Idą Święta, a my spędzamy coraz więcej czasu w kuchni. Przy kolejnym wyciągniętym z piekarnika pierniku zdajemy sobie sprawę, że nasze codzienne e-marketingowe zajęcia paradoksalnie wcale nie różnią się tak bardzo od gwiazdkowego rozgardiaszu. O podobieństwach między tymi pozornie odległymi sferami pisze Karolina Waligóra z Rocket Media*.
Wysoka jakość składników, odpowiednio dobrane proporcje i dużo zaangażowania wystarczą, żeby odnieść sukces zarówno w kampanii e-marketingowej, jak i przy świątecznych przygotowaniach. Zbyt proste, żeby było prawdziwe? Sprawdźmy.
Badamy teren
Na samym początku robimy listę zakupów i dołączamy do grona poszukiwaczy świątecznych okazji. Szukamy choinki, karpia i najlepszych przepisów na barszcz z uszkami.
Podobnie jest z początkami każdej kampanii e-marketingowej. Żeby ją dobrze zaplanować i zrealizować, trzeba świetnie znać cele i oczekiwania Klienta. Brzmi znajomo? Podczas przedświątecznej gorączki też badamy potrzeby najbliższych i podpytujemy, co chcieliby dostać pod choinkę.
Po ustaleniu celów i priorytetów czas na zabranie się za porządny research. Robimy audyt i dokładnie wyszukujemy wszystkie dobre i słabe strony danej witryny internetowej. Dobieramy też odpowiednie kanały: SEO, reklamy AdWords czy Social Media to obowiązkowe składniki udanego przepisu na kampanię e-marketingową.
Rozdzielamy zadania
Przecież wszystkiego nie zrobimy sami! Żeby cała organizacja działała jak w zegarku, każdy powinien dostać zadanie, które zrobi najlepiej.
Wśród domowników wybieramy więc szczęśliwca, który wypastuje podłogę, a drugiego obarczamy zadaniem kupna i ubrania choinki. Lepienie pierogów weźmiesz już na siebie; niech kierownik projektu też się czymś wykaże.
W kampanii, podobnie jak przy świątecznym podziale zadań, także musimy otoczyć się specjalistami.
Wybieramy zatem genialnego programistę, który poradzi sobie z każdym technicznym problemem strony internetowej Klienta. Pozycjonowanie zlecamy profesjonalistom, którzy doskonale wiedzą, jak skutecznie ubogacać wyniki wyszukiwania i wybić się w rankingach Google. Utalentowany copywriter też nie zaszkodzi. Jeśli wie, co kryje się za hasłem „content is king”, zgotuje same użyteczne treści.
Gasimy pożary
Płonąca choinka to oczywiście sytuacja ekstremalna, ale i tak przygotowania świąteczne obfitują w różne inne kryzysy. A to barszcz wyjdzie za słony, a to prezent nie trafi w gusta obdarowanego, a to w sklepach zabraknie karpia.
Nie inaczej jest przecież w kampanii e-marketingowej. Strona może paść ofiarą ataku hakerów, grupa docelowa okazać się niewłaściwie dobraną, a budżet na reklamy wyczerpać się zbyt szybko. Takie awarie wymagają szybkiej interwencji ze strony agencji. Tylko zimna krew i stała komunikacja z Klientem przywróci sytuację na właściwe tory.
Kluczowe jest, by każdy pożar zgasić odpowiednio szybko. Mamy przecież konkretny deadline. Przy Świętach jest to pierwsza gwiazdka w wigilijną noc, a przy kampanii termin oddania raportu czy po prostu zbliżający się koniec umowy.
Świętujemy sukcesy
A gdy wszyscy zasiądą do wigilijnego stołu, możemy ze spokojem ocenić rezultaty. Potraw jest 12 czy tylko 8 w tym roku? Na nieumytych szybach zostały smugi, a prezenty są niedbale zapakowane? Trudno, może Święty Mikołaj tego nie zauważy.
Po zakończonej kampanii e-marketingowej rezultaty też widać gołym okiem. Na przykład wszystkie kiepskie posty straszą małą ilością lajków. A frazy, które nie weszły do pierwszej dziesiątki w Google, będą się w naszym sumieniu ciągnąć jeszcze długo.
Jeśli jednak wszystkie etapy przygotowań wykonaliśmy poprawnie, możemy zacząć świętowanie. Pyszny barszcz, udane prezenty i piękna pachnąca choinka budują bożonarodzeniową atmosferę. Tak samo w kampanii – wysokie wyniki i wzrost sprzedaży Klienta zawsze cieszą i sprawiają dużo satysfakcji.
Najważniejsze więc, by na koniec pracy umieć celebrować sukcesy i wyciągać wnioski na przyszłość. W kampanii, zarówno tej przedświątecznej, jak i e-marketingowej, liczy się zaangażowanie i ambitne podejście do zadania.
I tylko takich, udanych i satysfakcjonujących projektów Wam życzymy. Wesołych Świąt!
*Rocket Media to wrocławska agencja SEO z kilkuletnim doświadczeniem. Zespół stanowią młodzi ludzie, którzy z każdym dniem poprawiają swoją SEO-wiedzę, tworząc nieziemskie kampanie e-marketingowe z pasją i zaangażowaniem.
Rocket Media to zarówno pozycjonowanie i optymalizacja stron www, a także skuteczne kampanie AdWords.