w

UOKiK: ponad 5 mln zł kary za pseudoreklamę dla Olimp Laboratories i influencerów

Uokik kara dla influencerów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, nałożył pierwsze kary za niewłaściwe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.

Kara w wysokości ponad 5 mln zł została nałożona na spółkę Olimp Laboratories, jednego z czołowych graczy w branży suplementów diety. W decyzji UOKiK zawarte są także kary nałożone na trzech influencerów związanych z branżą fitness, którzy nieprawidłowo oznaczali swoje posty sponsorowane.

Po blisko roku od wprowadzenia Rekomendacji na temat oznaczania reklam w social mediach, UOKiK decyduje się na egzekwowanie zasad. Wcześniejsze działania Urzędu koncentrowały się głównie na edukacji i kampaniach społecznościowych pod hasłem #OznaczamReklamy.

„Konsekwentnie eliminujemy praktyki w zakresie nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Teraz nadszedł czas, aby te zasady egzekwować” – podsumowuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Niejasne oznaczenia i wprowadzenie w błąd

Postępowania przeprowadzone przez UOKiK potwierdziły, że zarówno Olimp Laboratories, jak i trójka influencerów z branży fitness, nie stosowali się do zasad prawidłowego oznaczania treści komercyjnych. Mimo dostępnych rekomendacji i przepisów, używane znaczniki i oznaczenia były mylące dla konsumentów. Co więcej, Olimp Laboratories, nawet po rozpoczęciu postępowania, kontynuowało niewłaściwe praktyki.

Obciążająca rola Olimp Laboratories

UOKiK zwrócił uwagę na to, że Olimp Laboratories, jako reklamodawca, miał istotny wpływ na sposób oznaczania postów przez influencerów. Spółka dostarczała mylące wytyczne, które w efekcie wprowadzały konsumentów w błąd.

Kara dla influencerów

Oprócz kary nałożonej na Olimp Laboratories, Prezes UOKiK nałożył również kary na influencerów fitness. Ich działania, mające wpływ na decyzje zakupowe młodych konsumentów, określono jako nieuczciwe praktyki rynkowe.

Uokik kara dla influencerów

„Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca – wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową” – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Ostatecznie, zarówno Olimp Laboratories, jak i współpracujący z nimi influencerzy, zaniechali stosowania kontrowersyjnych praktyk i dostosowują się do obowiązujących rekomendacji i przepisów.


  1. Grupa Abstra x Olimp Sport Nutrition
  2. Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów [Rekomendacje UOKiK]
  3. Rozkwit influencer marketingu w erze sztucznej inteligencji
  4. Młodzi odczuwają kryzys. Dolarsowi influencerzy idą w odstawkę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ux writing

Siła prostych komunikatów, czyli dlaczego UX writing ma tak duże znaczenie w marketingu cyfrowym

Dealz

Nowa kampania Dealz Radość nie do ukrycia