Każdy przedsiębiorca powinien mieć logo, choć nie każdy zdaje sobie sprawę z jego znaczenia. To sposób na odróżnienie się od konkurencji i budowanie konkretnego wizerunku. Używając logo na stronie, w ofertach, mediach społecznościowych czy zamieszczając je na własnych produktach, można szybko zwiększyć świadomość marki. Obojętnie, czy chodzi więc o jednoosobową działalność czy o większą firmę, warto mieć własny projekt logo. Tym bardziej, że jego przygotowanie może się obejść bez pomocy grafika.
Spis treści
Projektowanie logo zaczyna się od całej strategii
Mogłoby się wydawać, że tworzenie własnego logo najlepiej zacząć od szukania inspiracji i przygotowania estetycznej grafiki. Nic bardziej mylnego. Logo to tylko jeden z elementów tożsamości całej marki. Firmy zwykle wykorzystują konkretny sposób komunikacji, kierują się konkretnymi wartościami czy stosują charakterystyczne zestawienia kolorów. Logo powinno być więc spójne z całą strategią promocji marki, a nie stanowić zupełnie osobny element, całkowicie od niej oderwany.
Na projekt własnego logo trzeba więc spojrzeć w szerszej perspektywie i odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Warto zacząć od głównych idei czy wartości firmy – czym się kieruje, co jest dla niej najważniejsze? Co charakteryzuje jej produkty? Czy jest coś, co znacząco wyróżnia ją spośród konkurencji? W tym miejscu trzeba też wziąć pod uwagę aspekty estetyczne. Jeśli logo ma być połączeniem grafiki i tekstu, powinno pasować zarówno do barw, jak i czcionek używanych na stronie internetowej, w ofertach czy w innych obszarach wykorzystywanych przez markę.
Prostota jest w cenie
Dopiero na tym etapie można przejść do wizualizacji pomysłów i opracowania wstępnej koncepcji. Wiele osób decyduje się poszukać inspiracji i podpatrzeć, co robi konkurencja. Może być to dobry punkt wyjścia, z drugiej strony łatwo wówczas o wtórność. A przecież chodzi przede wszystkim o to, by własny projekt logo pozwalał marce się wyróżnić.
Choć wiele osób sili się na wymyślne projekty, to tak naprawdę zwykle wygrywa prostota. Wystarczy przyjrzeć się oznaczeniom największych przedsiębiorstw. Trudno tam dopatrzeć się szczegółów czy skomplikowanych kształtów. I nie bez powodu. Warto pamiętać, że logo będzie występować w różnych rozmiarach. Może świetnie wyglądać na przykład jako zdjęcie profilowe na Facebooku czy Instagramie, ale już niekoniecznie jako niewielka ikona na produkcie czy stronie internetowej. Kluczem będzie więc zaprojektowanie takiego logo, które niezależnie od wielkości będzie rozpoznawalne i kojarzone z konkretną marką.
Kolejny etap – projektowanie
Dopiero kolejnym krokiem może być przystąpienie do samego projektu. Jeśli ma się już pewną koncepcję, ustaloną kolorystykę czy elementy graficzne związane z firmą i jej usługami, czas wykonać własny projekt logo. Warto przy tym nie trzymać się kurczowo jednej wersji, ale wypróbować kilka wariantów zarówno pod względem układu, jak i kolorystyki. Najlepiej przetestować je też w kilku rozmiarach i sprawdzić, która z propozycji jest bardziej czytelna, uniwersalna i zapadająca w pamięć.
Co równie ważne, wiele osób zapomina, że logo występuje nie tylko w postaci kwadratu. Zwykle umieszcza się je także na stronie internetowej, na papierze firmowym czy w ofertach. A tam zwykle potrzebny będzie już osobny projekt, w którym logo pełni funkcję nagłówka czy stopki. Właśnie dlatego warto przygotować projekt uwzględniający kilka wariantów i kształtów.
Gdzie wykonać logo?
Istnieje kilka sposobów na wykonanie własnego logo. Po pierwsze, można zlecić to zadanie grafikowi. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że taka osoba ma już duże doświadczenie w podobnych projektach. Doradzi więc sprawdzone rozwiązania i na pewno wykona logo w dobrej jakości. Do grafika warto przyjść także, gdy ma się tylko niejasną koncepcję – na przykład wie się, co powinno wyrażać logo albo w jakim powinno być stylu, ale trudno o konkretny pomysł.
Istnieje jednak tańsza alternatywa – kreatory logo. Z ich pomocą można stworzyć własny projekt nawet za darmo. Jest to więc odpowiednia opcja nawet dla startujących dopiero biznesów, które nie mają dużego budżetu.
Na rynku istnieje wiele programów i kreatorów, które można wykorzystać, by stworzyć własny projekt logo. Wśród nich można wymienić chociażby Adobe Spark. To intuicyjna aplikacja, za pomocą której można wybrać odpowiednią grafikę, dostosować kolor, układ i czcionkę. Na podobnej zasadzie działa Hatchful. To aplikacja mobilna, która w oparciu o odpowiedzi udzielone na kilka pytań sugeruje odpowiednie logo. Jest to więc rozwiązanie przede wszystkim dla osób, które nie mają konkretnego pomysłu na swoje oznaczenie graficzne. Tutaj również można dokonać odpowiednich zmian w zakresie chociażby kolorystyki czy czcionki i za pomocą kilku kliknięć dopasować logo do swoich potrzeb.
Zobacz też:
Dzięki za polecenie Hatchful. Trzeba sprawdzić!