w ,

To Serve and Protect: skąd wzięło się hasło?

To Serve and Protect: skąd wzięło się hasło?

Polska policja chce mieć własne motto na wzór amerykańskiego „To Serve and Protect”, więc ogłosiła konkurs dla wszystkich , którzy w zwięzły i trafny sposób ujmą dewizę mundurowych. Zdaniem ekspertów pomysł, by o zdanie w takiej kwestii prosić społeczeństwo jest ryzykowny, ale warto pamiętać, że amerykańskie hasło również pochodzi „z ludu”.

Hasło, na którym chce wzorować się polska policja, ma ponad pół wieku i powstało na potrzeby LAPD, czyli policji z Los Angeles. Tamtejsi funkcjonariusze wpadli na pomysł promowanie swojej służby z pomocą chwytliwej dewizy już w 1955 roku. Konkurs na motto tamtejszej akademii policyjnej został ogłoszony na łamach BEAT magazine, a chętni do przesłania zgłoszenia musieli wymyślić hasło, które w kilku słowach wyraża wszystkie lub niektóre wartości związane z działalnością policji w Los Angeles. Choć z założenia miało służyć akademii, konkurs nie wykluczał, że w przyszłości stanie się mottem całego departamentu policji.

Kapitule konkursu najbardziej spodobało się zgłoszenie jednego z policjantów – „To Protect and to Serve” wymyślił oficer Joseph S. Dorobek. Przez kilka kolejnych lat hasło rzeczywiście służyło akademii a 4 listopada 1963 roku Rada Miejska Los Angeles uznała je za oficjalne credo tutejszej Policji, które od tej pory jest umieszczana na radiowozach. Niestety nie dotarliśmy do informacji jaka była nagroda za stworzenie tego hasła.

Jak wiemy dziś, sława hasła przekroczyła nie tylko granicę akademii, ale też miasta i stanu, ponieważ z czasem zaadoptowały je również departamenty policji z innych części kraju.

Wśród polskich ekspertów branży PR, cytowanych przez „Wirtualne Media”, panuje dość powszechne przekonanie, że konkurs to woda na młyn żartownisiów, którzy będą przebijać się w nadsyłaniu absurdalnych i prześmiewczych haseł. Tych z pewnością nie zabraknie, ale niewykluczone, że z zalewu kiepskich zgłoszeń uda się wyłowić perełkę na miarę „To Serve and Protect”. Chętni do zapisania się w annałach policyjnej historii mają do dyspozycji 30 znaków i jedną propozycję, ponieważ kazdy uczestik może nadesłać tylko jedną propozycję hasła.

Zgłoszenia można przesyłać do 30 czerwca tego roku mailem na adres: gazeta.listy@policja.gov.pl – w temacie wiadomości należy napisać: KONKURS NA HASŁO – lub listownie na adres: Biuro Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji, 02-514 Warszawa, ul.Domaniewska 36/38, również z dopiskiem KONKURS NA HASŁO.

Zwycięzca, poza satysfakcją związaną z wygraną, otrzyma dyplom w formie tabliczki z dedykacją Komendanta Głównego Policji oraz roczną prenumeratę miesięcznika „Policja 997”. Polską wersje „To Serve and Protect” poznamy 15 lipca.

Codemedia wesprze kampanię Agencji Rynku Rolnego

Codemedia wesprze kampanię Agencji Rynku Rolnego

DecoMorreno markowym viralem roku? [wywiad]

DecoMorreno markowym viralem roku? [wywiad]