w , ,

Jak zaplanować kampanię content marketingową w mediach społecznościowych?

Kampania marketingowa w mediach społecznościowych
kampania marketingowa w mediach społecznościowych

Współcześnie ważnym elementem prowadzenia biznesu online z pewnością jest obecność w social media. Rzecz w tym, że samo posiadanie profilu na Facebooku czy Instagramie to zdecydowanie za mało. Aby kampania marketingowa w mediach społecznościowych przynosiła efekty, treści muszą być zaplanowane, ukazywać się regularnie i umożliwiać osiąganie konkretnych celów. Jak w takim razie się do tego zabrać?

Gdzie będzie prowadzona kampania marketingowa w mediach społecznościowych?

Social media to naprawdę szerokie pojęcie. Obejmuje wiele kanałów, które umożliwiają kontakt z odbiorcami – od Facebooka, przez LinkedIn aż po YouTube. Który z tych kanałów będzie najlepszy? Wszystko zależy od grupy docelowej. Zasada jest prosta – tam, gdzie docelowi odbiorcy spędzają najwięcej czasu, tam też i najlepiej kierować swoje działania.

Wydaje się to oczywiste, natomiast w praktyce znalezienie idealnego kanału komunikacji już wcale do prostych zadań nie należy. Trzeba przecież poświęcić czas na poznanie swoich odbiorców, zrozumienie ich zachowania, przyzwyczajeń i preferencji. Ten krok jest jednak niezbędny. Źle wybrany kanał komunikacji może bowiem ostatecznie przesądzić o porażce wszystkich działań marketingowych podejmowanych w mediach społecznościowych.

Optymalizacja profilu

Obojętnie, czy chodzi o profil firmowy na Facebooku, konto na Instagramie czy LinkedIn – trzeba poświęcić sporo czasu na optymalizację. Zdecydowanie nie ma co stawiać na 5-minutową zmianę ustawień. Tutaj wiele szczegółów ma znaczenie. Trzeba więc zadbać, by pierwsze słowa zachęcały do zapoznania się z profilem i by znalazły się tam wszystkie podstawowe informacje, których może szukać odbiorca.

Druga kwestia to spójność profilu z marką, logo i key visual. Takie rzeczy też odgrywają istotną rolę. W końcu chodzi o to, by całość wyglądała na przemyślane działania, a nie na chaotyczne kroki. Przy optymalizacji profilu trzeba przy tym myśleć nie o swojej firmie, ale wciąż o grupie docelowej. Przecież to na niej chce się wywrzeć odpowiednie wrażenie.

Przegląd konkurencji

Niezależnie od branży, w której się działa, jednego można być pewnym – konkurencja też korzysta z social media. Szczególnie jeśli sama przyłożyła się do poprzednim podpunktów i wybrała odpowiedni kanał komunikacji.

Zamiast jednak podchodzić do niej jak do największego wroga, warto wykorzystać ją do jeszcze lepszego zrozumienia swoich odbiorców. Czego oczekują od podobnych biznesów? Jakie ich potrzeby są niezaspokajane przez konkurencję (a tym samym co warto dodać do swojego profilu, by samemu zaspokoić te potrzeby). Analiza konkurencji pozwoli też zauważyć słabe punkty we własnej strategii.

Cel i przemyślane działania

Dobra kampania marketingowa w mediach społecznościowych wymaga wielu przygotowań. Nic więc dziwnego, że kolejny krok dotyczy dokładnego poznania własnej marki i wyznaczenia konkretnych celów.

Pierwsza kwestia to odpowiedź na kilka pytań, m.in.: Jak klienci mają myśleć o firmie? Z czym ma się ona kojarzyć? Gdyby marka była osobą, jak by się zachowywała – poważnie, profesjonalnie, „na luzie”?

Potem nadchodzi czas na wyznaczenie odpowiednich celów marketingowych. Bez tego nie wiadomo, gdzie się zmierza, a przede wszystkim trudno monitorować efekty i stwierdzić, czy podjęte działania rzeczywiście były dobrym wyborem.

Cele obecności w social media mogą być przy tym naprawdę różne: od zwiększenia świadomości marki, przez wypracowanie większej sprzedaży aż po budowę zaangażowanej społeczności. Obojętnie, który z nich ma dominować, trzeba być go świadomym, a najlepiej rozpisać jeszcze poszczególne kroki do jego osiągniecia.

Harmonogram publikowania

Jednym z największych problemów kont w social media jest brak konsekwencji. Planując od początku, co i kiedy będzie publikowane, a więc wprowadzając pewną strukturę, znacznie zwiększa się szanse, że konto nie zostanie szybko porzucone albo zapomniane.

Przy okazji warto zastanowić się nie tylko, kiedy, ale i co chce się publikować. Możliwości jest naprawdę wiele i to w ramach każdego z wybranych kanałów – przez tradycyjne posty, po infografiki czy filmy.

Kontakt z odbiorcami

Nie zawsze konto w social media ma na celu głownie budowanie zaangażowanej społeczności. Nie zmienia to jednak faktu, że kontakt z odbiorcami zawsze odgrywa ogromną rolę. W ten sposób nie tylko czują się oni bardziej związani z marką, ale i sama marka może wiele na tym skorzystać.

Przede wszystkim często wprost od odbiorców dowie się, czego im brakuje, jakie mają potrzeby i oczekiwania. To z kolei pozwoli odpowiednio reagować, zaspokajać te potrzeby i pokazywać, że marka dostosowuje się wprost do swoich odbiorców i nie jest na nich obojętna.

Oczywiście wraz z rozwojem konta oznacza to, że coraz więcej czasu trzeba poświęcić na kontakt z odbiorcami. W końcu może nawet okazać się konieczne zatrudnienie osoby odpowiedzialnej tylko za kwestie takiej komunikacji. Warto jednak zdecydować się na taką inwestycję, bo zdecydowanie się ona zwróci.

Analiza i wdrażanie zmian

Bez analizy kampania marketingowa w mediach społecznościowych zmierza donikąd. Jak bez przyglądania się danym wiedzieć, czy udaje się osiągać cele albo jakie kroki w ogóle nie zdają egzaminu? Właśnie dlatego tak ważne jest, by wciąż śledzić efekty, wyciągać wnioski, a przede wszystkim wprowadzać ulepszenia. Jednego można być bowiem pewnym – nawet przy świetnie rozplanowanej kampanii da się wprowadzić poprawki, które pozwolą zwiększyć jej efektywność.


  1. Jak skutecznie promować swój biznes w mediach społecznościowych? 5 filarów social media marketingu
  2. Jak efektywnie zarządzać social mediami?
  3. Zarabianie na Instagramie: 5 sposobów, by czerpać zyski ze swojego profilu

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Czym jest greenwashing

    Greenwashing, czyli jak firmy pod pozorem proekologicznych działań próbują zwiększać zyski

    Strategia działań content marketingowych

    Jak opracować strategię działań content marketingowych, by za pomocą treści osiągnąć wyznaczone cele?