Pozornie mogłoby się wydawać, że najlepszą formą promowania swojej oferty obecnie zawsze będzie internet. Coraz mniej osób bierze natomiast pod uwagę takie formy reklamy jak ulotki czy prasa. Tymczasem to ostatnie rozwiązanie wciąż może przynieść wiele korzyści. Jakie są więc wady i zalety reklamy prasowej i kiedy warto się na nią zdecydować?
Spis treści
Małe firmy mogą sporo zyskać dzięki reklamie prasowej
Gdy współcześnie myśli się o prasie, zwykle postrzega się ją jako coś praktycznie wymierającego, przynajmniej jeśli chodzi o tradycyjne gazety w papierowej formie. Większość osób w ogóle nie kupuje już prasy, niektórzy natomiast sięgają po nią tylko przy konkretnych okazjach – np. żeby zabić czas w podróży. Wiele ludzi woli bowiem obecnie czerpać informacje z internetu i różnego rodzaju portali, zamiast regularnie kupować gazetę.
Mogłoby się więc wydawać, że reklama prasowa nie ma już racji bytu, podobnie jak ulotki i inne tego typu formy reklamy, które powoli odchodzą w zapomnienie. W praktyce jest jednak nieco inaczej. Reklama prasowa wciąż może być świetnym rozwiązaniem, szczególnie dla mniejszych firm, które chcą promować swoje usługi lokalnie albo trafić do konkretnej grupy odbiorców. Istnieje sporo powodów, dla których warto reklamować się w prasie. Z drugiej strony każdy rodzaj reklamy ma zarówno swoje plusy, jak i minusy. Warto więc poznać wady i zalety reklamy prasowej, nim podejmie się decyzję o inwestowaniu w tę formę promocji.
Wady i zalety reklamy prasowej – kiedy taka forma promocji się opłaca?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy inwestowanie w reklamę prasową ma sens. Wszystko zależy od wielu zmiennych, m.in. budżetu, zasięgu działalności czy grupy docelowej. Znacznie lepszym pomysłem będzie więc wskazać wady i zalety reklamy prasowej. Znając je, można już łatwiej ocenić, czy w danym przypadku rzeczywiście taka forma reklamy może się opłacać.
Zalety reklamy prasowej
Warto zacząć od pozytów, czyli największych zalet reklamy prasowej. Będzie to przede wszystkim:
- możliwość dopasowania do budżetu – ceny reklamy prasowej zwykle zależą od liczby czytelników. Inaczej stawki wyglądają w przypadku prasy lokalnej, a już zupełnie odmiennie w odniesieniu do prasy krajowej. Z tego pierwszego rozwiązania może więc skorzystać firma nawet z niewielkim budżetem
- dostęp do określonej grupy odbiorców – w przypadku każdej reklamy znaczenie ma to, czy kieruje się ją do grupy docelowej. Jeśli chodzi o czasopisma branżowe, trafienie wprost do takiej grupy odbiorców jest znacznie prostsze
- zaufanie – jedną z najważniejszych reguł makretingu wciąż pozostaje zasada zaufania Cialdiniego. Zgodnie z jej założeniami im większe zaufanie do marki, tym większa szansa na skuteczną sprzedaż i duże zyski. Tymczasem okazuje się, że reklamy prasowe wciąż wzbudzają ogromne zaufanie wśród konsumentów w porównaniu do innych form reklamy.
- wyższe ROI niż w przypadku reklam cyfrowych – po zakupieniu papierowej gazety większość osób nie wyrzuca jej od razu, ale czyta kilkukrotnie, pożycza znajomym czy innym członkom rodziny. Wiele z nich dostępnych jest także w bibliotekach, u fryzjera czy w gabinecie lekarskim.
- możliwość dotarcia do wielu pokoleń – gazety chętnie czytają zarówno nastolatki, dorośli, jak i ludzie starsi. Oznacza to, że z jedną reklamą można dotrzeć do wielu pokoleń.
Wady reklamy prasowej
Nie można zapomnieć jednak także o sporych minusach związanych z tą formą reklamy. Chodzi tu przede wszystkim o:
- ograniczone czytelnictwo – chyba każdy zdaje sobie sprawę, że liczba czytelników gazet znacząco spada. Coraz więcej osób sięga po wersje online albo w ogóle rezygnuje z gazet na rzecz portali informacyjnych.
- brak kontroli nad reklamą – wiele gazet nie pozostawia dużej swobody, jeśli chodzi o umieszczenie reklamy w konkretnym miejscu. To może sprawić, że będzie ona mało widoczna. Poza tym zwykle reklamy konkurencji znajdą się w tych samych sekcjach, co też nie będzie dla firmy korzystne.
- konieczność wyróżnienia się – reklam w prasie jest obecnie naprawdę sporo. A to rodzi już konkretne problemy. Po pierwsze, istnieje duże ryzyko, że grupa docelowa po prostu ominie reklamę wzrokiem. Po drugie, można zwiększyć szansę, że tak się nie stanie, inwestując w większą i bardziej kolorową reklamę, ale to oznacza już wyższe koszty.
- wymóg długiego planowania – publikowanie w prasie to cały proces. Trzeba zaplanować reklamę, zatrudnić kogoś, kto wykona jej projekt, przesłać ją do publikacji i opłacić. Jest to więc czasochłonny i złożony proces.
- rzadki dostęp do reklamy – wiele czasopism wypuszcza się co miesiąc albo nawet co kwartał. To oznacza, że czytelnicy danej gazety nie będą mieć dostępu do takiej reklamy z dużą częstotliwością, nawet jeśli firma zdecyduje się na promocję swojej oferty w kilku kolejnych numerach.