w tej kwestii nie znajdą się żadne konkretne tipy, które można wykorzystać w e-mail marketingu. Wiele zależy bowiem od grupy docelowej, jej nawyków i stylu życia. Nie da się więc stworzyć jednej uniwersalnej rady. Dobra wiadomość jest jednak taka, że przedsiębiorca może sam znaleźć odpowiedź na to pytanie. Wystarczy, że na początkowym etapie e-mail marketingu będzie wysyłał wiadomości w różne dni tygodnia. Dzięki temu sprawdzi, jaka pora jest najlepsza dla jego subskrybentów i będzie mógł wykorzystać tę wiedzę do zwiększenia efektywności swoich działań.
Zobacz też:
Jak przekonać do siebie klienta i poprawić wyniki sprzedaży? Kluczowe może okazać się targetowanie
Świadomość marki, czyli jak rozpoznawalność przekłada się na zysk
2 komentarze
Dodaj odpowiedź