in ,

Beyonce, Garner i Rice walczą z płciowymi uprzedzeniami w kampanii „Ban Bossy”

Beyonce, garner i rice walczą z płciowymi uprzedzeniami w kampanii „ban bossy”

Dokładnie rok temu szefowa Facebooka Sheryl Sandberg wezwała do wyrzucenia ze słownika frazy „rządzić się”, często używanej wobec dziewczynek próbujących się wybić w grupie zdominowanej przez chłopców. Teraz jej apel wsparły gwiazdy i kobiety na szczytach władzy, które przekonują, że opresyjny język szkodzi ambicjom równie mocno, jak szklany sufit.

Gdy dziewczynka próbuje zostać liderem grupy, może usłyszeć „rządzisz się”. W przypadku chłopców to określenie pada znacznie rzadziej, ponieważ dla nich rola przywódcy jest naturalna.

Słowa Sheryl Sandberg położyły podwaliny pod kampanię „Ban Bossy” mającą skłonić dziewczynki do większej wiary w siebie i własne możliwości. Za akcją stoi organizacja Girl Scouts of the USA oraz założona przez Sandberg fundacja Lean In, stworzona z myślą o kobietach chcących rozwijać swoje talenty, możliwości i zdolności przywódcze.

„Ban Bossy” to kampania skierowana do dziewczynek, których ambicje i dążenia padają ofiarą społecznej presji i stereotypów już na etapie szkoły. Chłopcy od najmłodszych lat są zachęcani do rywalizacji i realizacji ambicji, jednak dziewczynki prezentujące tę samą postawę często spotykają się z dezaprobatą i zamiast pochwał słyszą „przestań się rządzić”. Raz podcięte skrzydła skutecznie ciągną je w dół w dorosłym życiu, a schematy się powielają.

Twórcy kampanii chcą pokazać dziewczynkom, że ambicje i zdolności przywódcze to kapitał, który trzeba pielęgnować, a bohaterki najnowszego spotu promującego akcję są tego najlepszym dowodem. W filmiku „Ban Bossy” pojawiły się między innymi aktorki Jennifer Garner i Jane Lynch, piosenkarka Beyonce, była amerykańska Sekretarz Stanu Condolezza Rice, projektantka mody Diane von Furstenberg oraz sama Sandberg. Kobiety zachęcają „Ban bossy – be the boss”, czyli w wolnym tłumaczeniu „Przestań się rządzić – zostań szefową”.

Na potrzeby kampanii powstał również drugi spot, stworzony przez agencję BBDO. W filmiku wystąpiły dziewczynki, które mówią, w jaki sposób presja społeczna skutecznie zniechęci je do realizacji ambicji już na etapie szkoły, jeśli negatywnego trendu nie uda się powstrzymać.

Szczegółowe informacje na temat kampanii i towarzyszących jej akcjach znajdują się na stronie projektu.

Co zrobiłbyś na ich miejscu? Szkocka kampania zdradza kulisy pracy policji

Co zrobiłbyś na ich miejscu? Szkocka kampania zdradza kulisy pracy policji

Biedronka w segmencie premium?

Biedronka w segmencie premium?