Dokładnie rok temu szefowa Facebooka Sheryl Sandberg wezwała do wyrzucenia ze słownika frazy „rządzić się”, często używanej wobec dziewczynek próbujących się wybić w grupie zdominowanej przez chłopców. Teraz jej apel wsparły gwiazdy i kobiety na szczytach władzy, które przekonują, że opresyjny język szkodzi ambicjom równie mocno, jak szklany sufit.
Gdy dziewczynka próbuje zostać liderem grupy, może usłyszeć „rządzisz się”. W przypadku chłopców to określenie pada znacznie rzadziej, ponieważ dla nich rola przywódcy jest naturalna.
Słowa Sheryl Sandberg położyły podwaliny pod kampanię „Ban Bossy” mającą skłonić dziewczynki do większej wiary w siebie i własne możliwości. Za akcją stoi organizacja Girl Scouts of the USA oraz założona przez Sandberg fundacja Lean In, stworzona z myślą o kobietach chcących rozwijać swoje talenty, możliwości i zdolności przywódcze.
„Ban Bossy” to kampania skierowana do dziewczynek, których ambicje i dążenia padają ofiarą społecznej presji i stereotypów już na etapie szkoły. Chłopcy od najmłodszych lat są zachęcani do rywalizacji i realizacji ambicji, jednak dziewczynki prezentujące tę samą postawę często spotykają się z dezaprobatą i zamiast pochwał słyszą „przestań się rządzić”. Raz podcięte skrzydła skutecznie ciągną je w dół w dorosłym życiu, a schematy się powielają.
Twórcy kampanii chcą pokazać dziewczynkom, że ambicje i zdolności przywódcze to kapitał, który trzeba pielęgnować, a bohaterki najnowszego spotu promującego akcję są tego najlepszym dowodem. W filmiku „Ban Bossy” pojawiły się między innymi aktorki Jennifer Garner i Jane Lynch, piosenkarka Beyonce, była amerykańska Sekretarz Stanu Condolezza Rice, projektantka mody Diane von Furstenberg oraz sama Sandberg. Kobiety zachęcają „Ban bossy – be the boss”, czyli w wolnym tłumaczeniu „Przestań się rządzić – zostań szefową”.
Na potrzeby kampanii powstał również drugi spot, stworzony przez agencję BBDO. W filmiku wystąpiły dziewczynki, które mówią, w jaki sposób presja społeczna skutecznie zniechęci je do realizacji ambicji już na etapie szkoły, jeśli negatywnego trendu nie uda się powstrzymać.
Szczegółowe informacje na temat kampanii i towarzyszących jej akcjach znajdują się na stronie projektu.