w

K2 otwiera się na konsulting

K2 otwiera się na konsulting

Agencja K2 stworzyła biznes doradczy „K2 Digital Transformation”, który będzie wspierać cyfrową transformację największych firm – idąc o krok dalej niż świat tradycyjnego konsultingu, bo testując swoje rekomendacje w praktyce.

K2 Digital Transformation skupia się na tym, co interesuje zarządy największych firm najbardziej – czyli na doradzaniu, jak nowe technologie mogą zwiększyć przychody lub obniżyć koszty w firmie. To, co wyróżnia konsulting K2, to bardzo szybkie przechodzenie z teoretycznej fazy doradztwa do dostarczania tzw. „proof of concept”, czyli testowania swoich rekomendacji
w praktyce.

K2 Digital Transformation koncentruje się na doradzaniu w 5 obszarach:

  1. Business Innovation – czyli jak projektować nowe usługi i całe przedsięwzięcia biznesowe, przy pomocy świata startupów lub pomysłów z wewnątrz organizacji.
  2. Customer Experience – czyli jak poprawiać jakość istniejących produktów, usług oraz procesów, tak aby lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych, cyfrowych konsumentów.
  3. Marketing Technology – czyli jak dobrać zestaw technologii marketingowych
    i zautomatyzować na ich bazie procesy, tak aby z jednej strony nie przeinwestować, a z drugiej zapewnić sobie horyzont rozwoju.
  4. Digital Media Strategy – czyli jak określić siłę wpływu poszczególnych kanałów na sprzedaż i ustalić właściwą rolę mediów, tak aby marketing stał się centrum przychodów, nie kosztów.
  5. Data Insights – czyli jak zbierać, analizować i odsiewać dane z cyfrowego świata, tak aby podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Otwarcie K2 Digital Transformation jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na zaawansowane usługi doradcze związane z rozwojem technologii. Jest jednocześnie rozwinięciem usług uruchomionego w zeszłym roku zespołu K2 Digital Ventures, który z sukcesem zrealizował projekty doradcze dla zarządów P&G, Neuca, PGNiG, Discovery Networks, Roche, Skanska oraz Shell.

K2 Digital Transformation będzie funkcjonować w strukturze partnerskiej. Za sterami stanie Artur Kończyński w roli partnera zarządzającego oraz Mikołaj Machowczyk i Arek Skuza. Wszyscy trzej partnerzy mają doświadczenie zarówno
w doradzaniu zarządom, jak i we wdrażaniu rekomendacji w życie. Staną na czele zespołu 15 konsultantów, wspieranych dodatkowo przez 350 osób z Grupy K2, która od 20 lat projektuje, wdraża i promuje cyfrowe usługi dla największych firm
w Polsce. Rozwój usług doradczych to jeden z głównych obszarów inwestycji Grupy K2 i jako taki będzie pod bezpośrednim nadzorem wiceprezesa Grupy – Łukasza Lewandowskiego.

Q&A

Czy agencje digitalowe mogą stać się realną konkurencją dla firm konsultingowych?

Świat wielkich firm konsultingowych od lat był otoczony wysokim murem. Te wysokie bariery wejścia na rynek zaawansowanych usług doradczych poza kumulowanym przez lata know-how to przede wszystkim skrzętnie pilnowane relacje z zarządami, które sprawiały, że firmy konsultingowe nie miały konkurencji. Ale to się skończyło, i – jak wszędzie – również na tym rynku pojawiło się sławne „disruption”.

Pierwszym wyłomem w murze jest wzrost roli CMOs w korporacjach, którzy do tej pory raczej nie byli klientami firm konsultingowych, tylko agencji. Szefowie marketingu zaczynają wpływać na produkty i usługi, decydować o innowacjach
i wydatkach na technologię, a nie tylko planować komunikację. Firmy konsultingowe, które tradycyjnie rozwijały swój biznes poprzez budowanie relacji z „c-level” zorientowały się (i słusznie), że nie mają oferty dla CMOs.

Drugim jest skrócenie horyzontu planowania i zauważenie, że gdy 5-letnie strategie kurzą się w sejfach zarządu, młode firmy działające na krótkich planach podgryzają skutecznie ich rynek. W takich warunkach firmy konsultingowe działające
w tradycyjnym modelu nie są efektywnym partnerem dla korporacji. Aby przekuwać teorię od konsultantów szybko w praktykę trzeba mieć na pokładzie designerów, programistów, kierowników projektów, grafików, testerów, trzeba umieć „wyklikać” testową kampanię czy oprogramować prototyp. Agencje digital to potrafią, dlatego klienci coraz częściej to z nimi chcą rozmawiać o innowacjach, bo one je przyniosą działające na telefonie, a nie opisane w PowerPoincie.

I wreszcie trzecim jest nabranie odwagi przez same agencje. Agencje zaczynają rozumieć, że tą samą kreatywność, którą do tej pory wykorzystywały do „robienia reklam” mogą zacząć wykorzystywać do rozwiązywania strategicznych problemów korporacji. I twardy konsultingowy know-how w świecie digital jest często mniej istotny niż kreatywne podejście do problemów. To nie przypadek, że praktycznie żadna światowa „killer-app” nie została wymyślona przez korporacje wsparte świetnie opłacanymi firmami konsultingowymi. Także świat konsultingu ma się czego bać. Przyda mu się konkurencja zarówno merytoryczna jak i cenowa.

Czym się różni „konsulting agencyjny” od konsultingu wielkich korporacji doradczych?

Mniejszą ilością zużytego papieru. A mówiąc poważnie – wielokrotnie widzieliśmy dokumenty ze strategiami opracowanymi przez wielkie firmy konsultingowe, które kurzyły się w sejfie zarządu, a zespół na dole walczył z prozaicznymi problemami.
W digitalu nie tworzy się wizji na 5 lat. Zamiast 5 dokumentów z opisem teoretycznych szans, lepiej przetestować jeden prototyp.

Agencje również dużo bieglej orientują się w tzw. Marketing Technologies, których znaczenie strategiczne dla korporacji rośnie. Jest duży niezagospodarowany obszar między tym, co w teorii te technologie oferują, a tym co udaje się dzisiaj realnie firmom z nich wyciskać. Mamy klientów, którzy wciąż „ręcznie” tworzą landing pages poza systemami CMS, bo tak jest szybciej mimo, że potężne narzędzia „omnichannel” zostały zakupione. Na etapie sprzedaży technologii marketingowych wokół korporacji kręci się mnóstwo doradców, którzy pokazują kosmiczne możliwości ich rozwiązań, a potem po wdrożeniu często klient zostaje sam. To jest miejsce dla doradców takich jak K2 Digital Transformation, którzy potrafią ocenić poziom dojrzałości wykorzystywanych technologii marketingowych np. marketing automation i tak zaplanować ich rozwój, aby rzeczywiście zwiększały sprzedaż, a nie tylko dobrze wyglądały w prezentacjach.

Co to jest tak naprawdę to całe „Digital Transformation”?

Po pierwsze bardzo modne obecnie hasło. I jak przy większości  modnych haseł niełatwo je odczarować i odrzeć z „czczego gadania” (ang. bullshitu), ale spróbujmy pokazać kilka przykładów…

Transformacja cyfrowa to sprawdzanie czy boty mogą już dzisiaj skutecznie obsługiwać klientów banku lub telecomu. To nie jest pisanie teoretycznych opracowań o rozwoju botów, ale tworzenie i testowanie prototypów.

Transformacja cyfrowa to szkolenie pracowników korporacji do takiego opracowania pomysłów na innowacje, aby nie lądowały w szufladach zarządów, tylko zmieniały się w dochodowe przedsięwzięcia biznesowe.

Transformacja cyfrowa to budowanie razem ze startupami nowatorskiego ekosystemu usług dla kierowców floty – takich które sprawią, że kierowcy będą chcieli jeździć tylko dla tego koncernu.

Transformacja cyfrowa to odnalezienie technologii, treści oraz modeli biznesowych umożliwiających sieci telewizyjnej dotarcie do pokolenia Millenials.

Wszystko powyższe to prawdziwe projekty zrealizowane przez K2, które są namacalnym przykładem na to, że konsulting agencyjny opiera się NIE na opowiadaniu o rozwiązaniach, ale na ich realnym tworzeniu.

 

Vml poland z digitalową odsłoną kampanii activia challenge

VML Poland z digitalową odsłoną kampanii Activia Challenge

San escobar

Viva San Escobar. Viva internet