MarTech to bez wątpienia jedna z najbardziej dynamicznych branż. Według szacunków Emergen Research wartość globalnego rynku technologii marketingowych do 2030 roku może wynieść ok. 660 mld USD (246 mld USD w 2021 r.). Nic dziwnego, clue każdej strategii marketingowej stanowią technologie, a twierdzi tak 6 na 10 agencji i specjalistów badania MarTech Alliance 2021/2022. Według raportu – aż 23 proc. z budżetu marketingowego jest przeznaczane właśnie na rozwiązania cyfrowe.
Co przewidują kolejne lata? Dalszy rozwój ekosystemu MarTech oraz jeszcze większą integrację narzędziową. Jak zauważa Paweł Strykowski, CEO WhitePress, międzynarodowej platformy do automatyzacji działań content marketingowych, w branży marketingowej nieprzerwanie trwa wyścig o jeszcze lepszą automatyzację procesów i wykorzystanie dostępnych danych, a także o to, by dostarczać specjalistom multinarzędzia, zamiast kilku różnych rozwiązań, które generują często większe koszty.
Wbrew popandemicznym prognozom dotyczącym kurczenia się rynku, branża narzędzi technologicznych usprawniających marketing stale rośnie, notując 24 proc. wzrost na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według raportu The State of Martech 2022[1] mamy do czynienia z blisko 10 tys. rozwiązań klasy MarTech na świecie, a w samej tylko Europie z ponad 3600[2]. Wśród nich duży udział w przychodach w ubiegłym roku stanowił segment narzędzi content marketingowych. Zapotrzebowanie na automatyzację i usprawnienie czasochłonnych procesów, a także kampanie marketingowe z analityką w czasie rzeczywistym napędzają popyt na rozwiązania MarTech.
Jak wynika z raportu MarTech Replacement Survey 2022, „żywotność”[3] danego rozwiązania najczęściej oscyluje w przedziale od 3 do 5 lat (36 proc. respondentów), a często i krócej – od roku do dwóch (33 proc.). Głównym powodem do zmiany jest w dużej mierze zastosowanie większej gamy funkcji w nowej/innej platformie czy narzędziu (53 proc. respondentów). Sporą wagę przywiązuje się również do łatwiejszej i lepszej integracji systemów (24 proc.). Pieniądze również grają rolę – zmiany ze względu na redukcję kosztów deklaruje 16 proc. respondentów.
– Dzisiaj na martechowym rynku popularne narzędzia idą w kierunku dostarczania usług typu one-stop-shop – czyli wszystko w jednym miejscu, po to, żeby zatrzymać na dłużej marketera i dać mu wszystko czego potrzebuje do realizacji kampanii. Współczesne startupy marketingowe zaczynają stawiać na kompleksowe usługi, rozszerzając swoją ofertę o dodatkowe funkcje, pozostali, więksi gracze na rynku decydują się na integrację, jak WhitePress i Senuto. Nasza międzynarodowa platforma pozwala w zautomatyzowany i kompleksowy sposób przeprowadzić kampanie content marketingowe, dzięki czemu marketer zyskuje cenny czas, ale i możliwość optymalizacji budżetu. Szukając dalszych możliwości rozwoju i dążąc do stworzenia przyjaznej użytkownikom wielozadaniowej platformy, połączyliśmy siły z jednym z największych polskich startupów – Senuto – firmą wspomagającą optymalizację działań SEO-wców. Chcemy dać marketerom przydatne systemy, które dzięki kompatybilności usprawnią ich działania content marketingowe i SEO. Pierwszym efektem synergii technologicznej jest nowa funkcja Monitoring pozycji, umożliwiająca monitorowanie pozycji najważniejszych wyrażeń kluczowych – komentuje Paweł Strykowski, CEO WhitePress.
Spis treści
Branża potrzebuje zintegrowanych technologii
Wśród ponad 600 badanych marketerów, aż połowa przyznała, że czuje się przytłoczona technologiami w miejscu pracy[4]. Dlatego startupy technologiczne prześcigają się w tworzeniu przyjaznych narzędzi. Wiele z dostępnych na rynku platform MarTechowych stawia na holistyczne rozwiązania i komplementarność usług. Ważnym aspektem, który wpływa na jakość i użyteczność narzędzi, ale i często zaważa na wyborze danej technologii, są integracje. Ponad połowa marketerów badania MarTech Replacement Survey 2022 wykazała możliwości integracji i open API jako główny czynnik decydujący o wyborze konkretnego rozwiązania[5]. Polskie startupy świadome tej tendencji rozwijają opcje komunikowania systemów. WhitePress w 2021 r. wprowadził integrację z Google Data Studio, umożliwiającą analizę informacji dostarczanych przez platformę, w zestawieniu z danymi z innych źródeł. Natomiast w tym roku należąca do firmy platforma GoodContent zaimplementowała opcję podpięcia się z nią przez API.
Ciekawym trendem w obszarze technologii wspierających SEO i content marketing są narzędzia wspomagające tworzenie treści, które bazują na sztucznej inteligencji. Senuto wzbogaciło wachlarz swoich usług o tego typu funkcjonalności, które wraz z pozostałymi opcjami usprawniają pracę copywriterów i specjalistów od SEO, pozwalając zaoszczędzić czas i pieniądze.
Jak wygrać z konkurencją?
Według raportu Polskie Startupy 2021[6] wśród krajowych startupów tylko 7 proc. to przedsiębiorstwa specjalizujące się stricte w rozwiązaniach marketingowych. Jednak, biorąc pod uwagę trend tworzenia wielofunkcyjnych narzędzi, firmy poszerzają terytoria swoich działań m.in. o analitykę, machine learning czy business intelligence. Z mapy stworzonej przez Chiefmartec i MartechTribe wynika, że na polskim rynku działa 136 podmiotów z branży MarTech, lecz jest to obraz niepełny i nieco rozmyty, zwłaszcza gdy spojrzymy na świetnie prosperujące polskie biznesy, których narzędzia podbijają świat. CEO Senuto podpowiada, w jakim kierunku podążać, żeby pozostawać konkurencyjnym na rynku.
– Jeżeli chcemy budować swoją konkurencyjność na dosyć „ciasnym” rynku marketingowym, warto rozważyć strategię one-stop-shop. W przypadku Senuto sprawdza się doskonale i pozwala nam dostarczać kompleksowe narzędzie dla polskich i zagranicznych SEO-wców i marketerów. Dzięki odpowiedniej technologii, AI, znajomości branży i wiedzy specjalistów stworzyliśmy Senuto Suite złożone z 6 modułów i kilkunastu narzędzi, zaprojektowanych tak, by maksymalnie usprawnić workflow SEO-wca . Wiemy, że customer experience ma znaczący wpływa na decyzję o tym, czy chcemy z niej korzystać, dlatego ciągle dbamy o rozwój, wprowadzając nowe funkcje takie jak Content Writer czy Content Planner i decydując się na ekspansję zagraniczną. W tym ostatnim wesprze nas WhitePress® ze swoim ogromnym doświadczeniem. – wyjaśnia Damian Sałkowski, CEO Senuto.
– Sukces multinarzędzi to suma wszystkich doświadczeń użytkownika, dlatego warto zadbać o jego oprawę marketingową, w tym szeroką bazę wiedzy dostarczaną klientom. Webinary, blog, media społecznościowe, czat boty – to wszystko może zaważyć na odbiorze naszej usługi. Dlatego należy pamiętać, żeby uwzględnić te aspekty zarówno w działaniach, jak i budżetach startupu – dodaje Anna Halama, Head of Marketing & PR, WhitePress. Jak wynika z badania The State of Martech 2022, Clevertouch, aż 40 proc. ankietowanych marketerów przyznaje, że nie używa całej, nabytej przez firmę technologii. Budżety marketingowe nie są bez dna, dlatego kumulując wiele funkcjonalności w jednym miejscu, dajemy klientom szansę na pakiet korzyści w jednej cenie i rezygnację z płatnych, ale nie tak funkcjonalnych narzędzi – dodaje.
[1] The State of Martech 2022, Chiefmartec
[2] https://chiefmartec.com/2021/03/many-european-based-martech-products-today-3647-globally-2016/
[3] MarTech Replacement Survey 2022, Third Door Media
[4] The State of Martech 2022, Clevertouch
[5] MarTech Replacement Survey 2022, Third Door Media
[6] Polskie Startupy 2021