Grupa Wirtualna Polska zawarła umowę nabycia 100% akcji w spółce Enovatis
S.A. – liderze rynku turystyki online w Polsce, właścicielu popularnych portali
turystycznych wakacje.pl i easygo.pl. Grupa WP kontynuuje tym samym
inwestycje na rynku
e-commerce w Polsce, wchodząc tym razem w dynamicznie rozwijający się
segment turystyki online.
Enovatis jest największym i najszybciej rozwijającym się agentem turystycznym
online (OTA) w kraju. W portfolio spółki znajdują się trzy popularne portale
turystyczne – wakacje.pl, easygo.pl i wypoczynek.pl. Spółka operuje w czterech
segmentach: pakietowej turystyki wyjazdowej i turystyki wypoczynkowej, sprzedaży
biletów lotniczych oraz pośrednictwie w rezerwacji miejsc hotelowych w Polsce i na
świecie. Enovatis na stałe współpracuje z grupą kilkudziesięciu partnerów
turystycznych, technologicznych
i komercyjnych, w tym z największymi tour operatorami w kraju, takimi jak Itaka,
Rainbow, Exim Tours, Wezyr Holidays, Neckermann, Sun&Fun.
– Zakup Enovatis to największa transakcja od połączenia WP i o2. Znacząco zbliża
nas do przyjętego wówczas strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie 50%
przychodów i EBITDA Grupy z rynku e-commerce. Inwestycja w segment turystyczny
świetnie wpisuje się w naszą filozofię wspomagania Polaków w ich decyzjach
konsumenckich, w tym przypadku dotyczących wyboru biura podróży i miejsca
spędzania wolnego czasu – mówi Jacek Świderski, Prezes Wirtualnej Polski Holding.
– Jesteśmy pod wrażeniem sukcesów rynkowych spółki w ostatnich latach, za
którymi stoi 150-osobowy zespół Enovatis S.A. – dodaje.
– Inwestujemy w segment o silnych napędach rynkowych wspieranych megatrendami
bogacenia się społeczeństwa, wzrostu częstotliwości wyjazdów urlopowych i
aktywności turystycznej mieszkańców mniejszych miejscowości. W szybkim tempie
zwiększa się skłonność
i zaufanie Polaków do e-shoppingu. Zgodnie z prognozami rynek OTA w Polsce
będzie rósł
w tempie ok 15-17%, a skuteczność operacyjna i siła marki wakacje.pl skutkuje
zwiększaniem udziału Enovatis w tym rynku. – mówi Grzegorz Czapski, VP
Corporate Development Grupy Wirtualna Polska.
Podstawę działalności spółki Enovatis stanowi sprzedaż pakietów wycieczkowych
i ubezpieczeń w kanale online. Liczba użytkowników portali turystycznych Enovatis
systematycznie rośnie, co spółka zawdzięcza sile marki wakacje.pl oraz poziomowi
obsługi klienta i szerokości dostępnej oferty. W szczycie sezonu letniego 2015 r.
serwisy odwiedzało średnio ponad 43 tysiące użytkowników dziennie (wzrost o 27%
rok do roku). Systematycznie poprawia się też wskaźnik konwersji wizyt na zakupy
wycieczek. Spółka dysponuje unikatowymi rozwiązaniami służącymi do
monitorowania poziomów konwersji
w całym przebiegu ścieżki zakupowej klienta i obsługi posprzedażowej. Istotną
przewagą Enovatis jest jej know-how w dziedzinie wykorzystania danych (Big Data),
co pozwala m.in. na specjalistyczną personalizację i sortowanie oferty, rozróżnianie
grup klientów oraz ich potrzeb, dynamiczne prezentowanie i dostarczanie
interesujących użytkownika treści.
– Komplementarność usług, uszczelnienie kanałów sprzedaży i wprowadzenie
standardów funkcjonujących z powodzeniem w innych branżach miało niebagatelny
wpływ na wzrost liczby kupujących. W 2014 roku firma obsłużyła 105 tysięcy
klientów, co dało jej pierwszą pozycję na rynku agencyjnym w Polsce. Jestem
głęboko przekonany, że dołączenie Enovatis do Grupy Wirtualna Polska da spółce
kolejny intensywny impuls do rozwoju, chociażby poprzez wykorzystanie znaczących
synergii w obszarze marketingu – mówi Piotr Siudak, Prezes Zarządu Enovatis.
– Taka filozofia działania idealnie wpisuje się w genotyp i strategię Grupy WP.
Enovatis
to specjalista dbający o udostępnianą ofertę i szeroki wybór, a co za tym idzie
o satysfakcję użytkowników. Przynosi to wymierne efekty w postaci rosnących
wskaźników powracalności klientów – dodaje Grzegorz Czapski.
W ostatnich latach powracalność klientów w okresach pięcioletnich przekraczała
30%, co plasuje Enovatis na światowym poziomie. Wsparciem działalności online jest
też sieć ponad 80 punktów obsługi klienta, wykorzystujących, bardzo silny w Polsce,
efekt ROPO (Research Online Purchase Offline). Sieć rozwijana jest w formie
efektywnego modelu franczyzowego, co pozwala spółce elastycznie reagować na
zmiany potrzeb rynkowych.
Inwestycja Grupy WP w Enovatis wiąże się nie tylko ze wzbogaceniem portfolio
produktowego Grupy o nowe, mocne brandy, ale też poszerzeniem zespołu WP
o managerów i ekspertów z zakresu e-commerce turystycznego. Firma zatrudnia
ponad 150 osób w gdańskiej centrali spółki i posiada m.in. czynne 7 dni w tygodniu
call center.
Tematyczne zdjęcie okolicznościowe (źródło)