w

Rozmowa kwalifikacyjna online rządzi się innymi prawami niż ta twarzą w twarz. Jak odpowiednio się do niej przygotować?

Rozmowa kwalifikacyjna online
rozmowa kwalifikacyjna online

Rozmowa kwalifikacyjna online wprawdzie nie jest niczym nowym. Z tej formy korzysta wiele firm, szczególnie takich, w których rekrutacja podzielona jest na kilka etapów prowadzonych przez rożne osoby. W ostatnich miesiącach sytuacja na rynku pracy jednak mocno się zmieniła i prowadzenie rozmów online stało się właściwie normą. Pytanie więc jak przygotować się do rekrutacji prowadzonej w takiej formie?

Rozmowa kwalifikacyjna online a rozmowa twarzą w twarz

Mogłoby się wydawać, że nie ma większej różnicy między rozmową o pracę online a tą prowadzoną na żywo. Jest jednak wręcz przeciwnie. Spotkanie w wirtualny świecie sprawia, że mowa ciała jest ograniczona tylko do tego, co wychwyci kamera internetowa. Siłą rzeczy więc sposób prowadzenia rozmowy znacząco się różni. Trudniej wychwytywać sygnały niewerbalne, w dodatku mogą pojawić się problemy z łącznością. Kandydat na pracownika musi więc dostosować się do nowych okoliczności, by wypaść jak najlepiej. Nawet jeśli świetnie radzi sobie przy rozmowach na żywo, to w rozmowa kwalifikacyjna online rządzi się już zupełnie innymi prawami. Tutaj jednak również przygotowanie jest kluczem do sukcesu i dzięki niemu można zrobić znacznie lepsze wrażenie na przyszłym pracodawcy.

Przygotowanie przed rozmową

Rozmowa kwalifikacyjna online ma większą szansę zakończyć się sukcesem, jeśli kandydat na pracownika odpowiednio się do niej przygotuje. Nie bez powodu mówi się, że praktyka czyni mistrza i w tym przypadku to stwierdzenie również znajduje zastosowanie. Podstawową kwestią będzie więc ćwiczenie opisywania swoich umiejętności i zaprezentowania się z jak najlepszej strony. Dzięki temu w trakcie rozmowy łatwiej będzie zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Jako że taka rozmowa odbywa się przy pomocy technologii, to przygotowanie obejmuje także wyeliminowanie ewentualnych problemów technicznych. Problemy z internetem mogą skutecznie popsuć rozmowę i dostarczyć zbędnego stresu. Warto więc upewnić się, że połączenie internetowe jest stabilne. Dobrze też udostępnić rozmówcy numer telefonu na wypadek, gdyby trzeba było do niego zadzwonić. Jeśli zdalna rozmowa kwalifikacyjna ma odbywać się na jakiejś platformie, z którą nie jest się zaznajomionym, warto też sprawdzić, co może być potrzebne przed połączeniem – na przykład zainstalowanie aplikacji czy założenie konta.

Ważną kwestią jest także tło pomieszczenia. Warto zastanowić się nad lokalizacją, w której będzie przebiegać rozmowa – sprawdzić, co będzie widoczne w tle, czy nie ma tam rozpraszających obrazów, bałaganu, a także czy oświetlenie jest odpowiednie. Niektóre aplikacje pozwalają na rozmazanie tła czy wygenerowanie obrazu, dzięki któremu będzie można prezentować się bardziej profesjonalnie.

Jak się ubrać i jak się zaprezentować?

Rozmowa kwalifikacyjna online ma tę zaletę, że w czasie jej trwania można czuć się nieco bardziej swobodnie. W końcu siedzi się we własnym domu i jest się widocznym tylko od pasa w górę. Dzięki temu można ubrać się odpowiednio do  rozmowy, a jednocześnie czuć się bardziej komfortowo. Oczywiście nie należy traktować rozmowy online jako „mniej ważnej” od tej twarzą w twarz – ubiór, makijaż czy uczesanie powinny być tak samo staranne czy eleganckie jak w przypadku rozmowy na żywo.

Przed rozmową warto też poświęcić trochę czasu na zbadanie firmy i stanowiska, na które się rekrutuje. Dzięki temu można zaprezentować się jako bardziej zainteresowanym i lepiej wypaść. Dobrym pomysłem będzie też przejrzenie swojego CV przesłanego wcześniej pracodawcy i zastanowienie się nad pytaniami, które na pewno usłyszy się podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Na tym etapie warto też skontrolować swoje profile w social media. Coraz więcej firm sprawdza swoich pracowników na przykład na Facebooku. Wulgarne posty na tablicy czy obserwowanie stron robiących złe wrażenie z pewnością nie ułatwi zdobycia wymarzonej posady.

W trakcie i po rozmowie

Podczas rozmowy jedną z najważniejszych kwestii jest to, gdzie patrzeć. Obserwując sam ekran, będzie się wyglądać, jakby w ogóle nie patrzyło się rozmówcy w oczy, spoglądając cały czas na kamerę wprawdzie pozornie zachowa się kontakt wzrokowy, ale tak naprawdę nie będzie się widzieć mowy ciała drugiej strony. Najlepiej więc sprawdzi się tu przyjęcie taktyki „pół na pół” – patrzenie w kamerę na zmianę z zerkaniem na ekran.

Pod koniec rozmowy rekruter zwykle powie, w jakim terminie można oczekiwać odpowiedzi co do wyników rekrutacji. Ważne jest, by przed tą datą nie upominać się o wiadomość, bo na pewno nie zrobi to dobrego wrażenia. Jeśli natomiast okaże się, że nie udało się dostać posady, najlepiej poprosić o informację zwrotną. Można w ten sposób wyciągnąć wiele przydatnych wniosków na przyszłość i dowiedzieć się, nad jakimi obszarami warto popracować, by wypaść lepiej kolejnym razem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Agencja social media

6 pytań, które pozwolą wybrać idealną agencję social media

Juliusz Jagiełło i Aneta Sobolewska awansują w Nieagencji