Obecność w mediach społecznościowych ma duże znaczenie dla niejednego biznesu. Nie wystarczy jednak tylko założyć profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Znaczenie ma także odpowiednie zaplanowanie działań i przygotowywanie postów, które nie tyle wypełnią profil treścią, co przyniosą realne zyski. A tego nie sposób osiągnąć działaniem po omacku. I właśnie tutaj może przydać się agencja social media.
Spis treści
Czy agencja social media to konieczność?
Oczywiście w dobie internetu nie tylko dosyć łatwo założyć konto na Facebooku czy Instagramie, ale również dowiedzieć się, jak taki profil prowadzić. W sieci nie brakuje darmowych artykułów czy filmów z poradami. Z tego powodu wiele osób o aktywność w mediach społecznościowych dba samodzielnie i całkiem dobrze sobie radzi. Agencja social media nie jest więc koniecznością. Mimo wszystko warto rozważyć podjęcie takiej współpracy.
Działanie na własną rękę często mija się z celem. Po pierwsze, najpierw trzeba zdobyć niezbędną wiedzę, a to kosztuje wiele godzin, które można by było poświęcić na prowadzenie biznesu. Co więcej, nie ma uniwersalnych rozwiązań i coś, co sprawdzi się w przypadku jednej firmy, niekoniecznie zda egzamin u drugiej. Bez doświadczenia w branży trudno natomiast ocenić, która rada rzeczywiście okaże się przydatna w danym biznesie. Działalność w social media przypomina więc wówczas błądzenie we mgle.
Agencja social media ma natomiast niezbędną wiedzę. Skupia się właśnie na aktywności w mediach społecznościowych, dlatego jest w stanie zaplanować i przeprowadzić działania znacznie lepiej i skuteczniej. No i co ważne – ma doświadczenie, na podstawie którego jest w stanie dobrać strategię dopasowaną do specyfiki danego biznesu.
Jak wybrać idealną agencję?
Jeśli decyzja o skorzystaniu z pomocy agencji została już podjęta, to czas na wybór odpowiedniej oferty. W internecie jest tak dużo tego typu biznesów, że trudno wyłonić najlepszą propozycję. Oczywiście przydatne mogą być opinie innych osób. Warto jednak nie traktować ich jako wyroczni. Lepiej przed podjęciem współpracy zadać sobie kilka pytań. Odpowiedź na nie może okazać się bardzo pomocna.
- Czy to na pewno jest agencja social media? Osoba decydująca się na zatrudnienie agencji marketingowej powinna najpierw prześledzić obszar jej działalności. Agencje można bowiem podzielić na agencje SEO, zajmujące się marketingiem treści i działające w mediach społecznościowych. Większe firmy nieraz zatrudniają specjalistów ze wszystkich tych dziedzin, by zapewnić pełną obsługę. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że jedna osoba nie zajmuje się tymi rzeczami na raz. Nie ma bowiem co ukrywać – ekspert od wszystkiego, to ekspert od niczego.
- Czy agencja social media podjęła wysiłek, by poznać cele biznesowe? Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, jest to dobry znak. Należy sceptycznie podchodzić do agencji, które jedynie zachwalają swoje usługi i sukcesy. Dobra agencja marketingowa zapyta o konkretne cele, a potem przedstawi konkretną propozycję na ich osiągnięcie. Dzięki temu można mieć pewność, że będzie tworzyć strategię dostosowaną do potrzeb danej firmy.
- Czy agencja ma doświadczenie w podobnej branży? Najbardziej skuteczne mogą być działania agencji, która wcześniej prowadziła już podobną kampanię w social media. Ma bowiem już pewną konkretną wiedzę i doświadczenie.
- Jak agencja mierzy sukces programu w social media? Żeby wiedzieć, czy dane działania przyniosły efekty, trzeba sprecyzować cele, a potem je mierzyć. Dobra agencja social media powinna więc umieć zdefiniować kluczowe wskaźniki, dzięki którym co miesiąc będzie można mierzyć postępy – na przykład takie jak liczba odbiorców kampanii, zaangażowanie w mediach społecznościowych czy liczba nowych obserwujących.
- Czy agencja weryfikuje swoją pracę? Przed dokonaniem wyboru warto też dowiedzieć się więcej o warunkach współpracy. Raz opracowana strategia w social media nie gwarantuje bowiem sukcesu. Aby odnieść maksymalną skuteczność, trzeba reagować na zmiany i dostosowywać działania do potrzeb odbiorców. Pytanie brzmi więc – czy agencja opracowuje jedną strategię i bezmyślnie się jej trzyma czy w trakcie trwania kampanii modyfikuje działania, by osiągnąć maksymalne efekty?
- Z iloma klientami współpracuje agencja? Duże znaczenie ma też ilość klientów agencji. Oczywiście pod uwagę należy brać także liczbę zatrudnionych w niej pracowników. „Dużo klientów” dla jednoosobowej agencji oznacza zupełnie co innego niż dla tej, w której zatrudnionych jest 10 osób. Ważne jednak, by agencja nie szła na ilość. Przeładowanie klientami zwykle świadczy o tym, że żaden z nich nie jest traktowany indywidualnie i że nie poświęca się mu maksymalnej uwagi.
Zobacz też:
Obecność firmy w social media to nie tylko liczne korzyści. Takie rozwiązanie ma też swoje wady
Jak prowadzić profil firmowy na Facebooku, by stworzyć zaangażowaną społeczność i zwiększyć zyski?
3 komentarze
Dodaj odpowiedź